Motorfråga

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Motorfråga

Inläggav Tiff Needell 26 feb 2004, 11:51

Jag har noterat att Ninco har ett motstånd kopplat till sina motorer medan FLY och andra inte har något motstånd alls :?

Vaför har Ninco det och de andra inte?
Går motorn snabbare om man tar bort det??
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav Pruttmeister 24 mar 2004, 12:14

Ska pröva att ta bort resistorn och se efter :D :D
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena

Inläggav Tiff Needell 06 apr 2004, 23:05

Hur går det Pruttmeister?
Har du provat än?

Jag kom så långt att jag provade att varava upp en lös motor med och utan resistor...märkte ingen skillnad alls... :?
Ska stoppa in motorn i en bil och testa, nu har man ju hela påskhelgen på sig menar jag. :thumb:
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav Pruttmeister 11 apr 2004, 17:53

Måste hitta en löd kolv först :suspect:
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena

Inläggav Peter KSCC 14 apr 2004, 09:03

De går inte fortare....har testat.....är flera fabrikat som har eller har haft det under åren.

Vet inte varför det sitter där. Kanske för att skydda motorn vid "inbromsningar" då strömmen åker tillbaka, eller som störningsskydd. Har som sagt ingen aning....men inte går bilarna fortare tyvärr. 8)
/Galen Göteborgare vilse i Köping
KSCC - Köping SlotCar Club
Peter KSCC
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 jan 2004, 11:28
Ort: Köping

Inläggav Tiff Needell 14 apr 2004, 20:25

Nu har jag testat både med och utan motstånd och det är som Peter säger, det blev ingen skillnad alls... :sceptic:
Jag testade på en Nincobil med NC2-motorn och det känndes som att den gick något mjukare utan motståndet, men varvtiderna var de samma som med motståndet på.

Jag testade min bil på en Scalextric Sportbana, så om det är någon som har en Nincobana och kan testa på den så skulle det vara intressant att se om det blir någon skillnad där. :wink:
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav Woody 15 apr 2004, 10:08

Motståndet fungerar som en strömbegränsare. Enkelt förklarat så här:
När bilen står stilla och ni trycker full gas så tar motorn mest ström, genom att begränsa denna ström får man en något jämnare gång (linjär) upp till fullvarv. Fullvarvet blir detsamma, men det tar något länge att nå dit med kopplat motstånd, detta behöver inte vara en prestandaförsämring eftersom bilen kan bli mer lättkörd med kopplat motstånd.
Jag precis som ni har iof inte märkt någon märkbar skillnad mellan kopplat och borttagit motstånd och därför brukar jag låta dem sitta kvar...
Woody
Braidsbytare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 feb 2004, 14:49

Inläggav Tiff Needell 22 apr 2004, 23:40

Tack Woody för den förklaringen, nu har man i alla fall en liten aning om vad motståndet gör för nytta. :thumb:
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav Ghost 11 jun 2004, 11:13

Funktionen är densamma som kondensatorn som sitter på Scalextric, den är til för att "fånga" radiostörning. Tittar man på en del Tyco-bilar så finns en kondensator även där.

Funktionen att begränsa strömmen finns som ren tanke, speciellt när du kör Ninco NC-2 på träbana (ie utan mahnettryck) och 45 ohm's motstånd. För de som vill testa rekommenderar jag dock att seriekoppla en eller två dioder istället (varje diod norpar .07 volt).

På Red Pine används tre seriekopplade dioder för att "vikta" ledare, för att samla ihop fältet och göra rejsingen mer spännande. Det vill säga samma effekt som används i diverse 1:1-rejsing för att göra det hela mer kul att titta på (typ FIA's GT och ETCC).
Jag har funderingar på att sätta ett vred på varje spår, så att man dels kan ställa in själv, om man tycker att bilen är för vild, dels för att kunna vrida på "vikt" lite enklare än nu.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Motorfråga

Inläggav Lemmy 30 jul 2004, 04:04

Tjena!
Intressant ämne. Vad sägs om att prova ändra värdet på motståndet och se vad som händer? Om man succesivt skulle höja resistansen skulle nog effekten snart vara synlig tippar jag. Från en tydligtvis teoretisk till märkbar? Att det skulle vara samma sak som att använda kondensator betvivlar jag dock! Enligt vad jag förstått används kondensator för att minska gnistbildning till banan genom en minimal men dock fördröjning av spänningstillförseln. Men jag kan ju ha fel... Hade jag haft tid skulle jag såklart pröva själv, men det får vänta till efter VM i Lund.

Synes
Lemmy
Lemmy
Kurvvakt
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 jul 2004, 03:45
Ort: Kalmar, men sedan länge numera Lundabo

Inläggav Ghost 30 jul 2004, 09:40

Inte gnistbildning till banan, utan motorns gnistbildning, över kolen, är det väl?.
Jag tror att uttrycket jag söker egentligen inte är kondensator, utan kapacitator, kan det vara det en sådan där liten platt brun sak kallas, typ den som Scalextric använder?

waeva
Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Motorfråga

Inläggav Lemmy 30 jul 2004, 12:40

Hej igen!
Ärligt talat, jag vet inte om det är gnistor över kolen som avses eller inte, men jag skulle tro att kondingen kan minska gnistbildningen på alla överföringspunkter. Däremot vet jag att capacitor=kondensator om man kikar i ett engelskt lexikon. Kapacitator är ingen svensk elektronikterm vad jag vet. Skulle tro att det är vanlig kondensator du menar, och ja, de är i dessa sammanhang runda platta små, oftast bruna historier, sk keramiska. Förutom över motorerna, kolla även gamla Scalextric startsträckor (de med små vita tvärgående streck) och man finner dessa kondingar, en på vardera spåret.

Ha en gnistrande dag:)

Lemmy
Lemmy
Kurvvakt
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 jul 2004, 03:45
Ort: Kalmar, men sedan länge numera Lundabo

Inläggav Ghost 30 jul 2004, 14:34

Just så.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 79 gäster

cron