Finn fem fel!

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Finn fem fel!

Inläggav Dan J. 25 apr 2006, 18:53

Hej, tävlingsdags!

Nja, jag skojar lite, inlägget platsar ändå under rubriken "Om forumet", även om så inte verkar vara fallet på dessa inledande rader, jag kommer att avslöja svaret längre ner i detta inlägg (men tjuvkika inte!!).

Här följer två bilder (ursäkta lånet av bild, ZeeJay!). Jag har manipulerat den nedre, MEN: "felet" (för det är bara ett!) jag vill att ni hittar finns i den övre! Blev det klurigt nu... :?

Kika på de här två:
Bild nr 1:

Bild

Bild nr 2:

Bild

Nå, hittar ni något? Svaret längre ner...

!
!
!
!
!
!

Nja, jag luras lite, tanken var inte ens att ni skulle kunna hitta skillnaden! :o

Vad är det då? Jo, den övre är 237 kb stor den nedre är 42 kb.... Det syns inte, men det märks, om man som jag fortfarande är modemanvändare (bakåtsträvare, kör Scalextric, classicspår, osv... :D ).

Det har tidigare diskuterats bildstorlek i inläggen, men då har det gällt bredden på bilderna (som knappast borde behöva gå över 600 punkter, exemplet ovan är 768) för att slippa scrolla i sidled. Men kan vi försöka hjälpas åt att hålla ner även kilobyte'n? :(

Visst, jag har bredband som heter duga på jobbet, men mitt jobb tillåter inte access till alla platser där ni lägger bilder (och jag har lite svårt att motivera att access ska skapas till dessa platser... :sceptic: ).

Inser att jag snart måste skaffa bredband hemma, och kommer väl att göra det, men det finns säkert några till som önskar att bilderna ibland vore lite mindre.

Hur blev 237 kb till 42 kb då? Ja, det enda jag gjorde var att spara om bilden med JPEG-kvalitetsfaktor 60, som ändå ger denna kvalitet :up: (använde Microsoft Photo Editor).

ZeeJay, hoppas du inte surar, kritiken är inte mot dig, gillar dina bilar och bilder! :thumb:

:hug:

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 25 apr 2006, 19:00

Jaha, där fick jag förklaringen till varför jag tyckte den undre var suddig. Inte suddigare, utan just suddig.

En av fördelarna med att lägga bilderna i max 640x480 är ju just storleken.
480x320 blir ännu bättre.
Att man sedan kan kliva ännu längre ner genom att ange en sämre upplösning (högre packning) av just JPEG är en addition i ämnet. Som möjligen inte behövs dock...

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 25 apr 2006, 19:50

Jaha, den var 'suddig' :(

Ja, den är suddig, om det stör så mycket att det uppväger en 5,5 gånger så stor bildfil får väl var och en avgöra, tiden att ladda ner stör mig mer...

Om man tar ursprungsbildens 768x576 punkter (237kb) och sparar om i 640x480 eller 480x320 blir bilden fortfarande 221 resp 138 kb stor, alltså i det sistnämnda fallet fortfarande mer än 3 gånger så stor.

De som gillar mitt förslag kan förutom att begränsa höjd och bredd även använda kvalitetskomprimeringen, andra fortsätter förstås som vanligt...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 25 apr 2006, 20:52

Jag sa inget om förslaget som sådant, bara att den i jämförelse befanns vara suddig. :o
Å vem är det som brukar säga ifrån vad gäller för stora bilder? :beer:

Att gå så lågt som 60% känns onödigt, 70% och anpassat till forumets format torde räcka.
Som jämförelse brukar ex mina bilder ligga på runt 80-100kB, men alltid ett öga mot sidans totala nedladdning (dvs mindre bilder om det är många).

Men faktiskt, det finns ingen större anledning att inte göra på detta vis.
Begränsa bild i storlek på skärmen för att följa forumets format och begränsa bilderna i upplösning för att minska bandbredden.

Jag är helt för det. :thumb:

(Det är ju bara om man ska skriva ut en bild, eller på annat vis verkligen använda den som upplösningen, informationen, behövs.)

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 25 apr 2006, 22:50

Jag har faktiskt aldrig tänkt på hur stora mina bilder är eftersom man "hostar" bilderna nån annanstans än på forumet. Då har man aldrig behövt bry sig om en limit på bild storleken. Sak samma, jag ska faktiskt i den mån jag kommer ihåg det försöka att alltid hålla mig under 100kb när jag postar bilder. Jag tycker faktiskt att du har en poäng i det hela Dan.
Och skillnanden är ju näst intill minimal!

:up:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 25 apr 2006, 22:53

Ah, blev lite stolt över mig själv. Bilderna jag postar i min "byggtråd" håller sig under 100kb. Bilderna jag tar med digital kameran blir ofantligt stora, men jag sparar alltid ner dom i 25% av ord. storlek och i jpg format, och då blir det samtidigt bra storlek på filerna också.

I feel good, ba-da-ba-da-ba-da, soo goood!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Dan J. 27 apr 2006, 12:09

Men ska jag blanda lite smolk i bägaren så har både du och jag slarvat med upplösningen i punkter per tum på våra bilder. :taunt:

Där ZeeJay så föredömligt har 72 :thumb: punkter/tum har vi 300... :o

Ska from nu skärpa mig :D

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav ZeeJay 27 apr 2006, 21:06

Oooouuuuuccchhh......rätt i magen kom den näven.... :o

Nja....hade inte en aning om det var på detta vis :red: ....har själv superfart på både bredband som på mig själv men ska se til latt skärpa ner mig i snigelfart... :D :D

Tråkigt nog så förlorar man ju detaljrikedomen i bilden...kolla den fina blanka lacken på bild ett på själva bakluckan på Mustangen....jämför sen med bild 2....svårt att diskutera lackning o målning som det handla om i detta fall....

För övrigt... HELT RÄTT DAN!!

Ska se vad jag kan göra....

Mvh / ZeeJay

:thumb: :thumb: :beer: :beer:
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Dan J. 27 apr 2006, 22:33

:hug:

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav ZeeJay 27 apr 2006, 23:04

:hug:
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster