Onödiga bild-repriser

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Onödiga bild-repriser

Inläggav Stirling Moss 02 mar 2009, 23:38

Är det bara herr Moss som tycker det förekommer onödigt "citerande" av bilder ?
dvs text med bilder kopieras ofta från direkt föregående inlägg , dvs samma bilder kommer uppradade igen.Kan det inte räcka med att "citera" relevant avsnitt i texten eller endast hänvisa till föregående( eller tidigare ) inlägg och sedan lägga till sin kommentar.
Det blir väldigt " tungt" att titta igenom när man skall bläddra igenom 3-4 kopior på samma bilder.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Onödiga bild-repriser

Inläggav Borgis 03 mar 2009, 00:30

Jodå, det är säkert fler än du (och jag) som tycker så. Jag som moderator skulle ju kunna gå in och
ta bort de kopierade bilderna (som säkert bara följer med "av misstag" när man citerar ett inlägg utan
att tänka på hur det kommer att se ut) men man vet ju inte hur författaren tänkt.
Visst, ibland kanske man vill ha med en bild om man inte orkar beskriva vad man pratar om, men
de allra flesta gånger är nog bilderna onödiga i citatet.

Det bästa råd jag kan ge till den som känner sig osäker är att alltid förhandsgranska sitt inlägg innan
man skickar iväg det. Då ser man ju hur ens inlägg kommer att se ut och om det kommer med
någonting man inte vill ha med. På så sätt kan man t ex städa bort överflödiga bildlänkar.

Om det inte finns en forumregel som säger det, så borde det finnas en som säger att man inte ska ta med
bilder i citat utom om man anser det helt nödvändigt. Tänk gärna på att alla förmodligen redan sett bilden
och att du därför bara med ett par ord behöver beskriva vad du menar. Zeejays senaste lackering, t ex.
Tjusig Red Bull Aston Martin. Alla som redan sett den, vet vilken jag menar. ;)

Jag håller alltså med Hr Moss. Citera med måtta. Oftast behöver man ju inte ens ta med ett helt inlägg
i sitt citat men gör det ändå pga bekvämlighet eller liknande. Skärpning. ;-)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Onödiga bild-repriser

Inläggav Nico 03 mar 2009, 08:30

Tummis på det :thumb:

Håller med i allt som sagts ovan^^
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Onödiga bild-repriser

Inläggav Kristian 03 mar 2009, 20:35

Jag håller med om att det blir lite för mycke qoutningar...

Jag är moderator på Hondaklubben och där kör vi konsekvent på att ta bort alla qoutningar på inlägg direkt ovanför och rensar ur bilder ur qoutningar om dom inte är absolut nödvändiga.

Exempel:
Lasse lägger upp ett gäng bilder på olika bilar, varav en är grön.
5-6 inlägg senare och flera bilder på bilar senare vill kalle berätta att han tycker att just den gröna bilen i Lasses inlägg är as cool och qoutar hela medelandet och skriver sen under "den gröna bilen va cool".

i ett sådant exempel låter vi qoutningen vara kvar men tar bort alla bilder utom på den gröna bilen.
Skulle däremot Kalle svara i inlägget direkt efter Lasses med en qoutnuing så ryker hela qoutningen med bilder och allt eftersom det inte råder någon tvivel om vilken gröna bil han tycker är cool, detta gäller även om ingen har postat några gröna bilar mellan Kalles och Lasses poster.
Det kan ta lite tid men vi har ju fördelen att vi är drygt 10 personer som aktivt modererar dagligen (visserligen på ett större forum men man överlappar varandra väldigt bra när man blir så pass många).
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Onödiga bild-repriser

Inläggav Jormungandr 03 mar 2009, 20:49

Kristian skrev:Jag håller med om att det blir lite för mycke qoutningar...

Jag är moderator på Hondaklubben och där kör vi konsekvent på att ta bort alla qoutningar på inlägg direkt ovanför och rensar ur bilder ur qoutningar om dom inte är absolut nödvändiga.

Exempel:
Lasse lägger upp ett gäng bilder på olika bilar, varav en är grön.
5-6 inlägg senare och flera bilder på bilar senare vill kalle berätta att han tycker att just den gröna bilen i Lasses inlägg är as cool och qoutar hela medelandet och skriver sen under "den gröna bilen va cool".

i ett sådant exempel låter vi qoutningen vara kvar men tar bort alla bilder utom på den gröna bilen.
Skulle däremot Kalle svara i inlägget direkt efter Lasses med en qoutnuing så ryker hela qoutningen med bilder och allt eftersom det inte råder någon tvivel om vilken gröna bil han tycker är cool, detta gäller även om ingen har postat några gröna bilar mellan Kalles och Lasses poster.
Det kan ta lite tid men vi har ju fördelen att vi är drygt 10 personer som aktivt modererar dagligen (visserligen på ett större forum men man överlappar varandra väldigt bra när man blir så pass många).


Låter som ett toppen förslag ;-)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster