Tuning - framänden "hoppar av"

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav mattswe 23 jan 2014, 17:05

Ok, nu håller jag på att få ett nervsammanbrott på min Scalextric Jaguar XKR (C2978). Vad jag än gör så hoppar släpskon ur i ingången av kurvorna stup i kvarten. Den kan drifta, men det är nästan alltid framänden som hoppar av, vilket gör den extremt oförutsägbar. Lite av ett lotteri att köra den.
Det sitter Ortmanndäck bak, original fram. Ingen magnet. Jag har lagt i extra vikter fram, och jag har filat på kanterna på framdäcken. Vad kan man göra för att komma till rätta med detta problem?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav GranTurismo 23 jan 2014, 19:42

Förutom de åtgärder du gjort kan man när man har det problemet pröva att byta strömflätor (till mjukare) eller hela släpskon. När det gäller Scalextric är deras släpsko problemet då själva styrflaggan inte kommer tillräckligt djupt ner i spåret. På flera bilar har jag bytt till en annan. Jag föredrar en standard Nincosläpsko då de ofta löser problemet. Den operationen kräver en del lödarbete då du måste byta kablar från motorn då Scalextrics kablar inte räcker till för att trä i öljetterna på släpskon.

Sedan kan man också fortsätta labba lite med vikternas placering. Plötsligt händer det...
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav mattswe 23 jan 2014, 21:26

Plötsligt händer det...

Så jag kan utgå ifrån att det ska vara möjligt att få till den då?

Får väl beställa ny släpsko, Ninco original säger du. Jag har varit inne på den tanken. Såg att NSR har någon sorts "longer racing guide", kan det vara något?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav mattswe 23 jan 2014, 21:30

Vänta nu, Ninco-släpskorna "knäpper" man ju på, medan Scalextrics är skruvade. Hur monterar man då en Ninco-släpsko på en Scalextricbil?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav GranTurismo 24 jan 2014, 20:11

Du skruvar loss originalsläpskon, sedan får man knipsa av kablarna. Ibland har jag dock lyckats lossa originalkablarna. Kolla så att kablarna som går till lyset sitter kvar. Sedan är det bara att löda på nya kablar till släpskon på motorn.

Nincos släpsko brukar passa. Man kan ibland behöva fila upp hålet med en rundfil. Annars brukar alltid längden på skaftet funka på Scalextric även om det i vissa fall blir mycket spel.

Kan tänka mig att Slot its standardsläpskor borde funka lika fint. Nackdelen med just Ninco är deras flätor som jag ibland kan tycka är väldigt känsliga mot smuts.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav Aramis 25 jan 2014, 02:35

Jag har bytt till Slot.its pickup med skruv med lyckat resultat. Har även använt Nincos men då har jag fått anvånt mig av plaströr för att få den att inte glappa. Röret trycks i underifrån och sen får man använda rundfil för att få igenom den upptill. Ska leta fram bilen och fota nån dag...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Tuning - framänden "hoppar av"

Inläggav mattswe 25 jan 2014, 20:50

Ok, tack för tipsen. Jag ska göra en liten beställning och testa.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster