Mera sladd på bilarna?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Mera sladd på bilarna?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 14:45

Har två Ninco bilar som har ganska klena magneter som ibland vill sladda ut i kurvorna, men man får provocera dom lite och sen är dom ganska rappa tillbaka. Jag skulle vilja få lite MER sladd, lite drifting.

Vad är dom enklaste ingreppen för att det jag vill uppnå? Är det att plocka magneten och jobba med vikter istället eller ska man jobba med axlar och olika däckstyper m.m. ?

Spontant känns det ju som att ninco banan erbjuder ganska mycket fäste och att det är där man kanske får börja med däck av slickskaraktär? Eller?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Mera sladd på bilarna?

Inläggav Aramis 20 nov 2014, 15:50

magjac skrev:Vad är dom enklaste ingreppen för att det jag vill uppnå? Är det att plocka magneten och jobba med vikter istället eller ska man jobba med axlar och olika däckstyper m.m. ?


Huvudet på spiken! Ut med magneterna omedelbums och i med lite bly omkring bakaxeln så blir det riktig bilbanekörning!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Mera sladd på bilarna?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 15:54

ok, hittar 5gr och 10gr på tejp, är bra vikter att börja med?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Mera sladd på bilarna?

Inläggav GranTurismo 20 nov 2014, 19:47

Ja, oftast räcker det 5-10 g på väl valda ställen för att få en bil att gå bra utan magnet.

Min upplevelse av just Ninco som jag har ett 30-tal av är dock att de går bra magnetlöst utan några som helst vikter. Slipa bakdäcken mot ett sandpapper är oftast all trimning som behövs för att de ska gå bra. Sen kan man så klart få dem ännu snabbare genom att byta diverse delar mm men Nincos chassin är anpassade för magnetlös körning till skillnad mot t ex Scalextric.

Det är bara att testa sig fram!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 74 gäster