bila´r

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

bila´r

Inläggav Pruttmeister 04 mar 2004, 10:28

Jag skulle vilja att ni rangordnade bilbane märkena.

Jag själv tycker såhär:

1: parma
2: slot.it
3: scalextric
4: ninco
5: fly
6: carrera
7: Vanguschi MG

Vad tycker ni? berätta


8)
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena

Inläggav BSCC3 24 mar 2004, 16:35

1:parma är roligast att köra :up:
2: slot,it går väldigt bra
3:scaletrix, ninco båda har detaljerade bilar och går bra
BSCC3
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2004, 13:00

Inläggav Styven 31 mar 2004, 10:23

1: FLY, Lister Storm då förståss :thumb:
2: Scalextric, går fort och håller hög kvalitet
3: Ninco, riktigt hållbara saker som man kan reca ordentilgt med.


Slot.it har jag inte provat, men misstänker att den kommer upp på listan så fort jag investerat i en.
Lister Driver
Användarvisningsbild
Styven
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 feb 2004, 11:13

Inläggav Tiff Needell 06 apr 2004, 08:08

1. Slot.it
2. Scalextric
3. Ninco
4. FLY
5. Revell

Ingen vidare spännande lista, men det är dom märkena jag kör med mest. :thumb:
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav Burström 06 apr 2004, 10:12

Ni som tycker om att köra parma bilarna
skulle prova White-point bilarna. Samma
rolighets faktor men snyggare karosser.

Mvh Burström
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Inläggav Pruttmeister 12 okt 2004, 09:32

Är det någon som vill säga något mer? :D
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena

Inläggav Ghost 12 okt 2004, 09:58

Jag får säga att jag nog tror mer på WP än Parma, men de Parma jag har är uselt gamla och inget handtag har jag för dem... :sceptic:

Annars blir det:
1) Scalextric - Mabuchi-S är en otroligt mjuk motor, vikitgare än annat utan magnettryck.
2) ProSlot - Evo-2 motorn är ännu bättre än Mabuchi-S.... :sceptic:
3) Ninco - får man bara ordning på den aningen otyglade NC-2 så är balansen redan fixad genom att motorn är så tung.
4) Fly? Nja, de går hur gôtt som helst, när man väl viktat bort front-motorn. So GT-fantast har jag svårt att hålla mig från dessa bilar, även om jag hela tiden blir less på kravet på intrimmning för god gång...

På listan att testa är TSRF's resp Slot-It's chassien...

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav knut_jr 12 okt 2004, 16:12

Hej.

Detta är väll egentligen ett inlägg till Eriks svar.

Jag har ett TSRF chassie, det är iofs inte färdigt ännu, har inte lyckats få dit karossen till belåtenhet. ja ja, nu till saken.

Det jag inte tycker om med TSRF är att det bara är typ en hajfena i stället för pickup, den fastnar lätt ispåret vid driftning(sladd), och tenderar till att vilja vridas av. man kan kanske bygga om den till en mera normal pickup.

Och vad det gäller Slot.it chassie'n så är dom suveräna, jag kör den med magnet dämpning. Men det har gått så långt att alla vill ha detta chassie för att kunna hänga med.
Inget fel i detta, då blir det jämnare race, men en del är ju inte glada, det kostar ju ca 1000kr att få ihop ett chassie.

Så min listat blir:
1. Slot.it
.
.
.


/ Rickard.
Magnet endast till för viktning !! eller bara ivägen
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav Ghost 12 okt 2004, 16:48

Ungefär så ja, Slot-It's chassie med dämpning, åsså Vanquish MG's differential...

Jag skulle tro att det är bäst att hålla den typen av uppgraderingar till ORS, där kan var och en bygga vilken bil de vill, alla kan köra mot alla - oavsett bil.

Däremot tror jag på Slot-It för entypning.

Vad gäller TSRF's stela pick-up.... Min Fly Marcos's pick-up hållare gick åt fanders, så jag tänkte att jag skulle testa stel flagga.
Hm... jodå, efter endel pill fick jag det att fungera, den är fortfarande inte helt ok på bred slajdning, men den funkar bra inom den ram som finns.
Jag ska lägga lite mer tid på att utveckla den däringa piggen.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 12 okt 2004, 23:49

För mig som inte börjat köra än, utan är på "samlarstadiet", skulle jag tycka det var kul att veta om Vanquish MG's differential verkligen funkar, och typ.. märks på nåt sätt när man kör?

Jag har ju en Shadow MK II med denna diff, och längtar tills jag skaffat bandelar o grejer så jag verkligen kan testa.

Men, ni som vet... funkar den fint?

Hälsn,

Björnen
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Differential...

Inläggav ymigs 13 okt 2004, 08:27

Vet inte om jag skall svara på denna eftersom jag är jävig när det gäller just den bilen. :P

Jag har testat lite med MG Vanquish GP1 och GP2 (Lotus F1 bilar).
Till att börja med ger differentialen bilen ett annorlunda ljud. Och man kan höra att det viner lite extra i kurvorna där diffen jobbar.
Direkt skillnad märkte jag när jag jämförde dessa bilar med andra på SCX's sladdkurva (nu är det ju inte så ofta snö när man kör F1, men...).
Bäst på att behålla farten, utan att sladda av, var SCX's 4x4, därefter kom bilarna med differntial och sedan de vanliga bakhjulsdrivna F1:orna (SCX, Ninco & Scalextric) jag testade med.
Nu är ju inte MGV-bilarna några fartmonster (jmf FLY RP001 & NC3 - 5) och en varvtidsjämförelse med andra bilar är kanske inte rättvisande. Men jag tycker att det går att hålla en något högre fart med bibehållen linje i de skarpa kurvorna med dem.

Om man vill slipa ner bakdäcken lite (truing på engelska språket) så bör man sätta däcken på en bil med hel axel eftersom diffen stökar till det när man belastar däcken med slippapperet.

Janne
Som precis fick hem ett par av Revell's Chevrolet Grand Sport och är nykär! :thumb:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 13 okt 2004, 11:34

Tack för ditt svar Janne! :thumb:
Det var intressanta iakttagelser.

Och du... bli inte FÖR kär i Sebring-Vetten' (#2 Sebring `64
) ;)

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 13 okt 2004, 11:48

Åsså kommer vi osökt in på området... Hur lyckas vi få till ett reglemente som tillåter oss att mötas å rejsa...?!
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ravajack 13 okt 2004, 16:28

Tjahapp,
all time tio-i-topp härnta, om vi snackar RTR.

1. Champion
2. Cox Iso-fulcrum
3. Russkit
4. BZ
5. Cox Mag(nesium)
6. MPC
7. Classic
8. AMT
9. K&B
10. GarVic

Tjolahopp!
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Nico 13 okt 2004, 17:00

Detta är de enda bilarna jag ahr kört, och när jag listar upp dom så här så har jag tänkt på allt som är viktigt för mig, utseende, körbarhet, hållbarhet. Allt olika viktigt vid olika köp av bil!!... Snart köper jag Revell bilar och dom kommer nog leta sig in högre upp i min lista.

1: Fly
2: Scalextric
2: SCX
4: Ninco
5: Vanquish MG
6: AutoArt
7: Team Slot

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster