Fråga om motorkompabilitet

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fråga om motorkompabilitet

Inläggav mattswe 21 okt 2014, 11:26

Jag har lite funderingar kring vilka motorer som har lika/olika motorfästen, alltså vilka motorer som är utbytbara.
Stämmer det att Mabuchi, NSR SHARK och Slot.It V12/3 passar i samma motorfäste, att de alltså är utbytbara? Och passar då NSR KING och Slot.It Flat6 alt. Slot.It Boxer i samma motorfäste? Vad är skillnaden på Slot.It Flat6 och Boxer?

Finns det någon adapter så att man kan montera en kort motor (typ SHARK) i ett långt (typ KING) motorfäste?

Lite av en djungel det här, för den oinvigde.
:)
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Fråga om motorkompabilitet

Inläggav Bjuvköbing GrandPrix 21 okt 2014, 23:45

mattswe skrev:Stämmer det att Mabuchi, NSR SHARK och Slot.It V12/3 passar i samma motorfäste, att de alltså är utbytbara?

Ja.

mattswe skrev:Och passar då NSR KING och Slot.It Flat6 alt. Slot.It Boxer i samma motorfäste? Vad är skillnaden på Slot.It Flat6 och Boxer?

Ja, Flat6 är lite smalere/lägre.

mattswe skrev:Finns det någon adapter så att man kan montera en kort motor (typ SHARK) i ett långt (typ KING) motorfäste?

Ja, se her http://oscs.dk/1694-motor?p=4
/Allan Raben-Boesdal

Hvis du taber og vinder med samme sind ... så vinder du IKKE!
http://ssrs.dk/news.php
Användarvisningsbild
Bjuvköbing GrandPrix
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 maj 2014, 20:23
Ort: Bjuv
Klubb: Hbg Slotcar

Re: Fråga om motorkompabilitet

Inläggav Bjuvköbing GrandPrix 21 okt 2014, 23:47

mattswe skrev:Lite av en djungel det här, för den oinvigde. :)

Bara venta tills du börjar experimentera med däcken!!! :D 8-o :cuckoo: :-?
/Allan Raben-Boesdal

Hvis du taber og vinder med samme sind ... så vinder du IKKE!
http://ssrs.dk/news.php
Användarvisningsbild
Bjuvköbing GrandPrix
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 maj 2014, 20:23
Ort: Bjuv
Klubb: Hbg Slotcar

Re: Fråga om motorkompabilitet

Inläggav mattswe 22 okt 2014, 09:13

:-D Grymt!
En fråga till. Har ni tips på en motor på ca 18000rpm som har axel åt båda hållen? Den ska sitta i en Slot.It Ford GT40, och matcha bl.a. en NSR Corvette med Baby King-motor (17000rpm).
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Fråga om motorkompabilitet

Inläggav Aramis 22 okt 2014, 11:44

mattswe skrev::-D Grymt!
En fråga till. Har ni tips på en motor på ca 18000rpm som har axel åt båda hållen? Den ska sitta i en Slot.It Ford GT40, och matcha bl.a. en NSR Corvette med Baby King-motor (17000rpm).


Originalmotorn är en tillräckligt bra matchning mot en Babyking. Ett byte till en mabuchi 18.000 skulle göra GT40:n bra mycket långsammare än en NSR Corvette. Vilka varvtider gör du nu med dom? Kör du med eller utan magnet?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Fråga om motorkompabilitet

Inläggav mattswe 22 okt 2014, 12:35

Jag kör utan magnet (15m Scalextric digital-bana) och ambitionen är att få ett antal bilar att gå ungefär lika fort, det blir roligare race här hemma då. Slot.It-GT40n är beställd (för övrigt min första Slot.It) men jag har inte fått den levererad ännu. Jag trodde att dess motor på 21500rpm skulle åka ifrån Corvettens 17000rpm. Jag beställde även lite olika drevningar, så det finns ju lite där att exprimentera med. Vi får väl se vad varvtiderna säger när den dimper ner i brevlådan då.

För övrigt så tror jag att axeln sticker ut i fel ände på Mabuchi-motorn, för att passa i GT40n.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Fråga om motorkompabilitet

Inläggav Kristian 22 okt 2014, 23:53

Man får inte stirra sig blind på motorvarv. Babyking är en mycket potent motor trots sitt låga varvtal. Den har ju ett par fördelar jämfört med tex standard mabuchi i form utav enormt mycket högre vridmoment och lätt magnetisk effekt mot spåret.

GT40´n är en riktigt fin bil som går bra direkt ur lådan. Det är bara att ploppar ur magneten, slipa av däcken och släppa på kaross och motorvaggsskruvar så har du en riktigt vass räser.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster