Kontakt problem och bilbanor?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Kontakt problem och bilbanor?

Inläggav Jimmy 20 jan 2014, 19:02

Hej,

Vi köpte en MP4-12C Scalextric och direkt ur boxen så hade den ganska dålig kontakt på vissa delar av banan. Självklart misstänkte vi att bilbanan var defekt så vi lämnade tillbaka den och fick en ny.

Mer detaljerat så innebär kontaktfel att bilen går bra på en sträcka medan en annan fungerar den inte alls. Håller man uppe hastigheten så rullar den förbi de parti som har dålig kontakt oftast. Håller man för låg hastighet så "fastnar" dock bilen.

Jag provade tvätta ett område med medicinskt sprit och det verkade sitta en hel del skit på spåret trotts att bilbanan är helt ny. Tyvärr hjälpte det dock inte nämnvärt med tvätten?

Ibland fungerar banan mer eller mindre inte alls, men när man väl lyckats köra något varv så är det precis som om den blir uppvärmd och fungerar helt klart bättre. Dock långt ifrån felfri.

Trodde ärligt talat inte så simpla fel som kontakt fel var så vanligt på bilbanor idag, särskilt inte på en märkes bana?

Något förslag på hur man åtgärdar sådana problem?
Jimmy
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jan 2014, 11:09

Re: Kontakt problem och bilbanor?

Inläggav GranTurismo 20 jan 2014, 20:06

Märke eller ej, det spelar ingen roll när grundtanken i alla bilbanor du bygger av plastdelar innebär att en liten bit metall ska ha kontakt med en annan. Glapp kommer det alltid att bli. Det blir det på alla bilbanor. På min Nincobana (av många ansedd som den bästa på att leda ström) kan från gång till annan märka hur strömstyrkan dippar på olika ställen på banan. Det innebär inte att bilen stannar men när man kör vissa prestandamotorer kan man märka skillnad i motorns respons.

Så det är knappast nåt fel på din bana. Av vad du skriver i en annan tråd antar jag att det är Micro Scalextric du köpt. Jag vet inte exakt hur sammankopplingen ser ut på dem. Om det är hane/hona eller bara små metallflärpar som brukar vara vanligt på HO. Men du löser säkert problemet om du ser till att justera anläggningsytan på metallskenorna så att glappkontakt undviks mellan de krånglande skenorna.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Kontakt problem och bilbanor?

Inläggav Aramis 20 jan 2014, 20:08

Tror nog snarare du har problemet i bilarna. Så dålig kontakt ska det inte vara pga banan. Visst strömfall kan finnas men inte totalt stopp som du beskriver. Felsök strömflätorna, lödningar, kabelbrott etc.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Kontakt problem och bilbanor?

Inläggav Jimmy 20 jan 2014, 20:10

Jag uppfattar dock inte det som att det är helt slut på ström i en hel ban del utan det verkar snarare vara en bit av en bandel.

Men visst, första gången innan man försöker ta sig runt så verkar det som att större delen av banan är strömlös.
Jimmy
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jan 2014, 11:09


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster

cron