Ny på Forumet!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ny på Forumet!

Inläggav friberg 12 feb 2014, 09:15

hejsan alla!
har precis börjat med Bilbana igen efter typ 30 år hehe, sitter med en nyinköpt Carrera Evolution Rally Racing bana .
har planer att göra en väggupphängd bilbana så det inte tar plats när man inte använder den och kommer bygga bilbanan större än den som vart i kartongen .
mått som ja har att leka på är 2,5m X 1.4m ungefär så vad ja förstår kommer det bli en kompakt bana .
har varit inne å kollat på Swedish slot shop men upptäckte de inte hade så mycket prylar till Evolution :( så ni som är /har mer erfarenheter inom detta ,vart köper man prylar och bantillbehör annars ? ja köpte på Toys r us och där är utbudet inte särskilt sort tyvärr även om de är återförsäljare av Carreras prylar .

köpte först Carrera go Rally men upptäckte när både ja och ungarna körde att varje gång bilarna kom över på grusdelen så bilarna for av banan och ut på golvet, ja lacka ur och packade ihop skiten å åkte in te Toys med den. fick byta till Evolution :-) förpackningen hade ungarna fördärvat efter 1 dag och banan blev lite demolerad då efter en av dem hade råkat kliva på den en Toys tog emot banan och ja fick byta :-)

mvh friberg
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav Lasp 12 feb 2014, 13:21

Välkommen upp i "rätt" format.
Carrera har bland de bästa underlagen och Evolution eller 124 /132 kommer att fungera mycket bra tillsammans.
Bandelar köper du kanske billigast på ebay.de. De har flera gjort som fått låna mina Carrera delar och testadt för attsedan köpa eget.
Personligen tycker jag att Carrera Digital är bra, så det är lätt att gå över. Har man en digital bana räcker oftast utrymmet till eftersom man kan utnyttja båda spåren.
Då kör ju sedan med bilar från valfritt fabrikat!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 13 feb 2014, 10:49

ok Ebay , hur säkert är det att handla där, vågar man lita på de som säljer där?
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav Workingclasshero 13 feb 2014, 12:11

Hej och välkommen.

När jag har köpt Carrera Go prylar på nätet så funkar det kalas.
Prylarna som kommer verkar vara kopior då de inte har samma kvalite på infästning och inte riktigt passar 100%.
Kanske skillnad på Evolution.
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: Ny på Forumet!

Inläggav GranTurismo 13 feb 2014, 21:26

När du väl fastnat för bilbana är nätet det enda sättet att handla de prylar du vill ha. De två svenska webshoparna har bra sortiment men lyfter man blicken ut i Europa är utbudet oändligt. Vad gäller Carrera har väl Toys r us lagt beslag på den svenska marknaden även om de som du skriver håller ett ganska uselt sortiment.

Ebay kan verka läskigt, men samtidigt finns alla förutsättningar för att göra en bra affär. Det vimlar av företag som har sin verksamhet genom försäljning genom s k ebay shops och överlag tycker jag det är mer fasta priser än budgivning numera. Jag tittar alltid på omdömena innan jag gör en affär med någon. Säljare med inga eller få negativa omdömen får man anta är att lita på.

Betalar du sedan med Paypal har du alltid möjlighet att kräva tillbaka pengar om du blir lurad. Även Ebay själva har infört någon liknande policy. Omdömessystemet gör att de flesta säljare är rätt generösa. Två gånger på kort tid har jag tyvärr fått varor som blivit skadade i frakten och i båda fallen när jag påpekat det så har jag fått en del av inköpssumman åter om jag behöll varan. Fick i båda fallen också erbjudande att returnera med "full refund".

Sedan kolla alltid frakten. Ibland kan det bli snurrigt höga fraktpriser som häromdagen när jag skulle handla ett par gubbar i skala 1:32 men i sista stund såg att frakten skulle bli 17€! Jag köpte hela min bilbana från Tyskland med nästan samma fraktkostnad...
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 15 feb 2014, 20:29

Köpte precis en till bilbana Carrera Evolution Rally Racing dock andra bilar :-) det roliga är att ja fick hela bilbanan komplett för 500 spänn, nu har man en bra början till det som komma skall :-)
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 18 feb 2014, 19:36

kan nån svara mig på dessa frågor ja har nu, det är ju en djungel där ute som vanligt när man startar med nytt hehe.

vad kan man köra med på en Carrera Evolution bana.
har sett att man kan köra 4 el fler bilar på en 2 spårig bana och vilka bilbanor kan man köra det på?
vilka bilar från olika banor kan man köra på en Carrera evolution bana?
kan man köra med bilar som har lysen på en Evo Bana ? el funkar de bara på en digital bana?
hur och vad behöver man för att göra en uppgradering från en Evo Bana till Digital bana?
som sagt massa frågor man vill ha svar på som nybörjare!
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav Aramis 18 feb 2014, 21:16

Alla svaren finns redan här på forumet om du tar dig tid att söka lite.

På en Carrera Evo kan du köra alla slags 1:32-bilar som finns samt även 1:24 då banbredden är gjord för det.

Fyra bilar på en tvåspårsbana är möjligt genom digitalt. Scalextric, Ninco och även Carrera tillhandahåller sina egna digitala lösningar men grundpoängen är att använda sig av de vanliga bandelarna och komplettera med digital strömförsörjning och styrning samt bandelar med växlar. Bilarna behöver då digitala chip vilka är unika för olika tillverkare. Slot.it har ingen bantillverkning men väl ett universalt digitalt sortiment som kan anpassas för flera olika bantyper - Oxigen kallas det. Scorpius är ett annat men det är fortfarande på ett beta-stadie skulle jag vilja säga.

Men anvånd sökfunktionen, gå igenom alla trådar på forumet inom den digitala delen så kommer du bli klokare.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 18 feb 2014, 21:20

man tackar :-)som sagt en djungel innan man fattar hur allt funkar , även här på forumet ;-)
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 07 mar 2014, 19:50

har stora problem hehe. som sagt så använder ja mig av Carrera evolution bana och tittar omkring i olika internetbutiker. Toys r Us är ju återförsäljare för Carrera men de skitarna tar inte hem vad man önskar Grrr då de säger att vi inte kan ta hem bandelar utöver de som finns på hemsidan , FNYS!
har kollat runt på Ebay och beställt 3,6meter där ifrån :-) och det tråkiga där är om man ska beställa mer än 1 sak så får man betala frakt för varje sak man beställer , blir dyrt :-( . 2 raksträckor på Toys kostar 220kr medan i Ebay kostar 8 rakor 340 kr hm lite skillnad :-) fats det tar 1 vecka innan man får hem prylarna som man beställer . finns det nån som har raksträckor till Carrera Evolution liggandes som de inte behöver så vore det intressant :-)
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav Lasp 07 mar 2014, 21:19

Visst finns det det!
Någon här i Helsingborg har bandelar och bra kopplingar! ;-) :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 13 mar 2014, 18:37

har snart allt färdigt och har en frågan! hur fixar man in bilder på detta forum?
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 13 mar 2014, 18:41

fixat sig :Oops: :cuckoo:
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav friberg 14 mar 2014, 12:50

rätta mig om ja har fel nu! för att uppgradera från analog till digital behövs enbart det digitala startplattan med tillhörande handkontroller och transformatorn?
Barn så länge man lever :-)
friberg
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 feb 2014, 09:39
Ort: nånstans utanför Växjö
Klubb: klan friberg , ja och mina söner:-)

Re: Ny på Forumet!

Inläggav amazon-peo 14 mar 2014, 22:12

japp och nån byta spår del då förståss :P
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster