Hur åtgärdar man understyrning?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav mattswe 08 okt 2014, 11:28

Ok, jag kör magnetlöst och med Ortmann-däck på de bilar som nämns här. Jag har även lagt i vikt i framänden (har testat olika mängder). I övrigt är de original. (Banan är Scalextric digital.)

Jag har alltså två Scalextric-bilar (Jaguar XKR, C2978 och Maserati Trofeo, C3388) som är ohjälpligt understyrda, alltså styrskon hoppar ur spåret istället för att bilen driftar. Det går att drifta, men alltför ofta händer detta, och min upplevelse är att det är lite slumpartat. Jag har även t.ex. en Scalextric Jaguar XKRS (C2711), som inte alls har detta problem. Självklart kan man få styrskon att hoppa ur även med denna, men den uppför sig MYCKET mer förutsägbart och kan provoceras mer, jag tror ni fattar.

Det här problemet tar bort körglädjen i de båda förstnämnda bilarna, och det faktum att de oförutsägbart hoppar av emellanåt gör dem inte till ett alternativ när det kommer till tävling (annars är det inget fel på varvtiderna över ett lyckat kvalvarv).

Så frågan är, hur kommer man till rätta med problemet?

En iakttagelse är att den sistnämnda har längst bakaxel av de tre (64mm jämfört med 57,5 och 60). Kan detta vara en bidragande orsak? Påverkar hjulbasen? Bredden på däcken?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav Jormungandr 08 okt 2014, 11:52

kan du inte testa med en liten vikt bakom pickupen? det brukar inte behövas så mycket för att hålla kvar den i spåret.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav Aramis 08 okt 2014, 13:40

Scalextricbilar är inte speciellt bra för race. Vad som kan hjälpa som undret är att släppa på skruvarna till karossen. Börja med ett varv fram och två bak och sen testa dig fram.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav mattswe 08 okt 2014, 17:11

kan du inte testa med en liten vikt bakom pickupen?

Jag har satt vikterna framför pickupen förut. Nu när jag flyttade dem och satte dem bakom pickupen blev det faktiskt något bättre. Men fortfarande är det lite godtyckligt när den hoppar av, och lite för ofta. Jag testade även med att lätta på skruvarna, som Aramis föreslog, och det hjälper till viss del. Men jag är fortfarande inte nöjd. Vad kan jag göra mer? Det hjälper inte att bredda bakaxeln till exempel?

Scalextricbilar är inte speciellt bra för race.

Nu är det ju inte precis klubbmästerskap jag syftar på här, utan snarare race i goda vänners lag. I dagsläget är min målsättning när jag moddar mina bilar att få dem så jämbördiga som möjligt. Hur som helst, måste det vara en chansning om man ska få till bilen eller ej varje gång man köper en bil som inte är NSR eller SlotIt?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav Kristian 08 okt 2014, 20:24

Något mindre framdäck kan hjälpa, då blir framhjulen bara stödhjul i svängarna. Eventuellt kan man ju gå på överkurs och snedslipa dom också för att få mindre anliggningsyta.
Kolla så att inte framhjulen tar i någonstans och på så vis bromsas upp så att det kan bli mindre ryck.
En absolut sista utväg är ju att byta flaggan. Men det är ju ett ganska stort ingrepp på en modern scalextricbil...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav GranTurismo 09 okt 2014, 07:35

Jag vill gå så långt och rekommendera att det är just att byta släpskon/flaggan du ska göra. Scalextrics sk quick change braid plate är designad för att enkelt kunna byta strömflätorna, men är väldigt dålig på att gå tillräckligt djupt i spåret. Själv har jag alltid ett lager Nincosläpskor hemma och jag har gjort operationen på många Scalextric. Du kan behöva byta kablar ibland och ev. löda lite.

På andra bilar än Scalextric kan det ofta vara att strömflätorna är för hårda och lyfter upp bilen, då kan man byta till en lite mjukare variant.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav mattswe 09 okt 2014, 09:34

Själv har jag alltid ett lager Nincosläpskor hemma och jag har gjort operationen på många Scalextric.

Passar Ninco-släpskorna i en Scalextricbil eller måste man modifiera fästet? De har ju inte skruv, utan "snäpper" fast. Vilken Ninco-släpsko skulle du rekommendera? Standard eller Prorace? Fjädring?

Att löda är jag inte rädd för. Har faktiskt ett helt litet elektroniklabb hemma i garaget. :D
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav Aramis 09 okt 2014, 10:36

mattswe skrev:Hur som helst, måste det vara en chansning om man ska få till bilen eller ej varje gång man köper en bil som inte är NSR eller SlotIt?


Ja så är det även med bilar från NSR och Slot.it också även om det är mer ovanligt.

Det finns mycket att göra på en Scalextricbil så att den kan gå ganska bra men det kräver en del kunskap och pill. Att byta pickupen är lite klurigt i och med att Scalextric är ensamma om infästningen. Doc-Z här på forumet har gjort ett väldigt lyckat ingrepp på en Camaro 70 och har då använt ett plastic card-rör för att minska på glappet som blir när Ninco-pickup monteras. Hålet upptil där normalt skruven sitter måste borras upp och hålet undertill är ju gigantiskt, där sätter man i ett kort rör för att minska på glappet. Röret kan gärna sticka ut en del undertill så pickupen kommer ner en bit. Blir det för långt är det ju bara att fila lite. Men köp pickup först så du ser hur det blir.

När du väl fått till pickupen så är det bara att sätta dit nya kablar och löda! Ja även strömflätor men det brukar ingå.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav mattswe 09 okt 2014, 13:21

Ok, jag hittade en riktigt lång och fet SlotIt-pickup som jag testat med tidigare på en annan bil. Då tyckte jag inte den gjorde någon nytta så jag bytte tillbaka till original. Nu satte jag den på Maseratin, och hör och häpna, nu uppför den sig riktigt anständigt. Kunde till och med ta bort lite av den vikt jag lagt i. Den har dock fortfarande tendensen att hoppa hur ibland, men inte alls lika ofta och lika oförutsägbart som tidigare. Ska fortsätta testa med de tips ni givit. Återstår även att försöka få ordning på Jaguaren. Kom gärna med fler tips.

Jag är fortfarande intresserad av vilken Ninco-pickup ni brukar använda när ni byter på Scalextric-bilar.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav Nico 09 okt 2014, 13:57

GranTurismo skrev:Jag vill gå så långt och rekommendera att det är just att byta släpskon/flaggan du ska göra.


AMEN!!
Scalextric m fl har noll tolerans mot krängande bilar i kurvorna eftersom flaggan är så snålt tilltagen i djupgående led. Alla mina TransAm från Scalextric, samt en touringcar har fått Ninco Pro-race guide monterade. Vill minnas att jag fick slipa upp hållaren i chassiet lite, och sedan får man justera om med kablaget. Sen blir det kungligt bra.

Dessa flaggor från Avantslot och Scaleauto kommer att hjälpa dig. Scaleauton är lite fet i stolpen, Avant's är mycket smäckrare och funkar till det mesta som är lite smalare.
Bild

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav mattswe 10 okt 2014, 10:54

Ok, nu kan jag köra Maseratin på anständiga varvtider om jag är försiktigt med driftandet (har som sagt satt dit en SlotIt-pickup CH85, 6,5mm hög - Scalextric-originalet är 5,9mm), men så fort jag överkör det minsta så riskerar den fortfarande att hoppa av. Hur ska jag tänka, kan jag utgå ifrån att det är möjligt att få ordning på den, eller är det dags att helt enkelt ge upp? (Kan ju även testa med någon av de pickups ni föreslagit, Scaleauto-pickupen är enligt uppgift 6,8mm, men då måste jag göra en beställning)

Jag tycker även att den "studsar" i bakänden när den driftar (mer än de bilar jag har som inte hoppar ur med släpskon i tid och otid). Vad kan det bero på?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav Aramis 10 okt 2014, 21:53

Jag känner att rubriken i denna tråd inte riktigt stämmer överens med de problem du faktiskt har med dina bilar. Understyrning är ju i verkligheten ett resultat av att bilen har betydligt mer grepp bak än fram. Tror snarare att problemet i detta fall är att du överkör en bil som inte är avsedd att köras utan magnet skodd med aggressiva Ortmanndäck. För mig blir det en konstig kombo. Prova att byta till andra däck, typ Slot.it F22/N22 eller NSR Supergrip. Och vill du verkligen lyfta prestandan, byt till aluminiumfälgar bak, limma och slipa däcken helt runda!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur åtgärdar man understyrning?

Inläggav mattswe 16 okt 2014, 11:12

Vill bara tacka för alla goda råd. Jag fick till sist ordning på Maseratin, återstår att fixa Jaguaren.
Ny SlotIt-guide med några extra brickor så att den kom ner ordentligt var det som gjorde den avgörande förbättringen.

Jag känner att rubriken i denna tråd inte riktigt stämmer överens med de problem du faktiskt har med dina bilar. Understyrning är ju i verkligheten ett resultat av att bilen har betydligt mer grepp bak än fram. Tror snarare att problemet i detta fall är att du överkör en bil som inte är avsedd att köras utan magnet skodd med aggressiva Ortmanndäck.

Du har säkert en poäng där, jag har även testat med NSR Supergrip. Tycker dock att Ortmann funkar riktigt bra på några av mina bilar, även magnetlöst.
Men, jag är en nybörjare i denna hobby, så jag tar till mig alla tips och synpunkter jag kan.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 73 gäster

cron