Fly/GB Can Am saktar i kurvorna

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fly/GB Can Am saktar i kurvorna

Inläggav Svänn 24 feb 2004, 23:59

Hej,
Har 2 Fly/GB Can Am-bilar som båda går jättetrögt i kurvorna. Särskilt den ena, en Chevron B19. Ställer man upp dem går de som de ska, men får de följa spåret orkar de knappt ta sig runt. Direkt de kommer ut på rakan sticker de iväg ordentligt.
Visserligen har jag lite klen matning just nu, men det räcker för alla andra bilar.
Är det nån som råkat ut för detta? :?

Hälsningar
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Tobbe_3 25 feb 2004, 10:01

Hej!

Jag har haft samma problem. Min FLY Porsche 908 Flunder LH kunde inte ta högerkurvor utan att tappa fart. Det visade sig att ena bakhjulet gick i karossen vid kurvtagningen. Jag lade mellan två små brickor mellan hjulet och upphägningen, och då tog inte hjulet i karossen och jag hade full fart på hela banan.

Hoppas det löser ditt problem!

Mvh
Torbjörn
Tobbe_3
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 feb 2004, 19:07
Ort: Tullinge/Sthlm

Segt i kurvorna...

Inläggav ymigs 25 feb 2004, 10:23

Jag har haft liknande problem med bilar från FLY och GB Track bl.a Chevron B21 och Porsche 917/10.

- Dels så kan däck/fälg ligga emot chassit, avhjälps med tunn bricka på axeln innanför fälgen. Detta sparar även drev och pinjong då det blir mindre kast i sidled på axeln.
- Ibland ligger däcken emot karossen på insidan, antingen kan man (försiktigt) slipa inuti karossen alternativt höja upp den med en tunn bricka där karossen och chassi skruvas ihop.
- Dels så kan ibland själva motoraxeln ligga emot däcket. Då får man montera bort motorn och ta av axeln till lagom längd. Var dock försiktig så den inte böjs!

En annan orsak (även om jag inte sett det på FLY-bilarna) kan vara att pick-up'en på bilen är för lång och kläms i kurvorna. Men då borde det inte hjälpa att ställa upp den i kurvan, och dels berör detta mest bilar som är avsedda för träbanor.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp,
Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Svänn 25 feb 2004, 22:38

Hej,

Tack för hjälpen!
En liten bricka innanför höger bakhjul gorde susen. Det borde man ju kanske ha sett o fattat... :o
Konstigt ändå att de säljer bilar som inte är färdiga, utan att man måste fixa till dem redan från början. Sånt här borde de väl upptäcka på fabriken vid tester o sånt tycker man.

Hälsningar,
Svänn
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Hakon 28 feb 2004, 00:11

Detta gäller så gott som alla Fly/Gb med sidewindermotor.det är bara att shimsa med brickor ,och sedan glöm inte en liten droppe superlim på fälgarna.Halva nöjet är ju att justera så att bilen går som man vill.
Hakon
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:17

Inläggav Tobbe_3 02 mar 2004, 17:57

Superlim? :?
Varför det?
Och för att visa min okunnighet ännu mer, var på fälgen? :? :?

Mvh
Tobbe
Som nyss kommit hem från en trivselhelg med ca 50 meter bana. :D
Tobbe_3
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 feb 2004, 19:07
Ort: Tullinge/Sthlm

Lim på fälg...

Inläggav ymigs 02 mar 2004, 18:38

För att inte däcket och fälgen skall snurra oberoende av varandra så kan man limma ihop dem med en droppe snabblim. Ta en titt på denna sida, där andra trimtips också redovisas.
http://www.bilbane.no/artikler/f1_tuning_main.html (Norska Badet Raceway) :thumb:


Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav dynaflux 02 mar 2004, 18:41

Var hittar man lämpliga brickor? Hittade några som passar men jag behöver fler.
dynaflux
Kurvvakt
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jan 2004, 23:14

Inläggav Hakon 02 mar 2004, 21:38

Jag köpte mina på Ferms , en järnvarugrossist.Hittade riktigt tunna och i rätt dimesion.Har man ett femtiotal bilar så är ju en del med sidewinder så då är det bra att ha många brickor i lager.Jag tycker det är lite dåligt med dom svenska slotcarhandlarnas tillbehörslager.Det finns sällan det man verkligen vill ha bara "standardprylar".Varför finns det inga som satsar på lite mer extra tillbehörs sortiment det finns ju en uppsjö av racingprylar att tillgå.
Hakon
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:17


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 70 gäster