Resin

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Resin

Inläggav DC196B 15 jan 2016, 15:32

Jag undrar om det är någon här på forumet med stor erfarenhet av resingjutning?
Har börjat så smått att göra egna karosser i ett ex av trä och tänker gjuta några för modifikationer och för att få nåt mer hållbart att köra med.

Det jag är ute efter är egentligen bara var jag får tag på silikon och resin bäst och billigast i små mängder i Sverige. Har hittat kinn.com men det finns säkert andra. Några tips?

Vad jag gör för karosser? Här är de två första, 1/32.

Bild

DC.
DC196B
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 apr 2012, 19:14

Re: Resin

Inläggav Gulf Persson 16 jan 2016, 12:12

Superkul att få se ditt fantastiska arbete på bilbaneforumet. Helt underbara :thumb: Har inget riktigt bra tips på rak hand om silikon och regin, ska kolla min länksamling på måndag på jobbet :rolleyes: Letade själv för några år sedan men det blev inget av det. Har för mig att ett ställe i Tyskland hade billigast och mest lagom förpackningar.

Hoppas du kommer gjuta upp några extra till försäljning, i så fall är minst en av varje sålda redan ;-)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Resin

Inläggav Dalsland Ring 1:43 16 jan 2016, 14:03

:up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:
Användarvisningsbild
Dalsland Ring 1:43
Mekaniker
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 28 maj 2013, 18:53
Ort: Norra Dalsland
Klubb: Ebberanton Racing society

Re: Resin

Inläggav GranTurismo 16 jan 2016, 18:24

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men vill bara säga att Saaben ser mycket bra ut!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Resin

Inläggav DC196B 18 jan 2016, 15:05

Saaben är den jag är mest nöjd med, det tar litet tid att lära sig hantverket...
PV:n kommer jag nog att gör om så småningom.
Jag tänker visa lite bilder från SAAB-bygget på byggprojektsidan.
DC196B
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 apr 2012, 19:14

Re: Resin

Inläggav Gulf Persson 19 jan 2016, 09:42

Slöjddetaljer har något slags resin, de borde ha silikon också, även Kreatima har silikon och gjut polyester. Ingen aning om den är användbar dock. Ett gammalt tips jag hittade i ett modellforum är ABIC i Norrköping. De verkar fokuserade på större kvantiteter men det kan ju vara värt att slå dom en signal: http://www.abic.se/industri/produkter/polyuretan/

Är inte många utländska firmor som skickar kemi produkter per post, tyvärr.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Resin

Inläggav DC196B 19 jan 2016, 16:55

OK, tack för hjälpen.
Stämmer nog att det är enklast att köpa inrikes. Jag forskar vidare litet själv.
DC196B
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 apr 2012, 19:14

Re: Resin

Inläggav Gulf Persson 20 jan 2016, 11:01

DC196B skrev: Jag forskar vidare litet själv.


Meddela gärna om du hittar på någon bra leverantör, min nyfikenhet på att gjuta själv väcktes på nytt nu :)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Resin

Inläggav fightfireman 22 jan 2016, 11:16

Jag provade en del olika resiner som gick att köpa i Sverige för några år sen men alla var för hårda, mina karosser gick lätt i sönder. Vet att jag var i kontakt med något italienskt företag som hade resin för just modellbilar men det blev för dyrt att beställa för bara testa. Har du pratat med Pendel slot eller Patto? De säljer ju resinkarosser.

Lycka till
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Resin

Inläggav stgus 30 jan 2016, 09:49

Wow, vilket hantverk - riktigt fina bilar där! Får man önska sig en så ligger Volvo P1800 mig varmt om hjärtat :)

Vet inte om vacuumformad lexan kan vara ett alternativ - blir väl inte så detaljerade karosser men hållbara. Jag har ingen egen erfarenhet inom området men det verkar inte helt omöjligt att få till.
Hittade b.la. följande film:
http://youtu.be/ooVBJbYac_4

/Stickan
stgus
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 feb 2014, 16:03
Ort: Kristianstad

Re: Resin

Inläggav DC196B 30 jan 2016, 23:48

@ fightfire: Jag kan inget om kemi men... Resin finns i en mängd olika hårdheter. De som används av bilbanekarossbyggare har shore 65-72. Du kanske fick tag på för hård resin? Om det var några år sen kan det ha hänt en del på resinfronten, utvecklingen går fort.

@ stgus: trevlig video men lexan är inget för mig, som du säger själv, detaljeringen blir inget vidare. Däremot perfekt tillverkningsmetod om man ska göra välvda fönster.
De litet äldre svenska bilarna är dåligt representerade i skala 1/32. Har faktiskt sett en P1800 i resin men den ser ut så man kan gråta! Samma gäller Ocars PV544. Jag gör detta bara på kul, tänker inte starta fabrik... Så jag gör vad som faller mig in! Någon Duett, Saab 93 eller 544 racing finns inte heller. Någon har gjort en resin-Amazon men hur pass välgjord den är vet jag inte.

Lämplig resin och silikon kan man köpa i småpack på brittiska ebay ex.vis här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Polycraft-SG2 ... XQVERS0c3R

här: http://www.ebay.co.uk/itm/271804303314? ... EBIDX%3AIT

och här: http://www.ebay.co.uk/itm/281606725029? ... EBIDX%3AIT

Billigt, men det blir litet fraktkostnader förstås.

Här i Sverige finns denna från Kinn.com med rätt shore, ganska stor sats, hållbarheten är begränsad. http://www.kinn.com/product.html/polyur ... gory_id=27

Min gjutning skjuter jag litet på framtiden, nu vet jag i alla fall vad jag vet... Kanske nån mer dyker upp med fler tips.

DC
DC196B
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 apr 2012, 19:14


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 91 gäster