Classic & Sport bana

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Classic & Sport bana

Inläggav garfield 22 jul 2015, 13:35

Har nyss köpt in lite Scalextric banor och har lite nybörjar frågor.

Har kommit över 2 olika bantyper Sport och Classic har ej köpt C8222 ännu (skall bli en lång bana), nu till frågorna:
1. Kan jag enbart använda Powerbase C8217 alternativt Classic powerbasen?
2. Kan jag använda båda powerbase enheterna på samma bana?
3. Om jag kan använda C8217, har jag förstått rät att jag kan ha 2 st transformatorer dvs en för varje slinga?
4. Hur gör man för att de nya handkontrollerna passar i classic powerbasen?
5. Tips för att minimera strömförlust, vissa delar fungerar olika bra på Classic banan
6. Vilka trafos skall man köpa, finns grymt många?

Tusen tack för svar.
garfield
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2015, 12:22

Re: Classic & Sport bana

Inläggav GranTurismo 22 jul 2015, 20:11

garfield skrev:1. Kan jag enbart använda Powerbase C8217 alternativt Classic powerbasen?


Ja, det spelar ingen roll. Men C8217 är bättre, kommer till det...

garfield skrev:2. Kan jag använda båda powerbase enheterna på samma bana?


Nej, det är inte att rekommendera såvida du inte modifierar dem till att bara ge ström till ett separat spår var.

garfield skrev:3. Om jag kan använda C8217, har jag förstått rät att jag kan ha 2 st transformatorer dvs en för varje slinga?

Som jag förstått det så fungerar den både med en strömkälla eller två. Hur bra det märks att man pluggar i en extra transformator får någon som använder Scalextric besvara.

garfield skrev:4. Hur gör man för att de nya handkontrollerna passar i classic powerbasen?


Det går inte såvida du inte byter till monokontakter på sladden. Om du jämför ett gammalt handtag mot ett nyare ser du att hörlurskontakterna skiljer sig åt. Det är för att de nyare handtagen är 3-poliga med sk bromsfunktion. Du får så att säga en effekt av att bilarna bromsar när du släpper handtaget istället för att bara rulla vidare. Utifrån detta resonemang tycker jag du kan skrota den gamla powerbasen. Scalextrics handtag är såvida du inte är mycket duktig på att löda svåra att modifiera kontakterna på då det är mycket tunna kablar.

garfield skrev:5. Tips för att minimera strömförlust, vissa delar fungerar olika bra på Classic banan

Kläm ihop honorna på bandelarna. Köp eller konstruera egna boosterkablar som distribuerar strömmen från pb till olika delar av banan.

garfield skrev:6. Vilka trafos skall man köpa, finns grymt många?


Ska du använda Scalextrics pb så kan det vara bra att följa tillverkarens anvisningar om strömstyrka och så om man inte vill bränna några kretsar eller dylikt. Annars är det efter ditt eget behov. Kjell & co har ett stort utbud. Vi hade en tråd nyligen om detta så du finner säkert några tips i den om du söker fram den.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Classic & Sport bana

Inläggav garfield 22 jul 2015, 23:49

Tusen tack för utförliga svar. Skall kolla i trafo tråden
garfield
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2015, 12:22


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 73 gäster

cron