Efter att läst en 5:e del av forumet. Har jag några frågor.

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Efter att läst en 5:e del av forumet. Har jag några frågor.

Inläggav Optimaniac 07 mar 2018, 23:45

Jag kör Scalextric bilar och kör på plastbana, i mitt fall på classic.

Däck frågan har jag fått svar på och här är mitt svar jag kommit fram till.

Att föredra beroende på fälg är:
NSR Supergrip 5214 20,5 x 11,5
Slot.it P6 20 x 11

Till mina andra frågor.

Motor:
Där verkar en NSR Babyking 17k att vara ett optimalt alternativ. Och passar dessa direkt i en Scalextric, eller är det bortkastat att sätta in en så fin motor. Den ska kanske hellre sitta i en NSR Porsche eller Slot.it bil.

Handtag:
I helgen la ett av ARC ONE handtagen av utan vare sig ge ifrån sig "pyshh" eller "white smoke of certain death". Kan jag med lättare ombyggnad (byte av kontakt) använda ett av de äldre. ARC ONE använder inte 3,5 mm phonoplugg, men har två ledare från handtaget.

-Om jag vill, kan jag skaffa ett DS eller Parma handtag och koppla in till ARC ONE med bara byte av kontakt.

Bild

Scalextric bilar:
Mina senaste två GT-vagnar som snart dyker upp. En Merc AMG Gulf och en Aston Martin vantage. Dessa "vagnar" tänkte jag göra lagom trim / tuning på, för att få de att gå lite bättre. Jag har läst om att det finns PRO chassin till Scalextric, fast typiskt nog inte till dessa två. Finns det något "recept" på vilka delar som behövs för att sätta dit ett bra chassi under dessa grymt snygga karosserna. Eller är det bättre att låta de vara standardvagnar, fast med NSR däck. Och istället lägga pengarna på att köpa en Slot.it GT vagn eller NSR vagn.

Rengöring / mer grepp i banan / däck:
I mitt fall med classic material, som har sett sina bättre dagar passera. Kan man göra något?. Jag har våttorkat alla delarna med YES och ljummet vatten. Nu har jag även läst om att en slipkloss av gummi för modelltåg kan funka för kontaktskenorna.
Ett välbeprövat recept för gummidäck är ju WD40. Detta har jag använt mycket av i tävlandet med radiostyrt och tillhörande rengöring med bensin mellan heat och på med mer WD40. Detta tillsammans med min rengöring av bandelarna tror jag räddade mycket av det roliga i helgen.

Slut på mina frågor denna gång.

And now for something completely different....

Avslutar med en bild på nästa banan jag bygger utifrån de senaste Tradera vinsterna av classic delar. Banan blir en tolkning av Oulton Park England. Denna borde få plats på de bord som finns i kvarterslokalen, kanske en viss ändring kan förekomma. Den är ritad i Scalextrixs program och körd i kompabilitetsläge win 7 sp 3 under win 10.

Bild


Niklas Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Efter att läst en 5:e del av forumet. Har jag några frågor.

Inläggav Gulf Persson 09 mar 2018, 11:07

Några av dina frågor kan jag svara på :)
Optimaniac skrev:Motor:
Där verkar en NSR Babyking 17k att vara ett optimalt alternativ. Och passar dessa direkt i en Scalextric


Är en jättetrevlig motor men passar inte i en Scalextric bil utan kraftiga modifieringar, Scalextric kommer med FC-130 motor (även kallad kortkanna) och Babyking är en FK-180 (långkanna) Vissa Scalextric och andra kan även ha en FF-050 (Slimline)motor. Sedan finns det en massa andra format också men de går jag inte in på här.. Vill man veta mer så är det här en utmärkt länk om än inte uppdaterad på ett tag http://slotcarnews.blogspot.se/2007/02/ ... -list.html

Optimaniac skrev:Dessa "vagnar" tänkte jag göra lagom trim / tuning på, för att få de att gå lite bättre


Kör du med magneten i eller inte? Om inte så är runda hjul viktigt, slipa mot ett fint sandpapper samtidigt som du gasar, eller byt bakaxel, drev, fälgar och däck mot tex Slot.It eller liknande och sedan experimentera med bly på lämpliga ställen

Optimaniac skrev:Rengöring / mer grepp i banan / däck:


Korrekt men observera att WD-40 och liknande "mirakel" kurer inte så ofta godkänns på klubbanor.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Efter att läst en 5:e del av forumet. Har jag några frågor.

Inläggav GranTurismo 10 mar 2018, 16:44

Optimaniac skrev:Om jag vill, kan jag skaffa ett DS eller Parma handtag och koppla in till ARC ONE med bara byte av kontakt.


Skulle inte tro att det blir så bra. DS och Parma handtagen är tre-poliga med bromskrets. Kanske om du bara väljer att koppla in två kablar, men det skulle vara en riktig B-lösning. Att Arc One powerbasen inte stöder den typen av handtag tycker jag verkar helt kass...

Optimaniac skrev:
Scalextric bilar:
Mina senaste två GT-vagnar som snart dyker upp. En Merc AMG Gulf och en Aston Martin vantage. Dessa "vagnar" tänkte jag göra lagom trim / tuning på, för att få de att gå lite bättre. Jag har läst om att det finns PRO chassin till Scalextric, fast typiskt nog inte till dessa två. Finns det något "recept" på vilka delar som behövs för att sätta dit ett bra chassi under dessa grymt snygga karosserna. Eller är det bättre att låta de vara standardvagnar, fast med NSR däck. Och istället lägga pengarna på att köpa en Slot.it GT vagn eller NSR vagn.


Mercan är konstruerat i Scalextrics nya skola. En basic inline-histora som är helt ok. Tycker inte du behöver fundera på att byta chassi till den utan du kan använda det, även om du vill uppgradera med andra delar. För egen del bytte jag bara bakdäck och den går mycket fint.

Med Astonen är det en annan historia. Den har ett sidewinder chassi så är du av åsikten att två bilar ska ha likadana chassin för att kunna tävla mot varandra så går inte det med dessa två. Jag har båda modellerna och kan inte säga att jag upplever några skillnader i prestanda utan de levererar ganska jämna tider.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Min almänna tråd om mina idéer och frågor.

Inläggav Optimaniac 10 mar 2018, 18:21

Tack för svar.

Ang. handtagen är det då bara att skaffa ett nytt till ARC One eller testa att bygga om / byta kontakt på ett äldre. Sedan om jag kanske kommer någonstans och ska kör på en "klubb bana" kan man fundera på ett handtag. Då ett DS 25 ohm eller ett Parma 25 ohm kanske. Verkar vara populärt med 25 ohm. Parma är mer lockande av historiska själ som går tillbaka till slutet av 80-talet början av 90. När man tittade i Parma kataloger och ser Parma PSE känns bara så coolt och "old school".

När det gäller mina GT vagnar har jag efter mycket huvudbry på olika sök ord hittat att det finns andra bakaxlar. Fast om du säger som har erfarenhet att du bara bytt däck och de går bra då. Lyssnar jag nog på det, billigare och jag kommer nog ändå bara köra hemma. Ska även plocka bort magneterna för att se hur det går.

Har även lekt med att bygga på en yta av 2500 x 1200 plywood skiva en bana. Det är en "hybrid" mellan classic och sport delar. Fast det ända från classic är korsningen. Denna bana passar en ensamförare och tidtagning både spår 1 & 2 har sina fördelar. Kanske hoppar över krysset, fast jag tror ARC One får problem då. På förra helgens körning hade jag först bara ett kryss, men varvräkningen funkade inte så. PÅ denna bana uta kryss är det ett udda antal så den får nog problem. Därför blir krysset nog kvar om jag bygger den.

Bild


Niklas Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster

cron