Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 09:58

Nu blir det en riktig nybörjarfråga. Har försökt läsa mig fram till om och varför man ska byta men det blir ganska fort tekniska beskrivningar på hur vissa handtag justerar hastighet genom att göra värme av energin eller andra som använder kretsar för att fördela den.

Men det jag vill veta, vad kommer handtaget att gör för känslan? Kommer jag få ett större register i gasreglaget. Det vill säga om jag trycker lite lite, går bilen saktare då och sedan i bättre nivå hela vägen upp till intryckt? Är reglaget lite trögare, alltså bjuder ett lite jämnt bra motstånd?

Min upplevelse av mitt Ninco 55 ohms handtag som jag har nu är att det inte riktigt finns något motstånd i reglaget så att jag kan inte rikigt få till en mjuk gasreglering. Det är mer stop, mellan eller fort. Kommer ett bättre reglage hjälpa mig?

Eller är reglagen bara ett sätt att anpassa sig efter kralligare bilar och magneter?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav mattswe 20 nov 2014, 10:29

Nu har inte jag Ninco, utan Scalextric. Om man mäter på ett Scalextric originalhandtag (analogt förstås) så ser man snabbt att spänningen inte stiger i en snygg linjär kurva i takt med att man trycker på gasen, utan kurvan är full av störningsspikar. Ibland kommer en fullgasspik och ibland nollgas. Detta gör att precisionen blir lidande. Vidare börjar sällan spänningen stiga direkt när man börjar trycka på gasen. Resultatet blir ett reglage med gasregistret fördelat på för kort gasspann samt mycket dålig precision. Köper man ett bättre reglage så utnyttjas hela spannet och kurvan (egentligen linjen) är rak och fin.
Slutsats: För Scalextricägare åtminstone kan ett reglagebyte inte överskattas. Det blir en helt ny körupplevelse.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 10:33

Tack mattswe, det var precis en sån beskrivning jag behövde. För så upplever jag lite mina Ninco handtag.

Vilka handtag kör du med? Parma Eco?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav mattswe 20 nov 2014, 11:24

Ja, jag körde med Parma Economy 45 ohm fram till i somras då jag gick över till digitalt. De är trevliga.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 11:47

Ok, men hur upplever du att det är nu när det är digitalt, är scalextrics digitala handtag bättre på det här med en jämn kurva än de analoga?
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav Nico 20 nov 2014, 11:50

Hej,

Jag har två handtag att rekommendera!

Hårdare trigger, Parma XX (XX= ohmtal) jag kör 25 ohm till allt. men jag gillar att ligga och balansera och gasa.
Mjukare trigger, DS Controller 25 ohm.

För båda tillverkarna gäller att man kan justera hårdheten i triggern med ett byta av fjäder. Men har du inte för avsikt att hålla på att skruva i kontrollen så gäller ovan i a f. DS är min favorit.

Ibland kan även en fin kontroller hacka lite. Då är det oftast för att bottenläget kärvar, eller för att knappen som sitter på vipern inte riktigt har kontakt med underlaget.

Parma finns i svenska webshopar, DS finns hos Pendle bl a.

Digitalt vet jag ingenting om f ö.
8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 12:19

Det där med Ohm har jag inte riktigt greppat. Jag kör en 9m ninco bana med ninco, scalextric och slot.it bilar. Inge motormodifikationer utan som dom kom i lådan. Är 45 en bra medelväg? Mina ninco handtag som följde med är på 55.
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav mattswe 20 nov 2014, 12:56

Ok, men hur upplever du att det är nu när det är digitalt, är scalextrics digitala handtag bättre på det här med en jämn kurva än de analoga?

Jag skulle säga att de digitala originalhandtagen (Scalextric) är avsevärt bättre än de analoga. Dessutom kan man kalibrera dem så att det inte uppstår glapp när man börjar ge gas samt vid fullgas. Kör man dessutom RCS64 (ett tidtagningsprogram på datorn) så har man ett fantastiskt verktyg för kalibrering samt man kan skapa egna "gaskurvor" för reglagen. Ett friskt handtag ger inga spikar, men jag har sett att när ett handtag börjar bli slitet kommer dessa. I mitt fall visar de sig vi låg gas. Men detta gäller som sagt digitala Scalextric-handtag.

Det där med Ohm har jag inte riktigt greppat.

Och jag är nog inte rätt person att reda ut det, då jag endast kört med 45 ohm. Men jag tror att du får en "aggressivare" kurva med lägre ohm-värde, vilket passar för snabbare bilar. Stämmer det ni som vet?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav balsaworks 20 nov 2014, 15:57

mattswe skrev: --Och jag är nog inte rätt person att reda ut det, då jag endast kört med 45 ohm. Men jag tror att du får en "aggressivare" kurva med lägre ohm-värde, vilket passar för snabbare bilar. Stämmer det ni som vet?

En aggressivare kurva blir det. Om det passar snabbare bilar skall jag låta vara osagt.
Ett alltför lågt ohm-tal innebär att strömmen pytsas ut för fort, dvs. det kommer att kännas som fullgas redan efter ett ganska litet tryck på reglaget, medan ett för högt ohm-tal gör att du måste trycka reglaget nästan i botten innan det händer något.
Att få ett bra mellanregister med resistor-handtag handlar om att ha rätt kombination av motor, drivspänning och ohm-tal i handtaget.
25-45 ohm ger acceptabel eller bra funktion på de flesta hemmabanor men med ett och samma handtag kommer alltid vissa bilar att fungera bättre och andra lite sämre.
Ett högklassigt digitalt handtag kommer att känna som ett stort lyft därför att du kommer att få en näst intill linjär funktion med ett superbt mellanregister, nästan oberoende av drivspänning och motortyp.

Jag använder Slot-it SCP, som finns med olika kassetter och kontakter för alla typer av hemma-banor. Det går att plugga in och köra direkt utan krusiduller, men den som vill kan göra en oändlig massa olika inställningar. Det kostade runt en tusing för några år sen, kanske lite mer nu.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav Lasp 20 nov 2014, 16:17

Som så mycket annat när man tar en nivå uppåt från det som finns vid "paketleverans".
Jag kör ju Carrera och Slot it.. Men har inte testat Parma ännu. Men jag kommer att köpa för test.
Där finns flera steg med utbytbart motstånd (resistor) klart att 45 ohm fördelas långsammare än 15 ohm.
Men Slot it kan ställas in för en progressiv kurva dvs inte rak, linjärt, mot rörelsen.
Så ett handtag med utbytbart motstånd är första steget. Därefter elektroniskt justerbart.

Nu blev det väl klart och invecklat? :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav GranTurismo 20 nov 2014, 20:07

Ska jag köra med ett resistorhandtag föredrar jag 25 ohm då jag gillar när gasen kommer tidigt när jag trycker på avtryckaren. Det är så jag skulle beskriva skillnaden mellan ohm-talen, dvs hur tidigt det ideala effektregistret kommer. En snabb bil kan bli riktigt svårkontrollerad med ett lågohmshandtag. Full effekt kommer snabbt och den blir ohanterlig på en liten hemmabana.

Bättre då med ett handtag där du kan ställa in gasresponsen efter olika kärror. Dvs ett elektroniskt handtag. På engelska figurerar ofta begreppet PWM (pulse width modulation)-controller. Exempel har redan nämnts. Slot its SCP-1 har är bra, annars finns flera spännade på marknaden. DS, Avant slot, Sloting plus m fl. Ninco har faktiskt ett också, Ninco Tron heter det. De är så klart dyrare, runt en tusenlapp och uppåt, men jag skulle påstå att det är värda det för hur de utvecklar din bilbanekörning. Förutom att ställa gasrespons finns i regel reglering av bromsstyrka och en typ av antispinnkontroll på dessa handtag.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 20 nov 2014, 22:33

Nu har jag beställt två 45 pund DE från pendleslot. Då får vi se om det blir någon slags medelväg i min bilpark.

Förresten, vilken sjukt dyr hobby det här är... Handtag, sladdzoner, bilar, tidtagare m.m. Jag blir ju ruinerad! Men vad gör man inte för barnen...
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 24 nov 2014, 23:33

Ok mitt förra inlägg blev lite sådär. Vad jag försökte säga var att jag beställt 2 st 45 ohms DS handtag. Men det tyckte inte pendel slot som skickade ett 25 och ett 35. Provade 35an och insåg att jag aldrig kommer trycka reglaget längre än häften. Känns som en helt vansinnig over kill på min bana. Men jag har beställt en ställbar transformator så jag kan sänka till 8 volt och då kanske den kommer lite mer till sin rätt? 25an antar jag kommer få ligga i sin förpackning...
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav mattswe 25 nov 2014, 00:42

Provade 35an och insåg att jag aldrig kommer trycka reglaget längre än häften.

Det där låter lite konstigt i mina öron. Toppfarten bör ju vara densamma oavsett ohm-värdet. Hur lång är din bana? Och vad kör du för bilar?

Kan du inte returnera handtagen och be dem skicka det du faktiskt beställde istället?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Nya handtag istället för standard som kom i paket?

Inläggav magjac 25 nov 2014, 12:12

mattswe skrev:Det där låter lite konstigt i mina öron. Toppfarten bör ju vara densamma oavsett ohm-värdet. Hur lång är din bana? Och vad kör du för bilar?

Kan du inte returnera handtagen och be dem skicka det du faktiskt beställde istället?


banan.jpg
banan.jpg (134.53 KB) Visad 24366 gånger

Banan är kanske ca 9-10 meter spår, bilarna är dels dom två Ninco Porscharna som följde med i paketet. Och sen ett par Scalextric och slot.it. Nu är det väldigt klena magneter i Porscharna (vilket jag föredrar) så dom är ju naturligtvis lite fladdrigare än min Scalextric Mustang som har en galen-professor-magnet och håller sig kvar trots att man knappt ser den på banan. Så det är väl lite orättvist att säga att jag aldrig kommer trycka längre än hälften eftersom jag helst vill köra "lätta" bilar med lite/ingen magnet. Men det känns som jag har lite för mycket kräm i banan för min talang. Ska väl säga att jag har lite mer sladdzoner än vad som är utritat på ritningen ;)

Sen det där med returnera, jag är för lat för att returnera något till England.
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron