Ortmanndäck gör mina bilar bullriga

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ortmanndäck gör mina bilar bullriga

Inläggav GT1 16 jan 2014, 18:07

Hej,
Köpte Ortmanndäck till mina Carrera D132-bilar. Tanken var att få bättre grepp så att jag kan ta bort magneterna och minska skillnaderna mellan bilarna då vissa har lite mer magnetverkan än andra. Dock bullrar bilarna väldigt mycket mer nu vilket irrierar mig så mycket att originaldäcken åkte på igen. Är det så med Ortmanndäck, eller är det bara när de är nya?
GT1
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 dec 2013, 22:46

Re: Ortmanndäck gör mina bilar bullriga

Inläggav Gulf Persson 17 jan 2014, 10:53

Kan det var så att de inte är helt runda, svarva av dom mot ett sandpapper eller så beror bullret på att de tar i karossen någonstans? Var ett tag sedan jag körde/köpte Ortmanns men om inte minnet sviker så var de lite större i diametern än original och inte 100% runda. Men väl inslipade är det nog de bästa däck jag kört på, bra men inte för bra grepp och inga dammsamlare så de blev såphala utan greppet snarare ökade efter 50 varv. Tyvärr sällan godkända på klubbanor på grund av uppfattningen att de försämrar greppet för vanliga däck. Hur det är med det vet i sjutton, märkte aldrig något på hemmabanan i alla fall.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Ortmanndäck gör mina bilar bullriga

Inläggav Borgis 17 jan 2014, 14:03

Det är sant som Gulf P säger. Jag har köpt en del Ortmanns till olika bilar förut och de behöver ofta
en liten putsning för att bli runda. Det är det enda jag kan tänka mig kan hjälpa mot oljud.
Antingen för att de, som herr Gulf P säger, tar i någonstans eller att de får bilen att studsa.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ortmanndäck gör mina bilar bullriga

Inläggav GT1 17 jan 2014, 18:41

Ok, tack, då vet jag att de inte skall bullra mer än vanliga däck. Jag gör ett nytt försök med att göra dem helt runda samt kollar fälgarna etc. Ortmanndäcken satt åt mycket hårdare på fälgarna.
Jag tror inte de slår i karossen, även om de till Ferrari 458:orna var lite bredare (mycket snyggare!)
Jag var riktigt noga när jag satte på dem och det såg helt runt och fint ut.
GT1
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 dec 2013, 22:46

Re: Ortmanndäck gör mina bilar bullriga

Inläggav Borgis 17 jan 2014, 19:34

Du märker direkt om de är ojämna om du kör dem på ett sandpapper. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster