Ny på forumet

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ny på forumet

Inläggav daniels 01 jan 2015, 15:22

Hej,

är ny här på forumet. Har länge sökt info om bilbana, då barnen (6år & 3år) önskat sig det i julklapp. Eftersom jag själv hade en rätt massiv Tyco-banan själv när jag var mindre, så var det inte svårt att skaffa en banan till barnen. Dock insåg man snart att alternativen var många, och åsikterna minst lika många! :)
Efter lite forskande och läst mänger med forumtrådar så var jag först inne på scalextric och deras digitala bana, men insåg snart att digital inte skulle fungera för barnen, då strategi o taktik skulle bli för komplicerat.
Analog skulle banan bli alltså.
Den skulle även fungera som golvbanan, då något permanent bygge ligger en bra bit fram i tiden. Nu kände jag att Ninco låg bäst till, och när jag fick känna på deras bandel så vart det avgjort. Den lite strävare ytan och att bandelarna inte har en chans att glida isär trots att du knuffar i väg hela banan tvärs över hela rummet avgjorde det hela.
Så tillslut var ett 4-spårigt set beställt, extra bandelar och 4st bilar.
På kvällen innan julafton byggdes banan upp och har gått var sedan julaftonskvällen.

Nu ska det bara tunas lite, alla spår är lika långa. Men. Ytter å innerspåren plågas av hårnålar... 8-)

//Daniel
Bilagor
IMG_3461.jpg
bana
IMG_3461.jpg (198.12 KB) Visad 10092 gånger
IMG_3462.jpg
lane
IMG_3462.jpg (181.2 KB) Visad 10051 gånger
Användarvisningsbild
daniels
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2014, 15:22
Ort: Örebro

Re: Ny på forumet

Inläggav GranTurismo 01 jan 2015, 15:55

Välkommen till forumet.

Ser ut som en smakstart! De där fyrspåriga startsatserna från Ninco är rätt mäktiga och man får verkligen en rejäl bana i ett nafs.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ny på forumet

Inläggav Workingclasshero 01 jan 2015, 16:38

Ser riktigt salt ut, direkt från lådan.
Vad blir det för yttermått på den banan?
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: Ny på forumet

Inläggav daniels 01 jan 2015, 16:50

Tackar! :)
Banan är konstruerad efter eget huvud, valde att köpa en 4-spårigt set för att komma åt mycket delar till ett fördelaktigt pris. Har sedan fått komplettera med extra bandelar för att bygga min banan.

Banans yttermått just nu är; 2,8m x 1,7m och spårlängd 10,46m. men har utrymme på nån meter till på längden.
Användarvisningsbild
daniels
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2014, 15:22
Ort: Örebro

Re: Ny på forumet

Inläggav Aramis 02 jan 2015, 00:33

Ser ut som en superfin bana som du fått till. Du har tänkt helt rätt! Nästa inköp borde vara en varvräknare. Har själv en simpel från Ninco fast den är för två spår, borde finnas även för fyra?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ny på forumet

Inläggav Antgus87 02 jan 2015, 21:57

Kan bara hålla med! Ser riktigt najs ut. Ett annat tips på tidtagning/varvräknare är LapTracker till smartphonen, det är lite mek med att ställa in kameran riktigt men för 7kr kan det kanske funka tills vidare.
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Ny på forumet

Inläggav daniels 03 jan 2015, 15:15

Ja, någon form av tidtagning/varvräkning är nästa projekt för banan. Men vill helst slippa ställa upp en laptop för det, tittar på att göra något med Arduino, display å lite sensorer. Helst skulle jag vilja se Ninco släppa en ny digital PB med Wico och blåtand/app stöd. :)
Sen ska jag sätta mig och fixa lite med bilarna, tror att det första jag kommer göra är att byta "styrpinne" och flätorna och sen byta ut magnet mot tyngder på några av bilarna.
Användarvisningsbild
daniels
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2014, 15:22
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster