VEC race i kvarteslokalen.

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

VEC race i kvarteslokalen.

Inläggav Optimaniac 04 mar 2018, 22:41

Hyrde kvarterslokalen idag för att köra ett VEC race (Väsby Endurance Champion) med äldre material jag har fått. Gand Prix & SET500 banor från början av 80-talet samt en 90-talare Mini rallycross. Av dessa fick jag ihop en skaplig banan på den ytan vi hade att tillgå. Vet ej körsträcka, men rakan var i varje fall ca: 3m. Hade varvräkning med hjälp av ARC ONE och tyckte det funkade bra, skulle bara vilja ha en databas i appen från körda race. Nu fick man ju maila eller skärmdumpa för att spara.

Bild
Scalextric Ford RS200 och Peugeot 205 & 90-tals Mini, FLY Venturi 600 SLM, Slot.it Jaguar XJR 12

Bild
Banan vart ganska bra, men behöver fler kurvor så jag får ett mer lika antal kurvor för spår 1 & 2. Ytterspåret hade ju fördel att kunna stödja sig mot räcket.

Bild
Röd ytterspår grön inner.

Nu är det bara att ladda om inför nästa drabbning bland grannarna. Till den gången kanske jag har några verkliga "värstingar" att köra med. Är sugen på en NSR Abarth och en 997.
997 är ju en "cup-bil" här i stan om man kommer med i det gänget. Fram tills dess har jag bara gjort den i datorn samt en favorit bil, Abarth.

Bild
997 är ju en snygg bil och lätt att gilla dess former.

Bild
Gillar Abarth:en den är "cute n´cuddly with a razor edge".

Med detta avslutar jag mitt första inlägg här och mitt nya intresse för Slotracing på plast.

Niklas Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: VEC race i kvarteslokalen.

Inläggav Nico 05 mar 2018, 10:46

Ser ut som ni har haft riktigt skoj. Om det är så att ni får riktigt blodad tand kan jag tipsa om vår lilla klubb söder om stan. Vi har en lokal på 47m² med 20m 4spårig bana. Träff varannan vecka med ungefärlig racestart vid 18-tiden. Dörren brukar stå öppen från 16, och vi släcker oftast lyset runt 21-tiden. Perfekt pysventil mitt i veckorna.

Hitta oss på fejjan för enkel kommunikation; Bilbana Tjockhult Racing Society
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: VEC race i kvarteslokalen.

Inläggav Lasp 05 mar 2018, 10:49

Riktigt bra initiativ! Fortsätt med detta!
Lägg lite kurvunderlag och flytta ut räcken, så kanske det blir mer jämt!
Tacksam för att du smittar fler med detta obskyra intresse ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: VEC race i kvarteslokalen.

Inläggav Optimaniac 05 mar 2018, 18:34

Kommer nog fortsätta med detta, min släkting som var med sin mellan son (12år) tände båda på detta. Nästa gång har de nog ha egna bilar också, ska styra in de på Scalextric GT3 vagnar :D .

Kurvunderlag? Är det de rödvita ytter markeringarna man ser på tub filmer.

Klubben söder om stan skulle jag vilja besöka, kontaktar er vi fejjan.

Niklas Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: VEC race i kvarteslokalen.

Inläggav Gulf Persson 06 mar 2018, 16:06

Optimaniac skrev:Kurvunderlag? Är det de rödvita ytter markeringarna man ser på tub filmer.


Går även under namnet banbreddare, curb, kant osv.. Plast del som man hänger på först och främst på ytterspår för att ge bilen utrymme att sladda. Blir mycket roligare med dessa.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster