Rätt däck till bilarna

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Rätt däck till bilarna

Inläggav JanF 03 dec 2014, 19:47

i någon tråd läste jag om en sida man kunde kolla vilka däck som passar specifika bilar(och beställa där med tror jag), men nu hittade jag inte den tråden..

sedan undrar jag vilka däck ni rekommenderar till Scalextric sport bana har några slot.it(p6?!) de funkar sämre än orginal.
Är inte så känslig funkar med orginal däcken. Men några fälgar har fått lite stryk så tänkte renovera ett gäng bilar.
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Rätt däck till bilarna

Inläggav Nico 04 dec 2014, 09:14

Vet inte vilken länk du söker men rent generellt. NSR supergrip och ultragrip!
Köp hem ett par uppsättningar så kan du prova dig fram. När du sedan hittar något som smiter fint runt fälgen limmar du fast däcket. Den dagen du behöver byta däck sliter du bort så mycket som går av gummit, resten tar du med sandpapper.

Vill du ändå inte bara köpa hem och chansa så kolla här; NSR-katalog. Med den katalogen som underlag kan du mäta fälgarna på dina bilar och jämföra med dimensionerna på NSR fälgarna i katalogen och använda tabellerna för att få fram rätt däck.

Beträffande däcken du redan har - P6 - Vi kör med p6 däck i våran stcc-klass. Och det är ett trevligt däck.
Något som är extra viktigt om fälgen är något mindre än vad däcket är designat för så är det att limma däcket och sedan slipa det lite försiktigt.
Sen får du köra, tejpa däcken, köra tejpa däcken. Jag vill påstå att p6 är ett bättre däck än de flesta originaldäcken som kommer med det flesta bilarna. Detta gör att p6 plockar upp skräp från banan (damm m m) och fastnar på däcken och dom upplevs som hala.
Med ren bana och rena p6'or blir det riktigt nice grepp. Jag tycker kanske att NSR däcken är aningens mindre känsliga - men allt handlar om att köra in grejorna också.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Rätt däck till bilarna

Inläggav JanF 07 dec 2014, 12:31

Tack för tipsen Nico :)
Köpte lite grejer till mitt planerade mecka skrivbord, bla. ett skjutmått så jag kan mäta fälgarna :D

tror jag limmar orginal däcken(för stunden) och slipar lite... hittade lite fler däck när jag städade.
Har testat köra alla bilar på full gas och hålla upp bakvagnen, otroligt vad det glipar på vissa bilar(nu äger jag bara 15 bilar så det var snabbt gjort :D)
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 94 gäster