Bilbanefolk i Stockholm?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Bilbanefolk i Stockholm?

Inläggav Nico 07 jan 2016, 11:51

Hej Alla entusiaster!

Jag har av flera anledningar haft ett mellanår när det kommer till bilbana. Först och främst var det ett eget val att avsätta tiden som jag ville ha som nybliven tvåbarnsfar, vilket kändes kanon. Sedan har andra privata saker gjort att det mer eller mindre blev ett helt mellanår.

Guess what ... jag har inte tappat sugen ett dugg. Jag sitter och pular med mina projekt hemma. Har kört några kundaktiviteter med bilbana. F_n jag har t o m smugit mig ner till vår klubblokal (TRS) vid lunchen ibland. Ränderna sitter i liksom. I vår klubb (Tjockhult RS) har det kommit och gått lite olika medlemmar. Alla härliga på sitt sätt med olika kvalitéer. Enkelt uttryckt så saknar man egentligen alla av olika anledningar. Tänker inte sitta här och namedroppa. Tvärtom, man går vidare. Men ibland undrar jag verkligen... SKAAAUUUNE *stå upp för sjutton* levererar av bara satan när det kommer till bilbana. Hur många aktiva är ni bland 1:32 folket?

Och sen har vi... STOCKHOLM.... Här händer tydligen ingenting. Alltså vi har TRS - vi tjongar på outröttligt. Det känns som klubben är i bra shape med en skara som drar åt samma håll mer eller mindre. Men det jag undrar är varför inte fler i Stockholm, som trots allt är en ganska stor stad.. verkar intresserade att joina en bilbaneklubb, eller starta upp en? Nu behöver man kanske inte diskutera att starta upp en eftersom det redan finns en (vi) i Hägersten. Och bor man lite söder om Tjockholm finns ett härligt gäng i Eskilstuna. Men ni som bor i denna region men inte kör i klubb, what's up? Är det verkligen inte fler som suktar efter en klubb precis som jag gjorde för 10-something år sedan när jag hittade forumet?

Det är inte min mening att verka som inkastare till just vår klubb nu. Jag bara undrar hur stort intresset är där ute. Varför våra f d medlemmar inte är med längre vet jag. Jag tänker mest att det måste finnas fler som vill prova, men... (?)

Ville bara vädra tankarna lite.

Vänligen,

Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bilbanefolk i Stockholm?

Inläggav niclasf 07 jan 2016, 12:08

Jag registrerade mig på det här forumet ganska nyligen.
Min första erfarenhet med bilbanor var min Matchbox Lanechange (tror jag den hette). Banan hade ingen slot, utan bilarna styrde hela tiden åt vänster eller höger mot en sarg. Man kunde alltså köra om var som helst på banan.
Sedan den gick sönder för typ 30 år sedan, så har jag inte varit i kontakt med bilbanor alls.

... tills jag genom mitt elektronikintresse såg att det idag finns digitala varianter.
Mitt intresse ligger alltså i elektroniken och möjligheterna att styra bilarna digitalt. Resultatet blir kul för mig, men det är framför allt mina barn som jag hoppas får kul av det.
I dagsläget har alltså inte jag och mina två killar (3 och 6år) så mycket tid för en klubb, men kanske om några år.

OT:Jag kommer definitivt att presentera det jag gjort när jag börjar närma mig slutet på projektet.
Status just nu är att min digitala power base (SSD) är elektriskt och programmatiskt klar. Allt ska bara integreras in i en låda.
Min laptimer är under utveckling, och här är problemet mest i mjukvaran. Lösningen blir väldigt liten och smidig. Jag har inte sett en liknande lösning som min tidigare.
För Lanechange-modulen är programmet nästan klart, men mekaniken är svårare. Min plan var att använda servo, och jag är nere på ungerfärligt rätt tider från detektering till växelomslag.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Bilbanefolk i Stockholm?

Inläggav largasso 08 jan 2016, 11:55

Hej Nico och Alla ! ! !

Problemet tror jag är att vi inte syns i det stora flödet (internet + övr media) av aktiviteter, reklam mm mm !

Här i Hbg har klubben delat sig i två delar.
Ena halvan kör mer som en sluten klubb medan jag har satsat på
en mer officiell bana.
Björn/Martin har kvar måndagar då de kör race som förr med höst/vårsäsonger.
Jag har bildat förening och har öppet hus två dagar i veckan samt banan till uthyrning
för kalas, afterwork, svensexa/möhippa samt alla andra tänkbara event.
Däremellan anordnar jag tävlingar av mer allmän sort ( O2race, mellandagsrace mm)
där ALLA är välkomna att delta.

Nog om detta ! ! !
Vad jag ville säga var egentligen mer en tanke om Nico´s undran över intresset för "sporten"
Jag är övertygad om att det finns ett stort intresse för bilbana MEN vi syns för lite ! ! !

SYNS MAN INTE - FINNS MAN INTE !

Sedan jag startade min Facebooksida (Helsingborgs Bilbana)och ändrade namnet
har deltagandet och uthyrningarna ökat markant.

Bilbana är en väldigt OSYNLIG aktivitet !

VI BEHÖVER SYNAS MER ! ! !

De gånger jag varit med i media (pappers/digitaltidning/annat ) med något arrangemang = SYNTS TILL,
har uthyrningarna ökat enormt ( två barnkalas/dag - PUUUUHHH ! ! ! 8-o )

My opinion ! ! !
Se till att era aktiviteter syns, hör och låter tala om sej, så är jag övertygad
om att "bilbanesporten" kommer att få den uppmärksamhet/intresse som den är väl värd.
På 60-70 talet var bilbana/Slotcar ENORMT stort ! ! !
Idag försvinner vi i det enorma flödet/mängden av
Dataspel,youtube/Spotify/Reklam/Invandrarpolitik/Skitsnack mm mm mm mm ......................................

Bilbaneforumet hittar man om man SÖKER !

ALLT ANNAT FÅR MAN ANTINGEN MAN VILL ELLER EJ ! ! !

SÅ SE TILL ATT VI SYNS SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT ! ! !

IF YOU BUILD IT - THEY WILL COME ! ! !

Hälsningar

Largasso
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster

cron