Sida 1 av 1

Motorfunderingar och drev

InläggPostat: 03 dec 2014, 09:58
av mattswe
Jag har noterat att vissa Slot.It-modeller (ex. GT40) finns både som endbell sidewinder och som can sidewinder. Finns det några skillnader i hur de uppför sig?

Sedan undrar jag även över Slot.Its inline offset krondrev. Används de bara till vissa bilar och vad skiljer dem från vanliga krondrev?

Re: Motorfunderingar och drev

InläggPostat: 31 jan 2015, 17:18
av A_löv
Kunde vara bra att någon kunnig på Slot.It svarade på det!! 8-o

Re: Motorfunderingar och drev

InläggPostat: 31 jan 2015, 18:59
av largasso
Går du in på :
http://www.slot.it

Välj download
öppna kataloger och brochyrer

i 2014 års katalog på sidan 12 kan du läsa om de olika konfigurationerna.

I vissa fall finns det klara fördelar och i många fall är det en ren smaksak!

Vi är många här så det finns förmodligen lika många åsikter.

Även info om offset finns i katalogen ( bibeln )

Lycka till !

Re: Motorfunderingar och drev

InläggPostat: 31 jan 2015, 23:58
av Aramis
Lite kort förklaring om offset:
0 mm - motoraxeln är i linje med bakaxeln
0,5 mm - motoraxeln är 0,5 mm lägre än bakaxeln
1 mm - motoraxeln är 1 mm lägre än bakaxeln

Just vid 1 mm offset blir drevningen ansträngd med vanligt krondrev, därför har Slot.it tillverkat ett drev med annorlunda skurning av kuggen för att det ska driva lätt.

Det där med endbell drive och can drive har jag aldrig gjort utvärdering på men en motor har ju lättare att snurra åt ett visst håll beroende på hur kolen sitter. Vad som är bäst på en Slot.it-motor i sidewinder vet jag inte men går lätt att testa med ett 9V batteri. Skifta + och - och lyssna åt vilket håll det varvar mest.