Bilbanor & Bisfenol A

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Bilbanor & Bisfenol A

Inläggav subtilis 07 nov 2013, 12:27

Någon som vet något om bilbanor och bisfenol A (eller annat miljögift)? Det är ju i normalfallet en plastleksak till största delen - dvs. bandelarna är gjorda i ett slags mjukplast (?). Möjligen är det samma problem med bilarna, dvs. plastdelarna.

Träbana i MDF torde vara det enda vettiga sättet att komma bort från miljögift i bandelarna, i den mån det finns i bilbanor på marknaden.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bilbanor & Bisfenol A

Inläggav fightfireman 07 nov 2013, 22:24

Man kan alltid göra en beställning. :beer:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bilbanor & Bisfenol A

Inläggav largasso 08 nov 2013, 01:45

subtilis skrev :
Träbana i MDF torde vara det enda vettiga sättet att komma bort från miljögift i bandelarna, i den mån det finns i bilbanor på marknaden.


Jag är inte helt säker på att MDF skulle klara en miljötest, speciellt efter sågning
och fräsning. Bindemedlet i MDF lär innehålla en hel del omiljöa tillsatser och vid fräsning
rekommenderas munskydd starkt.
Kör man sen WL digitalt som jag, hjälper man till att fylla luften med ohälsosamma
radiovågor också ! 8-)
Jag tror vi är lika goda kålsupare allesamman, våra krav på senaste tekniken, vassaste
mobiltelefonerna, snabbaste bilarna, största TV:n, olaggiaste datorn B-|

Jag anar att bilbaneskenorna bara är en liten del i den stora mängden.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bilbanor & Bisfenol A

Inläggav subtilis 30 jan 2014, 06:34

Ett miljövänligt liv i dagens samhälle är princip omöjligt.
Det blir inte bättre av att produktion flyttas till Kina och andra låglöneländer.
Bilbanor förutsätter en hel del plast, möjligen med ftalater och bisfenol. Bandelar är mjuka - pga. ftalater?

Det är likväl inte fel att försöka undvika/minimera onödiga miljögifter i hemmet. Man läser om folk som slänger ut alla plastleksaker: http://blogg.alltforforaldrar.se/missjo ... /shopping/

MDF. Jag citerar en miljödeklaration, http://www.glt.se/Miljdekleration%20MDF.pdf:

"Vedråvaran kommer uteslutande från svenskt skogsbruk. Enligt skogsvårdslagen 1§ skall skogen skötas så att den ut- hålligt ger god avkastning samtidigt som den biologiska mångfalden bibehålls.
Råvaran som används vid aktuell MDF-tillverkning är sågverksflis (70%), en biprodukt från sågverk och flis från massaved (30%). … Limmet som används är ett urea-formaldehydlim."

Möjligen är limmet ett problem? Dvs. om formaldehyden i urea-formaldehydlimmet lösgöres ut i luft, t ex vid sågning i materialet. Bruk av munskydd, dammsugning och ventilation är troligen lämpligt. Men det förefaller osannolikt att själva skivan skulle släppa ifrån sig formaldehyd i övrigt.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bilbanor & Bisfenol A

Inläggav Norrhyttan 09 maj 2014, 17:53

subtilis skrev:Det blir inte bättre av att produktion flyttas till Kina och andra låglöneländer.
VA!? :w00t: :-x
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 101 gäster

cron