Frågor om uppdaterade forumet?

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Heureux 30 dec 2007, 14:22

Hej alla!

Här tänkte jag besvara alla frågor som uppkommer i anslutning till uppdateringen av forumet.
Så är det något ni undrar, funderar över, vill veta hur det fungerar, så är det bara att fråga på. :)

Vänligen Christian.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav obrut 30 dec 2007, 15:17

tycker det känns bakvänt med namnet/bilden på han som skrivit till höger (kanske en vane sak)
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
Användarvisningsbild
obrut
Braidsbytare
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2006, 21:59
Ort: Umeå

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Heureux 30 dec 2007, 15:26

Ja till viss del är det en vanesak. Tanken bakom det är att göra inläggen mer lättlästa då
det ger texten en tydligare vänsterkant samt att det ger ett större fokus på inläggen.

Men självklart så kommer vi, för de som vill, erbjuda möjligheten att ha profilen på andra sidan.
Så snart jag vet att allt är stabilt med det här temat så laddar jag upp ett med vänsterställdprofil.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav obrut 30 dec 2007, 16:35

jag blir utloggad mellan besöken!!

ska man se sig själv som online?? (och här hadde jag FEL)

ser bara att du är det (heureux altså)??

och där såg man direkt sig själv online (länge leve edit)
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
Användarvisningsbild
obrut
Braidsbytare
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2006, 21:59
Ort: Umeå

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Heureux 30 dec 2007, 16:43

obrut skrev:jag blir utloggad mellan besöken!!

Om man har problem med att man blir utloggad kan man testa att klicka
på länken "Ta bort alla forumcookies" som finns längst ner på alla sidor.
Sedan får man logga in igen och då ska allt förhoppningsvis fungera.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Dan J. 30 dec 2007, 17:48

Skulle man kunna få en förklaring till alla de olika varianterna på den "runda symbolen" som visas framför de olika forumen och även framför de olika trådarna. Hittar dem inte under FAQ, men jag kanske är blind?
/ dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav pryzze 30 dec 2007, 18:10

Grattis till ett stort steg fram för Bilbaneforumet.

Jättebra med uppdateringen :beer: :thumb: :up: .

Jag har en del synpunkter;
Tar en synpunkt i taget.

Information om medlemmen:

"Blev medlem : mån dec 01, 2003 1:09 "

För mycket info och i fel ordning.

Det räcker väl med 2003-12-01


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Heureux 30 dec 2007, 18:55

Dan J. skrev:Skulle man kunna få en förklaring till alla de olika varianterna på den "runda symbolen" som visas framför de olika forumen och även framför de olika trådarna.

Klart man kan få det, varsågod: Förklaring till kategori/tråd-iconer.


pryzze skrev:Information om medlemmen:

"Blev medlem : mån dec 01, 2003 1:09 "

För mycket info och i fel ordning.

Det räcker väl med 2003-12-01


Du kan själv ställa in hur du vill att forumet ska visa tid och datum i kontrollpanelen. Klicka här.
Inställningen påverkar dock alla datum/klockslag, så då försvinner klockslagen även på inläggen.
Den inställning som kanske passar dig bäst är datumalternativet "30 dec '07, 17:35" datumkod "|d M Y|, H:i"
eller kortast möjliga "Eget..." och datumkoden "y:m:d g:i"
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav pryzze 30 dec 2007, 19:06

Tack då låg problemet/möjligheten hos mig.

Nästa önskemål-

I första hand skulle jag vilja se namnet/signaturen i större font.
Blicken måste leta lite för att se vem som skrev


Sen finns det väl möjlighet att ha avataren större. Lika många pixlar bred
som koilumnen.

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav stefan_k 30 dec 2007, 20:04

Hej hej,
Hm. Börjar skriva detta meddelande för andra gången... mer om det nedan...

Jag undrar en sak om funktionen att bevaka en kategori. Nu när jag gör det får jag mail två gånger om inlägg görs i en tråd som jag redan bevakar. Är det meningen? Jag hade hoppats på att bavaka kategori skulle ge mig mail om det kommer nya trådar som skapas i denna kategori. Eller är detta något som jag kan ställa in nånstans jag inte hittat till ännu?

Sen till anledningen till att jag skrev ovan text två gånger. Jag tänkte lägga till en trevlig smiley och klickade på "visa fler smilies" till höger. Då öppnades både ett pop-uppfönster med alla smileies men även så visades de i huvudfönstret. Sen när jag klickade back så försvan mitt inlägg...

I övrigt vill jag återigen säga ett stort tack till administratörerna för att ni lägger ner tid på att hålla forumet igång och ger oss en så här trevlig uppgradering av vårt favoritvardagsrum! :thumb:

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav stefan_k 30 dec 2007, 22:54

Hej igen,
Finns det en tidslimit på hur länge man kan editera sina inlägg? Jag försökte gå tillbaka och ändra ett par länkar till youtube-filmer till att istället vara embeded med youtube-taggen men då märkte jag att det inte gick att editera äldre inlägg. Kan vara bra att veta om man måste tex ändra lite länkar till bilder i sina trådar och så...

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav obrut 30 dec 2007, 23:39

håller med Pryzze
Större typsnitt på namnet som skriver inlägget.
(både under rubiken och vid avataren "för dom som har sådan")

skulle åxå vilja ha en linje mellan vit och blå (som man ser vart det nya inlägget börjar)((nu syns våra linjer till under texten tydligare än skavern mellan olika inlägg)

på min skärm syns det knappt nån skilnad (dvs för lite blått)((kan vara min kassa skärm :D ))
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
Användarvisningsbild
obrut
Braidsbytare
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2006, 21:59
Ort: Umeå

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav RaceTG 30 dec 2007, 23:46

Hej

Borde inte länkar, både i inlägg och signaturer, till externa sidor utanför forumet öppnas i ett nytt fönster? Nu får man backa för att komma tillbaka till forumet eller högerklicka (PC) och välja Öppna i nytt fönster.

/TG
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough!" - Albert Einstein

________________________________________________________________
FROG - Friendly Racers Of Gothenburg - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Heureux 31 dec 2007, 00:10

pryzze skrev:I första hand skulle jag vilja se namnet/signaturen i större font.
Blicken måste leta lite för att se vem som skrev

Vi måste tänka på att användarnamnen har olika längd, ett användarnamn kan vara 20 tecken och det är vad som får plats i kolumnen idag.
Men du har väl inte missat att du även har namnet under inläggsrubriken.
username.jpg
username.jpg (11.57 KB) Visad 27546 gånger

pryzze skrev:Sen finns det väl möjlighet att ha avataren större. Lika många pixlar bred
som koilumnen.

Vi har ökat på visningsbilden/avatarens storlek från 80x80px till 90x90px (se skillnad nedan).
Då får "online" bilden också plats bredvid den.
avatar.jpg
avatar.jpg (2.79 KB) Visad 27660 gånger


stefan_k skrev:Jag undrar en sak om funktionen att bevaka en kategori. Nu när jag gör det får jag mail två gånger om inlägg görs i en tråd som jag redan bevakar. Är det meningen? Jag hade hoppats på att bavaka kategori skulle ge mig mail om det kommer nya trådar som skapas i denna kategori. Eller är detta något som jag kan ställa in nånstans jag inte hittat till ännu?

Jag är faktiskt inte säker på hur det är tänkt att fungera men jag tror det är meningen att det ska fungera så. Antingen bevakar man enskilda trådar eller så bevakar man allt i en hel kategori.

stefan_k skrev:Sen till anledningen till att jag skrev ovan text två gånger. Jag tänkte lägga till en trevlig smiley och klickade på "visa fler smilies" till höger. Då öppnades både ett pop-uppfönster med alla smileies men även så visades de i huvudfönstret.

Det låter skumt, har ingen aning om varför det blev så, men säg till om det händer igen.

stefan_k skrev:Finns det en tidslimit på hur länge man kan editera sina inlägg?

Max tid för att redigera ett inlägg är 15 minuter. Vill man ändå något efter det kan man "anmäla" inlägget så fixar vi det. (testa så får du se. ;) )

obrut skrev:skulle åxå vilja ha en linje mellan vit och blå (som man ser vart det nya inlägget börjar)((nu syns våra linjer till under texten tydligare än skavern mellan olika inlägg)

på min skärm syns det knappt nån skilnad (dvs för lite blått)((kan vara min kassa skärm :D ))

Det kommer att bli tydligare i och med att inläggen från och med nu har tydligare rubriker. Om du misstänker skärmen ta en titt på dina kontrastinställningar.

RaceTG skrev:Borde inte länkar, både i inlägg och signaturer, till externa sidor utanför forumet öppnas i ett nytt fönster? Nu får man backa för att komma tillbaka till forumet eller högerklicka (PC) och välja Öppna i nytt fönster.

Det är för att man själv ska kunna välja om man vill öppna i nytt fönster eller inte och inte vara tvingad att öppna ett nytt fönster. Om man inte vill högerklicka och välja "Öppna i nytt fönster kan man hålla in Shift + klicka för att öppna i nytt fönster (IE & Firefox) eller Ctrl + klicka alt. klicka med skrollhjul/mittenknappen på musen för att öppna i ny tab(IE7, Firefox & Safari för windows.)
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Frågor om uppdaterade forumet?

Inläggav Lempa 01 jan 2008, 06:41

Hej!
Tycker redan att uppdateringen ni fått till är en höjdare. Supersnyggt och känns helrätt! Gillar skarpt att vänstermarginalen har texten i fokus, och avataren ligger till höger. Lite mycket ringar just nu kanske, men det kan jag nog lära mig förstå så småningom...

En fråga bara: Det ska tydligen gå att ladda upp bilder direkt nu, vilket skulle underlätta betydligt, men när jag letat runt en stund kan jag bara hitta 'bifoga fil' som möjlig metod. Är det denna funktion man ska använda för bilder, eller har jag missat något? Provade att lägga in 'bifogad' för bild, men då fick man upp skrollruta för att kunna se hela bilden!?

Tack för ett fantastiskt trevligt forum!

Hälsningar
Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Nästa

Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron