Lite små frågor

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Lite små frågor

Inläggav k.svedberg 12 feb 2014, 11:19

Vi har en oval bana och kör med scalextric,revell och carrera bilar med och utan magneter. Vilka däck är att föredra? Bilarna är av slaget Camaro ,Mustang Scalextric, Plymouth Fury Carrera och 70tals BMW Revell. Vi gillar när det sladdar lite, men samtidigt vill vi inte springa och hämta ursladdade bilar hela tiden. Har provat att slipat däcken. Det blev bättre ,går det att få bättre med andra däck?
Finns det andra tillverkare som har 60-70tals bilar?
Behövs det broms på handtaget när man kör oval?
Vilka Omh rekomenderar ni? Banans rakor är ca 4m

Med vänlig hälsning Kjell
k.svedberg
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2013, 01:36
Ort: Sundsvall
Klubb: 2 och en oval

Re: Lite små frågor

Inläggav Kristian 12 feb 2014, 13:28

Du missade det viktigaste i frågeställningen, att berätta vad för underlag ni kör på.

Broms är väl en smaksak, beror lite på hur skarpa kurvor ni har. Så länge det är lika för alla så spelar det ju inte så stor roll.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Lite små frågor

Inläggav k.svedberg 12 feb 2014, 14:05

Ok, tänkte inte på det :cuckoo: . Scalextric sport har vi som underlag
k.svedberg
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2013, 01:36
Ort: Sundsvall
Klubb: 2 och en oval

Re: Lite små frågor

Inläggav Kristian 12 feb 2014, 15:04

När vi kör 70tald nascar så kör vi antingen revells original eller penolepe pitlane.
När vi kör 70tals transam så brukar vi köra scalextric original eller pioneers originaldäck.

Båda klasserna slipar vi däcken och hänger i lite vikt. Det räcker ofta väldigt bra.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Lite små frågor

Inläggav k.svedberg 25 feb 2014, 09:28

En fråga till, vad har man 45000varvs motorer till. Fick som svar förut att det inte lönar sig att "trimma" med större motor.Har en Mustang med veck motor ,tänkte att man skulle kasta i en herrejösses motor i den bara för att det är kul :-D= . Är det någon idè? Kör ju bara på oval.
Med vänlig hälsning kjell
k.svedberg
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 mar 2013, 01:36
Ort: Sundsvall
Klubb: 2 och en oval

Re: Lite små frågor

Inläggav Nico 25 feb 2014, 11:06

k.svedberg skrev:En fråga till, vad har man 45000varvs motorer till.

Jag vet helt ärligt inte...

Jag tycker att en standard Mabuchi 18 000 rpm motor täcker alla behov (körbarhet/fart/kvalité) för en bana på 25 meter och nedåt. Vill man liva upp tillställningen kör man NSR babyking 17 000 rpm i anglewinderläge. Allt över detta blir bara jobbigt på olika sätt.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Lite små frågor

Inläggav Jormungandr 25 feb 2014, 16:48

en scalextric bil kan du nog inte lägga i en speciellt mycket kraftigare motor än vad som är original. chassiet är för simpelt för att klara högre effekt. bilen kommer bara att spinna och vara mer eller mindre okörbar i kurvorna.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Lite små frågor

Inläggav ezburn 01 mar 2014, 10:55

Men på något sätt så fascineras man av övermotoriserade fordon... Eller är det bara jag? :suspect:
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: Lite små frågor

Inläggav Aramis 01 mar 2014, 14:40

ezburn skrev:Men på något sätt så fascineras man av övermotoriserade fordon... Eller är det bara jag? :suspect:

Alla nybörjare fascineras av höga varvtal. Vi rutinerade vet vad som är bra och som roligt att köra. Överlägset bästa motorn just nu är NSR Babyking 17k. Man ska inte låta sig luras av siffror...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Lite små frågor

Inläggav ezburn 01 mar 2014, 15:20

Nämen kära värld, nybörjare? Ja där fick man... Det ÄR roligt med bilar, skala 1:32 eller 1:1 som går som satan! Att man sen har en bil, oavsett 1:32 eller 1:1 som går som troll ÄR roligt! :D Ni "rutinerade förare" som nöjer er med en bil/båt/hoj/skoter som är "perfekt avvägd" har ju missat hela grejen, att kunna hantera en vass bil är hela grejen :beer:
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: Lite små frågor

Inläggav Aramis 03 mar 2014, 01:52

ezburn skrev:Nämen kära värld, nybörjare? Ja där fick man... Det ÄR roligt med bilar, skala 1:32 eller 1:1 som går som satan! Att man sen har en bil, oavsett 1:32 eller 1:1 som går som troll ÄR roligt! :D Ni "rutinerade förare" som nöjer er med en bil/båt/hoj/skoter som är "perfekt avvägd" har ju missat hela grejen, att kunna hantera en vass bil är hela grejen :beer:

Jag har även vassa bilar med 25k motorer och de går fort som bara den och jag kan hantera dom, inga problem. Men högre varvtal än så ser jag ingen mening med varken med körning med eller utan magnet. Jag vidhåller att Babyking 17k är den bästa och roligaste motorn just nu. De som provat håller nog med mig...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Lite små frågor

Inläggav balsaworks 04 mar 2014, 14:19

Har Babyking-motorn magnet-effekt mot banan, alltså suger den fast mot rälsen på samma sätt som magneter som sitter chassit?
Jag har stött på det där fenomenet hos en del andra motorer som har öppningar i burken, precis som Babyking verkar ha. Ibland är effekten så liten så man kanske inte märker det utan att kolla motorn lite noggrannare, men likafullt blir väghållningen bättre.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Lite små frågor

Inläggav Doc-Z 05 mar 2014, 06:12

Tycker att magnet effekten är försummbar. Märker ingen större effekt av den.
Däremot det som gör babyking motorn så bra är balansen mellan varv och vrid.
Något som gör att man kan dreva hårdare utan att motorn blir speciellt varm.
Som gör att motorn passar perfekt i bilar som inte har den bästa väghållningen.
Som i t.ex gt2-gt3 bilar.

Visst kan det vara häftigt och coolt med hypersnabba bilar.
Men dom måste vara körbara också. Att sladda och spinna banan runt med en 50 000
varvsmotor är kanske skoj i fem minuter. Innan dreven är rensade eller bilen är skrot.
Inte lär du vinna något race heller. Varken på kompis nivå eller seriösare klubb nivå.
Det viktiga är att hitta den bästa kombinationen mellan bil, chassi, motor, däcken och banan.
Det är först då det roliga börjar.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Lite små frågor

Inläggav Aramis 05 mar 2014, 06:31

Jag har hållt på med bilbana sen '07 och av mina nära 100 bilar har jag preppat 80 av dem men aldrig testat med mer än 25.000 varvsmotor och det har aldrig slagit mig att testa värre. Om man har tillgång till en bana med 20+ meters raka så kan jag väl förstå lockelsen i att få en högre toppfart i och med en högvarvig motor, men vem har en sådan bana??

När vi kört Ninco VM med NC-5 (16.500 rpm @12V) så har rakorna varit långa men det har gått fort trots det låga varvtalet.

Men köp en herrejösses-motor och testa vettja! Och tala om hur du upplever körningen. Alla är ju inte som jag och Doc-Z! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Lite små frågor

Inläggav ymigs 05 mar 2014, 09:41

Vi provade med en grupp 5 serie där allt var tillåtet och de flesta slängde i motorer på mellan 30'-40' rpm.
Facit blev okörbara bilar och en påse med skrot hem efteråt.
Efter första tävlingen var det ingen som ville fortsätta med den serien... :rolleyes:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster