NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Inläggav mattswe 29 sep 2014, 10:18

Jag har en NSR Corvette C6R i vilken jag skulle vilja sätta in en NSR Baby King 17k motor anglewinder. (Nu sitter original King EVO/3 21,4k anglewinder). Tittar man i databladet på NSRs hemsida så ser det dock ut som att Baby King-motorn endast kan sitta inline. Är det verkligen så? Motorerna är ju båda King och ser tämligen lika ut på bild.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Inläggav Jormungandr 29 sep 2014, 11:36

motorerna med sitt fäste är identiska och det fungerar alldeles utmärkt att placera den i anglewinder. Det blir dessutom en underbar bil att köra med den motorn. tänk bara på att det är olika pinion för inline och sidewinder/anglewinder.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Inläggav mattswe 29 sep 2014, 12:56

tänk bara på att det är olika pinion för inline och sidewinder/anglewinder.

Jag är medveten om det, fast om jag bara byter ut motorn i befintligt anglewinderfäste, kan jag inte bara flytta över nuvarande pinion till den nya motorn då?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Inläggav Aramis 29 sep 2014, 13:40

mattswe skrev:
tänk bara på att det är olika pinion för inline och sidewinder/anglewinder.

Jag är medveten om det, fast om jag bara byter ut motorn i befintligt anglewinderfäste, kan jag inte bara flytta över nuvarande pinion till den nya motorn då?


Jo bara du har en press and pulley så går det fint! Men OBSERVERA!! Motorfästet tar lätt skada när man tar ut motorn (eller monterar) utan att man först skär bort en stor del av "klykan" som omsluter den del av motorn där axeln sticker ut. Där finns ju ändå skruvhål så man kan skruva fast motorn iallafall.

Annars kan jag bara bara med eftertryck hålla med om hur j_la skön bilen blir med Babykingmotorn!! Alla stora race med NSR körs faktiskt med just denna motor. Och då pratar jag inte i första hand om race i Sverige utan framförallt Italien och Spanien. :)

Lycka till!!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Inläggav Nico 29 sep 2014, 15:07

Det finns ingen +1 knapp här så jag ville bara säga att du är helt rätt ute! Byt ut motrn och njut!
Den är standard i våran NSR Porsche 997-klass efter det att Eskilstuna boysen hade testat det. Sen tog vi det vidare till en GT2 klass där allt utom motor (Babyking 17k) och däck (11mm bredd) är fritt så man får fart på bilar som det annars inte är fart i s a s.

Nu undrar man bara när NSR själva ska inse detta och dunka in det i sin produktion?

F ö så skär jag bort flärparna/flänsarna/klykorna som håller motorn. Senast gjorde jag det med en varm kniv så gick det lättare.

:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NSR BabyKing 17k motor som anglewider?

Inläggav mattswe 30 sep 2014, 16:28

Tack för tipsen. Motor beställd.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 96 gäster