Hur fungerar denna bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Hur fungerar denna bilbanan?

Inläggav Jonaktiv 29 aug 2017, 12:30

Hej! Jag undrar hur denna bilbanan (se bild) fungerar!
Den går på batteri och där är 3 skenor som jag tror är minuspol, pluspol, minuspol för 2 spår.
Men det ser ut som strömmen går runt hela tiden när bilen har kontakt, vad gör handkontrollen så att bilen kan köra?
Är det elektroniken i boxen som gör det eller jag ser det helt fel?

IMG_0819.JPG
IMG_0819.JPG (759.76 KB) Visad 8876 gånger
Jonaktiv
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2017, 11:50

Re: Hur fungerar denna bilbanan?

Inläggav Lasp 29 aug 2017, 16:24

Svårt att avgöra efter bara denna bild. Normalt vill jag gärna se stora bilder, men denna var svår.
Alla analoga bilbanor har plus och minus på bilspåren. Man matar sedan antingen plus eller minus via handtaget som med hjälp av ett motstånd (som blir varm) styr hur fort bilens skall. Den andra polen går direkt till den ena sidans skena. Kastar man om dem så kör bilarna åt andra hållet. Är det tre kontakter på handtagets kabel används en för att öka bromseffekten när man släpper triggern.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hur fungerar denna bilbanan?

Inläggav Jonaktiv 30 aug 2017, 13:09

Ja, det är märkligt att plus och minus går ihop innan kontrollen har något att säga till om, de röda strecken på förra bilden är där det är löddat på andra sidan. Skickar en bild till
Bilagor
IMG_0817.JPG
IMG_0817.JPG (1.67 MB) Visad 8667 gånger
Jonaktiv
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2017, 11:50

Re: Hur fungerar denna bilbanan?

Inläggav Jonaktiv 01 sep 2017, 16:53

Hej! Mysteriet är löst. Denna driver inte en bilbana utan är bara till för skapa ljud så som sladd, broms och gas.
Så där jag trodde kontrollerna skulle sitta så är det själva verket där matningen kommer, och när där kommer ström så reagerar denna Box med att skapa gasljud och när matningen försvinner så kommer bromsljud därav batterier i denna enhet . Så boxen får matning och vidarebefordrar den till bilbanan och skapar ljud .
Jonaktiv
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2017, 11:50


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 40 gäster

cron