Ninco, ström - slot.it, NSR.

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ninco, ström - slot.it, NSR.

Inläggav sparven 08 feb 2014, 18:08

Hej allihopa samt alla ni andra!

Det här kommer bli en extremt blandad fråga men jag hoppas ni håller ut.

Bakgrundshistoria.
Jag och min far inhandlade för en tid sedan Nincos "fyrspåriga" bana Four Lanes.
Fantastiskt.
Till den så köpte vi även ett par standardbilar från Scalextric och var väldigt nöjda med det första familjeracet.
Men vi fick snabbt mersmak.

Min morbror had tipsat om att NSR samt Slot.it gjorde riktigt bra bilar.
Så vi bestämde oss för att köpa varsin.
Jag köpte en styck Slot.it "Lola".
Pappa, han köpte fem bilar från NSR.
En mosler, två Audi samt två Porschar.
Tack för det pappa.

Nu börjar vi närma oss frågorna...

När jag sedan (taggad som få) bär hem allt till mig och bygger upp en riktigt fet bana (ca.15-20m) så visar sig ett litet problem.
Strömmen räcker inte till.
FRÅGA 1. Vad behöver jag för att kräma ut mer ström i banan (transformator) och vilka handtag bör jag ha till det?

Sedan uppstod ett annat problem.
Bilarna drog i banan.
NSR-bilarna fastnar nästan i skarvarna i kurvan och min Slot.it gnisslar.
Problemet med min bil lyckades jag dock lösa då jag märkte att jag kunde lyfta upp motorn i den.

FRÅGA 2. Hur kan jag få pappas NSR-bilar att gå bättre på banan?
Kan det problemet härleda till att strömmen ej är tillräcklig?

Alla idéer tas emot och jag hoppas verkligen att någon av Er vet.


Tack på förhand!
sparven
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2014, 19:10

Re: Ninco, ström - slot.it, NSR.

Inläggav GranTurismo 08 feb 2014, 19:47

Du behöver skaffa boosterkablar till att börja med. Kanske skaffa en variabel transformator med lite mer ampere i. Om detta har det skrivits många kilobyte här på forumet så om du söker på de orden får du tips hur du ska göra och tänka på när det införskaffas.

Vad gäller att bilarna fastnar kolla plastspåret på skenorna som släpskon glider i. I skarvarna kan de flika lite inåt och är bara att bända isär med en skruvmejsel. Annars kan man slipa släpskon, men jag har inte stött på det problemet eller behövt åtgärda mina NSR och jag kör på Ninco.

Sen vet jag inte om du tagit bort magneterna ur bilarna? Magneterna gör, förutom att förstöra körupplevelsen, att det krävs mer ström för att få bilen att rulla då den så att säga sugs fast i banan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco, ström - slot.it, NSR.

Inläggav sparven 08 feb 2014, 21:50

Tack för bra svar.
Kruxet är väl bara att jag inte riktigt vet vad jag letar efter och hur den kopplas ihop med banan när jag väl funnit den.

Boosterkablar har jag inhandlat, de har dock ej nått fram ännu.

Magneterna är kvar.
Ska kika på om det blir skillnad när de tas bort.
Tack för det!
sparven
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2014, 19:10

Re: Ninco, ström - slot.it, NSR.

Inläggav GranTurismo 08 feb 2014, 22:27

Att ta bort magneterna är ett måste och kommer ändra din syn på bilbana. Det blir mycket mer känsla och skillnad mellan olika bilar.

Ställbara labbaggregat finns bl a på Kjell & co. Den här t ex.http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424

Sen finns ju Nincos egna ställbara transformatorer också.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco, ström - slot.it, NSR.

Inläggav sparven 08 feb 2014, 22:33

Ah men fett!

Är ledig i två veckor från måndag, så jag kan laborera rätt friskt med magneterna då.

Ska kika på transformatorn.
En liten fråga bara. Hur kopplas den till banan?
sparven
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2014, 19:10

Re: Ninco, ström - slot.it, NSR.

Inläggav Nico 09 feb 2014, 14:24

Tjenixen,

Den gnisslande slot.it bilen. Skruva av karossen och kolla om pinnen från motorn med lilla kuggen (pinion), skrapar mot stora drevet (krondrevet). Det är ytterst ovanligt från slot.it men jag har råkat ut för det. Då behöver du flytta krondrevet lite. Sen vet man aldrig om bilen har stått länge i butiken kanske den behöver smörjas. Även om bilen är ny kan den ha stått i sin låda länge och saker o ting torkar ihop.

Bra start för övrigt, rätt bana och massa fina bilar. Det jag beskrev ovan finns det ganska bra illustrationer för på en hemsida. Sök upp homeracingworld's hemsida och klicka på "review archive" uppe till vänster så hittar du fina genomgångar av bl a slot.it bilar.

Lycka till!

// Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 94 gäster