Digitalbilar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Digitalbilar

Inläggav tuppenMagnus 01 jan 2018, 20:43

Hej har ägnat hela julen åt att lista ut hur jag skall få mina digitalbilar att fungera. Jag hittar inget fel. Misstänker att det är digitalchipet som är problemet. De är ganska hårt körda av mina barn så nu fungerar ingen av de sex bilarna. Det verkar som det blir kortis i chipet har bytt och provat lite mellan bilarna. Vet att jag en gång smörjde bilarna kan det vara därför det blir kortis. Eller är det damm? Någon som har en ide. Obs vet att banan fungerar väl.

MVH Magnus
tuppenMagnus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 dec 2017, 17:51

Re: Digitalbilar

Inläggav largasso 02 jan 2018, 00:21

Chipen är rätt så tåliga sålänge du inte byter motor !

Se till så att det är rent och bra kontakt mellan alla elektriska delar i bilen
så skall det inte vara några problen.
Ge bilarna IDnr igen enl instr.boken.
Byt handtag tills du hittar ett som verkligen funkar
och använd det för att checka alla bilar. (kan vara handtagen som strular)
Lite mek men det brukar löna sig i längden.

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Digitalbilar

Inläggav tuppenMagnus 02 jan 2018, 08:14

Tack!!!! men tycker jag har testat detta, alla lödningar sitter som de ska hittar inget fel. Har programmerat om bilarna. Chiipet fungerar när jag drar bilarna över den digitala varvräknaren och tidtagaren. Har dock inte varit konsekvent med handkontrollerna så där kanske felet ligger. Har funderat på om det blir ärg i kontakten på datachipet eller om det är nödvändigt att byta trådarna som går mot spåret (vet ej vad de heter). Finns det några fler idéer. Problemet är att det inte går att hitta några reservdelar just nu är slut överallt.

MVH

Magnus
tuppenMagnus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 dec 2017, 17:51

Re: Digitalbilar

Inläggav Morbidelli 02 jan 2018, 11:43

tuppenMagnus skrev:Tack!!!! men tycker jag har testat detta, alla lödningar sitter som de ska hittar inget fel. Har programmerat om bilarna. Chiipet fungerar när jag drar bilarna över den digitala varvräknaren och tidtagaren. Har dock inte varit konsekvent med handkontrollerna så där kanske felet ligger. Har funderat på om det blir ärg i kontakten på datachipet eller om det är nödvändigt att byta trådarna som går mot spåret (vet ej vad de heter). Finns det några fler idéer. Problemet är att det inte går att hitta några reservdelar just nu är slut överallt.

MVH

Magnus


Tror att trådarna du pratar om är strömflätor, både slotcar4fun och slotshop har flera olika märken i sortimentet. Skulle rekommendera att du tex köper NSR, finns både på rulle och färdigklippta. Dom håller betydligt högre kvalitet än Scalextric original. http://www.slotcar4fun.se/nsr-super-racing-braids-1-meter-roll-the-thinnest-braids-ever-only-2-10mm-/1493-0

Om det sedan är det som är lösningen på ditt problem låter jag vara osagt :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster