Ny på detta med större bilbana hjälp med layout

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ny på detta med större bilbana hjälp med layout

Inläggav dongusto 29 apr 2014, 14:39

Har just skaffat mig en bilbana då jag har insett att köra radiobil hemma är värdelöst utan bana.
Sen så ser jag det som ett nöje med att göra en bana så realistisk som det går med landskap som möjligt, tåg hade fungerat men bilbana kändes mer socialt ;-)
Skaffade Scalectrix då det var minst sämst på det jag ville ha ut av banan + tillgången på delar lokalt är bäst...


Det jag har tänkt mig i ban storlek är ca 2- 2.8 meter lång och 1.5 -1.80 bred.
Denna bana har jag fastnat lite för men kanske lite väl stor för den lilla ytan jag har för "sceanery"
Finns möjlighet i framtiden att bygga om hobbyrummet för större bana men börjar så här så frun i huset håller sig någorlunda lugn :-D
Bild

Ni får jätte gärna hjälpa till med en bra layout , är inte lätt när man sitter på en mac dator...
Sen har ni nog bättre koll vad som fungerar och inte fungerar i en banlayout :-)

Sceaneryt jag tänker mig sedan är något i den här stilen
Bild
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: Ny på detta med större bilbana hjälp med layout

Inläggav GranTurismo 30 apr 2014, 15:42

dongusto skrev:Finns möjlighet i framtiden att bygga om hobbyrummet för större bana men börjar så här så frun i huset håller sig någorlunda lugn :-D


Precis rätt strategi! Det gäller att jobba långsiktigt. När de väl vant sig vid att pjäsen finns där i huset är det inte så svårt att göra den större. ;-)

I övrigt ställer du ju precis rätt frågor. Mycket bana, eller mycket scenery? Bara du själv vet svaret, men din ambition verkar hög vad gäller scenery så då kanske du får skrota ditt förslag för i det finns inte mycket yta att göra nåt på. I din ritning, hade du tänkt in några nivåskillnader och sånt? Kullar och berg tar mycket plats men ger mycket karaktär till banan.

Din bana är också av ganska teknisk karaktär med mycket kurvor. Vill du att det ska gå fort (mer rakor och snabba kurvor) eller vill du ha lite mer utmanande körning? Har du alla delarna kan du med fördel provbygga den och köra x antal hundra varv för att se om du kan tänka dig att permanenta den.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ny på detta med större bilbana hjälp med layout

Inläggav Lasp 30 apr 2014, 19:14

Detta med bilbana är stort!
Personligen har jag testat många vägar, och jag är inte färdig ännu!
För det finns så mycket, scenario , realistisk vägbana, tävlingsförhållande.
I början fick jag rådet att inte knöka in enbart spår.
Just nu har jag rensat bort en stor del av min Carrera bana, och den blev mycket roligare att köra.
Så var jag och kollade in hur modellrallare bygger landskap, stor kunskap finns där.
När, hur och av vilka kommer banan att köras!
Besök andra likasinnade där du bor. :thumb:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Ny på detta med större bilbana hjälp med layout

Inläggav dongusto 01 maj 2014, 13:27

GranTurismo skrev:Precis rätt strategi! Det gäller att jobba långsiktigt. När de väl vant sig vid att pjäsen finns där i huset är det inte så svårt att göra den större. ;-)

I övrigt ställer du ju precis rätt frågor. Mycket bana, eller mycket scenery? Bara du själv vet svaret, men din ambition verkar hög vad gäller scenery så då kanske du får skrota ditt förslag för i det finns inte mycket yta att göra nåt på. I din ritning, hade du tänkt in några nivåskillnader och sånt? Kullar och berg tar mycket plats men ger mycket karaktär till banan.

Din bana är också av ganska teknisk karaktär med mycket kurvor. Vill du att det ska gå fort (mer rakor och snabba kurvor) eller vill du ha lite mer utmanande körning? Har du alla delarna kan du med fördel provbygga den och köra x antal hundra varv för att se om du kan tänka dig att permanenta den.


Då fick jag lite mer klokhet i huvudet tror jag då , gör en relativt enkel bana nu med utbyggnads möjligheter på e1,5meter till på längden.
Nej banan har jag inte tänkt att ha så platt ,lite berg och sånt ska det då vara.

Med bansvårigheten så ska den inte vara allt för svår men det ska inte direkt vara någon oval heller... ,lite flyt vill jag då ha i körningen .
Har tyvärr inte alla delar ,men dock ett spel på telefonen :-D . Blir väll inte samma som i verkligheten men flytet i körningen får man en känsla av .
Så den där banan kan jag då skrota totalt för den gav en ingen chans med flytet..

Åter till bandesignfunderingar

Lasp skrev:Detta med bilbana är stort!
Personligen har jag testat många vägar, och jag är inte färdig ännu!
För det finns så mycket, scenario , realistisk vägbana, tävlingsförhållande.
I början fick jag rådet att inte knöka in enbart spår.
Just nu har jag rensat bort en stor del av min Carrera bana, och den blev mycket roligare att köra.
Så var jag och kollade in hur modellrallare bygger landskap, stor kunskap finns där.
När, hur och av vilka kommer banan att köras!
Besök andra likasinnade där du bor. :thumb:


Nej bygga om får man alltid göra , det är väll mycket resan som är målet .
Ja mer är väll inte alltid mer även fast man helst vill tro det .
Får nog göra så för att få lite mer inspiration , man kanske inte lyckas med det realistiska första gången ....men andra ;-)
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster

cron