Satsa på digitalt?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Satsa på digitalt?

Inläggav Julle 08 dec 2014, 14:42

Hej alla,

Jag har tänkt att återuppta en gammal hobby nu när äldsta barnet önska sig en bilbana i julklapp :) . Jag har en hel del Scalextric bandelar inköpta på 80-talet men behöver köpa ett startset för att komma igång. SÅ jag har lite nybörjarfrågor.

Vad ska man välja? Digitalt eller Analogt?

Jag såg på slotcar4fun att man kan köpa en adapterskena för att kunna använda mina gamla bandelar, funkar dessa även om man väljer ett digitalt startset?

Finns det färdigkonverterade digitala bilar att köpa eller måste man "chippa" de själv? Var köper jag i så fall dem?

VIlket är Scalextrics bästa startset?

Med vänlig hälsning
Julle
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav mattswe 08 dec 2014, 21:48

Välkommen till forumet!
Du kan säkert få olika svar på din fråga om analogt eller digitalt är att föredra. Vi har kört 2-spårig analog Scalextric Sport här hemma fram till i somras, då vi gick över till digitalt genom att köpa Scalextrics digitala powerbase för sex bilar (C7042), ett par växlar samt PC-programmet RCS64. Jag kan säga att för mig gjorde det att bilbanan gick från att vara ett allmänt nöje till att bli en verklig hobby. Personligen tycker jag att digitalt är överlägset för hemmabruk. Betänk den yta som behövs för att bygga en sex-spårig analog bana. Vidare ger växlandet upphov till ett rävspel oss förare emellan som vi verkligen har kommit att uppskatta. Med sex-bilarsenheten kan man även ansluta en dator, vilket öppnar möjligheter för "dator-styrda bilar", depåstopp samt simulering av skada, bränsle, däckslitage och till och med väder. (4-bilarsenheten har inte den möjligheten)

Den enda nackdelen med digitalt som jag ser det, är priset. Digitalt är vansinnigt dyrt. Fördelen är att man kan börja analogt för att senare konvertera till digitalt. Och ja, det går utmärkt att köra digitalt på Scalextric Classic-bana, och adapterskenan funkar.

Angående bilar, så är de flesta nyare Scalextricbilarna DPR-ready. Detta betyder att man kan köpa till ett chip, vilket monteras på nolltid. Äldre bilar samt andra märken kräver att man plockar fram lödkolven, men det är inte särskilt komplicerat. Slot.It tillverkar också chip på licens, och de har ryktet om sig att vara bättre (hållbarare). Jag har dock inte haft särskilt mycket problem alls med chipen, och jag har alla sorter. Man kan ofta läsa om att Scalextric inte garanterar att chipen håller för motorer med mer än 18000rpm. Jag kan i alla fall intyga att Slot.It-chipet inte har några som helst problem med Slot.Its motorer på 21500rpm, jag kör flera sådana bilar.

Chippen köper man där man köper bilarna, exempelvis på http://www.slotcar4fun.se eller http://www.slotshop.se. http://www.topslotsntrains.com är också en trevlig nätbutik i England.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav mattswe 08 dec 2014, 21:53

Ett nybörjartips som jag lärt mig den hårda vägen; Scalextric-bilar är fina att titta på, men inte alltid så roliga att köra (speciellt inte utan magnet). När du köper nya bilar, satsa på kvalitetsmärken, exempelvis Slot.It och NSR. De ger en helt annan underhållning. Se upp bara då de i allmänhet kommer med kraftigare motorer.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav Julle 08 dec 2014, 22:41

Tack för tipsen :)

Klart att man gärna vill ha den digitala varianten men eftersom jag behöver ett startset kostar det ju dock en slant, precis som du skrev...


Det funkar alltså med andra typer av bilar på en Scalextric bana?
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav Lasp 08 dec 2014, 22:47

Det digitala har sin framtid. Man skall bara komma ihåg att det inte skall jämföras med det analoga racet.
Tänkte skriva en lite utförligare om skillnaderna men börjar med att länka in lite läsning.
http://researchcommons.waikato.ac.nz/handle/10289/8661

Hyfsat seriös, men det finns fler som Ninco och att SCX kanske är slut.
Sedan finns ju lösningarna med Scorpius och slot.its Oxigen.
Men läs på och ställ mera frågor.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav GranTurismo 08 dec 2014, 22:54

Julle skrev:Det funkar alltså med andra typer av bilar på en Scalextric bana?


Ja, alla bilar av alla märken i skala 1:32 passar. Mindre justeringar av släpskor kan behövas emellanåt. En anledning att välja analogt är just enkelheten att bara sätta en bil från vilket märke eller tidsålder som helst på banan utan hänsyn till ett enda chipp.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav mattswe 09 dec 2014, 08:59

Det är väl bara Carrera vars släpsko går för djupt för Scalextric? Övriga märken fungerar direkt ur kartongen såvitt jag vet.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav Julle 09 dec 2014, 10:56

Kul med alla tips!

Funderar på en begagnad digital bana för att få ner priset lite. Men eftersom min kunskap är begränsad undrar jag vad som är lämpligt att betala.

Ligger den här hyfsat i pris?
http://www.blocket.se/vi/57740703.htm

Man kan ju få ett nytt set för 2395kr
http://www.slotcar4fun.se/scalextric-di ... ine/3133-0

Någon vänlig själ som vill ge mig lite råd? :)
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav mattswe 09 dec 2014, 11:28

Ja det verkar väl som ett bra alternativ. Ser ut att finnas på hemmaplan för dig också, om jag såg rätt. Med konverteringsskena så bygger du ju ihop den med din gamla Classic också. Vill du senare uppgradera till 6-bilarspowerbase så kan du ju alltid behålla handtagen och bilarna/chipen (några kronor sparade).

En anledning att välja analogt är just enkelheten att bara sätta en bil från vilket märke eller tidsålder som helst på banan utan hänsyn till ett enda chipp.

Kanske därför som alla klubbar verkar köra analogt?
Nu finns ju möjligheten att köra i analogt läge även på en digital-bana...
Allvarligt talat, jag tänker att analogt och digitalt är två helt olika upplevelser. Analogt på en flerspårig bana är nog inte så tokigt heller.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav mattswe 09 dec 2014, 11:33

En sak till när vi nu pratar nybörjartips. Om du köper en analog Scalextric Sport-startsats idag så är gasreglagen som följer med riktigt dåliga (de duger i bästa fall till de minsta barnen). Så väljer du analogt rekommenderar jag starkt en omgående uppgradering av handtagen. Digitalhandtagen är betydligt bättre.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav Lasp 09 dec 2014, 16:07

Bilbaneracing kan var hur litet som helst och man kan satsa på det stora.
Jag ser nu att du har satt ut Helsingborg som ort, det är bra.
Då föreslår jag att du kontaktar Björn O Martin, de har en fyrspårigaScalextric analog . Men vi har testkört digitalt.
Lala har också Scalextric digitalt. Båda lokalerna ligger i korsningen Jönköpingsgatan, Örebrogatan.
Vill du se Carrera digitalt trådlöst så finns jag på Lägervägen.
Då får du mycken startinformation. Välkommen.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav Julle 09 dec 2014, 21:00

Lasp skrev:Bilbaneracing kan var hur litet som helst och man kan satsa på det stora.
Jag ser nu att du har satt ut Helsingborg som ort, det är bra.
Då föreslår jag att du kontaktar Björn O Martin, de har en fyrspårigaScalextric analog . Men vi har testkört digitalt.
Lala har också Scalextric digitalt. Båda lokalerna ligger i korsningen Jönköpingsgatan, Örebrogatan.
Vill du se Carrera digitalt trådlöst så finns jag på Lägervägen.
Då får du mycken startinformation. Välkommen.


Tack för inbjudan. Hade varit kul att se era banor :up:
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav largasso 10 dec 2014, 00:35

Hej Julle och välkommen till forumet !

Jag har öppet på torsdag 17-21, har du möjlighet så titta ner
och ta grabben med.
Vi kan bygga ihop en liten digitalbana så kan ni testa, och givetvis även den
STORA analoga träbanan.

Jönköpingsgatan 40 (källaringång)
http://www.big1.se

VÄLKOMNA
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Satsa på digitalt?

Inläggav Julle 10 dec 2014, 12:18

largasso skrev:Hej Julle och välkommen till forumet !

Jag har öppet på torsdag 17-21, har du möjlighet så titta ner
och ta grabben med.
Vi kan bygga ihop en liten digitalbana så kan ni testa, och givetvis även den
STORA analoga träbanan.

Jönköpingsgatan 40 (källaringång)
http://www.big1.se

VÄLKOMNA


Hade varit riktigt skoj!

Tyvärr jobbar jag tills 19:30 imorgon och det blir lite sent för min dotter (tro det eller ej hon vill ha en bilbana :) )

Men det kanske finns möjlighet någon annan gång?
If you aint first you´re last!
Julle
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2014, 18:35
Ort: Helsingborg


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster