Detta med tidtagning!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Detta med tidtagning!

Inläggav Lasp 12 jun 2017, 19:19

Jag tycker att det är ett måste med tidtagning. Klart är att man knappast kan köra digitalt utan en sådan funktion. Men så testar jag lite till analogt också. Köpte en Tidtagaremanick för Carrera Go!! Den gick enkelt att konvertera till vanliga Carrera som är för vuxna. Bilder och beskrivning kommer.
Men
Så fick jag fatt på Scalextric Arc One och gillar konceptet där man har en telefon eller platta som skärm.
Men jag får ständiga problem med uppkoppling! Någon här som har erfarenhet av detta koncept?

ARC står för App Race Controll och jag kan förstå att det finns saker som kräver bättre enhet än den jag nu kör!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Detta med tidtagning!

Inläggav Nico 14 jun 2017, 21:00

Vi kör träget på med DS-systemet på "Stockholms-banorna", dvs 2st hemmabanor, samt två stycken stora "klubb-banor".

Det äldsta systemet är det som vi har nere i TRS-lokalen och det har verkligen fungerat felfritt. Ända sedan jag köpte systemet för en 11-12 år sedan. Den nya systemet jag köpte till banan på jobbet har något glapp som behöver ses över.

Jag tycker att ARC verkar nice, men precis det du skriver verkar vara anledningen till att man inte vill hugga in på det. Varför blanda in en sändare, en app och en skärm i det hela? För att jag kan är förstås svaret.

Utan att ha läst på om ARC så antar jag att det finns eftermarknads-appar och uppdateringar som kanske gör det mer stabilt?

Vill man ha något enkelt att jacka in i en dator så verkar IST (Italian Slot Timing) ha gjort fina plug n play-grejor. Man kan köra tidtagning i sektioner osv. Kostar en vacker slant - och jag var sjukt sugen på att köpa det till min egen bana som står på jobbet.

Medans ARC gjort entré på marknaden sitter jag och hoppas på någon form av link-up mellan surfplatta och DS-Lap Counters.

8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Detta med tidtagning!

Inläggav niclasf 14 jun 2017, 22:08

Jag är inte säker på exakt vilken typ av tidtagning du vill ha, men det skadar inte att jag lägger ut en länk till en väldigt enkel SSD-tidtagare som jag gjort.

Hela byggresan kan man följa här,
http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=148698

Den är väldigt okomplicerad. En ESP8266-baserad modul (WeMos D1 mini ,
https://wiki.wemos.cc/products:d1:d1_mini) kopplad till ett par sensorer.

ESP:n servar en websida som man surfar in på med sin mobil, dator, surfplatta eller liknande.
Websidan som presenteras visar några meny-alternativ där man väljer antalet varv och antalet tävlande.
Sedan är det bara att köra igång.

Jag har gjort ett eget kretskort för sensorerna som passar mellanrummet mellan banspåren.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Detta med tidtagning!

Inläggav niclasf 15 jun 2017, 00:04

Jag borde läst lite mer noggrant.
Inser att jag redan tidigare postat om det projektet här och som Lasp redan kommenterat.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 45 gäster

cron