Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 01 dec 2014, 09:15

Ett väldigt irriterande problem. Det är alltså den delen där man kopplar i ström och kontroller som krånglar. Men bara i en anslutning. Den tappar kontakten och strömsätter inte spåret men om jag håller upp kontakten så kommer det igång. Det är inte kontrollerns fel, har provat med tre olika. Alla ger samma resultat. Någon som upplevt nåt liknande?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav mattswe 01 dec 2014, 10:33

Vad är det för kontakt, phono 3,5mm?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 01 dec 2014, 10:35

mattswe skrev:Vad är det för kontakt, phono 3,5mm?


Japp
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav mattswe 01 dec 2014, 10:43

Jag har ju då inte Ninco, men gissningsvis sitter kontakten lödd direkt på ett kretskort (om den är monterad i chassit blir det enklare). Du kan ju alltid skruva upp basenheten och kolla om kontaktens lödningar har lossnat så att den sitter löst och glappar. Annars glappar det nog i själva kontakten och då är nog ända lösningen att löda loss den och löda på en ny gissar jag. Lite pyssligt men borde inte vara omöjligt. Det förutsätter förstås lödkolv. Å andra sidan är en ny basenhet kanske inte så dyr?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 01 dec 2014, 10:48

mattswe skrev:Jag har ju då inte Ninco, men gissningsvis sitter kontakten lödd direkt på ett kretskort (om den är monterad i chassit blir det enklare). Du kan ju alltid skruva upp basenheten och kolla om kontaktens lödningar har lossnat så att den sitter löst och glappar. Annars glappar det nog i själva kontakten och då är nog ända lösningen att löda loss den och löda på en ny gissar jag. Lite pyssligt men borde inte vara omöjligt. Det förutsätter förstås lödkolv. Å andra sidan är en ny basenhet kanske inte så dyr?


Precis så är det, har öppnat och kollat men allting ser ok ut. Kontakten sitter fast, lödningarna ser, enligt mig. ok ut. Det ser inte löst ut. Dessutom så är 3,5 mm kontakterna genomskinliga så att man kan se när man sticker in kontakten. Och vad jag kan se så är inget knasigt därinne heller.

Nä, dom är väl inte superdyra, men jag måste hejda mig lite i min bilbane-utgifts-fest. Så om jag kan få till den så att den håller tills efter jul så är jag nöjd :)
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 01 dec 2014, 10:53

En teori, skulle ju kunna vara den inte det är någon miss i kontakten mellan fronten på uttaget och bakre delen på 3,5mm pluggen och att när jag böjer den uppåt så blir det kontakt? Men jag vet inte om de delarna ens har en sån funktion?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav mattswe 01 dec 2014, 11:14

Principen brukar vara att den "innersta" ledaren på hane-kontakten (den närmast sladden) ska ha kontakt med metallen i ingången på hona-kontakten. Sedan finns det två (för en stereo-plugg) fjädrande armar som har kontakt med de andra två ledarna på hane-kontakten. Dessa båda fjädrande kontakter har även till funktion att "hålla i" hane-kontakten så att den inte åker ut av misstag.
Svårt att förklara utan bild. :)
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 01 dec 2014, 11:28

35mm.jpg
35mm.jpg (56.78 KB) Visad 18780 gånger


Ok, för det jag menade är alltså om den runda cirkeln bakom stiftet hade någon betydelse, men jag antar att du menar att den innersta sektionen på stiftet är typ nollan? För dom där armarna du pratar om dom kan jag se i min genomskinliga kontakt på kretskortet och dom gör sitt jobb och fungerar precis likadant som i den andra fungerande kontakten.
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav mattswe 01 dec 2014, 11:52

Ja, den runda cirkeln och pinnen är ju samma kontaktyta fram till den första svarta isolerande "ringen". Det behöver alltså inte vara kontakt med det du kallar den "runda cirkeln" så länge som den delen av pinnen som är samma kontaktyta har kontakt. Det låter rimligt som du säger, att det är just till denna yta som kontakten glappar. Om de fjädrande armarna inte trycker som de ska så kan det ju hända att det blir lite glapp. Du skulle ju även kunna prova att spruta i lite crc556 också utifall det blivit någon beläggning som förhindrar kontakt. Se dock till att strömmen är avslagen då, samt att det får torka innan du slår på den igen.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 01 dec 2014, 20:55

Då har jag provat 5-56, tyvärr kvarstår problemet...
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav Jormungandr 03 dec 2014, 09:56

jag har upplevt samma problem med Ninco bana och Ninco's original handtag. testade med scalextric dito och de hade inga problem alls. lite trist är det och jag vet inte riktigt hur man skall lösa det på annat sätt. sätta dit en tejp bit som pressar på kontakten känns lite billigt men fungerar skapligt.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Glapp i ena kontrolluttaget på Ninco bana

Inläggav magjac 03 dec 2014, 10:17

Jormungandr skrev:jag har upplevt samma problem med Ninco bana och Ninco's original handtag. testade med scalextric dito och de hade inga problem alls. lite trist är det och jag vet inte riktigt hur man skall lösa det på annat sätt. sätta dit en tejp bit som pressar på kontakten känns lite billigt men fungerar skapligt.


Ja det känns lite sådär. Lite fundersam på om det är ett genomgående problem för ninco eller om deras dyrare bandel med separat strömförsörjning för varje spår (N-10401) kanske har fått lite mer kärlek?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster