Hur sabbade jag motorn?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Hur sabbade jag motorn?

Inläggav magjac 02 dec 2014, 10:38

Tog en liten lat genväg när jag skulle slipa däcken på en ny Nincobil. La bara ett sandpapper på banan och lät bilen spinna lös på sandpapperet. Har funkat fint med en annan bil. Men efter jag slipat däcken och låtit bilen stå en stund så upptäcker jag att den inte orkar med dragläget. Om jag skjuter på den så kommer den iväg och kör på låg fart.

En misstanke jag har är att bilen som har rally karaktär och kraftiga stänkskärmar där bak, ledde in däckskräpet in i bilen och sen sög motorn in det i lufthålen. Kan det verka rimligt? Eller tror ni att ansträngningen av slipningen är boven i dramat?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Hur sabbade jag motorn?

Inläggav Pyspunka 03 dec 2014, 10:23

Det är väl inte så nyttigt för motorn att segdra.
Det kan leda till överhettning. Lacken som isolerar koppartråden i motorlindningen kan då smälta och ge en kortslutning. Strömmen tar då en annan väg i motorn och genererar inte det magnetfält som behövs.
Om du mäter motorn med en multimeter bör du få 10-20 ohm. Har du ett värde nära noll är motorn förmodligen körd.

Å andra sidan kan du ha turen att det bara är däcksrester som satt sig i lager, kugghjul, motor mm. som trögar till drivlinan.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Hur sabbade jag motorn?

Inläggav magjac 03 dec 2014, 10:48

Pyspunka skrev:Å andra sidan kan du ha turen att det bara är däcksrester som satt sig i lager, kugghjul, motor mm. som trögar till drivlinan.


Du skriver det som att jag kan renovera motorn? Är det möjligt att på något vettigt sett rengöra den? Det ser ju rätt slutet ut när jag tittar på den, förutom lufthålen.
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Hur sabbade jag motorn?

Inläggav Pyspunka 03 dec 2014, 13:30

Vad hade du för mätvärde?
Om du hade ett värde nära noll är det inte lönt att försöka rengöra motorn.
Du hittar bra instruktionsfilmer på webben om du söker på typ "slotcar motor cleaning" eller "setup"
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 70 gäster