Stratos vs Stratos

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 14 jul 2013, 23:50

I vintras så presenterade Ninco sin Lancia Stratos, och det finns väl få bilar som är så läckra som denna gamla rallyracer från 70-talet? Som de flesta vet har ju Teamslot tillverkat Stratosen i många år och med det nya chassit som kom 2011 blev den ju riktigt bra också.

Eftersom Alitaliasponsringen är ett av mina absoluta favoritfärgscheman så var det inte ett svårt beslut att köpa en sådan när Ninco gav ut den trots att jag redan hade en sådan från Teamslot.
Bild

Faktum är att bilen föreställer exakt samma bil från samma rally och med samma förare. Sandro Munari från Monte Carlorallyt. Trots likheterna finns (som alltid) en hel del olikheter mellan två tillverkares versioner av samma bil. Tänkte visa på några av dessa.

Först och främst är båda rikitgt fina modeller.
Ninco
Bild

Teamslot
Bild

Framtill har Ninco valt att göra extraljus som syns medan Teamslot har skydd på sina.
Bild

Man blir inte riktigt klok på Stratosens former i verkligheten. Det är en salig blandning av kurvor och så kilformen så klart. Därför tror jag skillnaderna blir så pass framträdande som det blir när man försöker göra en liten modell.
Här en bild på en riktig bil.
Bild

Sedan de två rakt från sidan. Vem har fått till formen bäst? Jag undrar om det inte är Teamslot (överst) trots allt?
Bild
Bild

Och sedan är det det här med rutan. Det skiljer verkligen mycket. Jag kan dock inte komma fram till vem som lyckats bäst utifrån bilder. TS till vänster har en större ruta helt klart och visst ser Nincon lite ihoptryckt ut?
Bild

De allra mest tydliga skillnaderna är bakdelen. Även här tycker jag Teamslot är närmare den verkliga bilen.
Bild

Nincos bakdel är helt förkrympt (förutom bredden)! Bakljusen och registreringsskylten ser jättesmå ut.
Bild

Teamslot ser klart mer ut som den verkliga bilen.
Bild

Trots de visuella bristerna i de små detaljerna så är Nincon lyckad som helhet och en riktig fröjd att köra. Den har deras patenterade fjädring och ger en rikitgt mjuk och fin gång. Den har en NC-9 så den är inte jättesnabb men riktigt rolig att köra med bra respons och fin drift genom kurvorna. Det kommer definitivt bli fler när rätt liverys kommer.

Just den här Teamsloten har det gamla chassit och är rätt träig att köra, men faktiskt snabbare än Nincon. Har en till TS Stratos med det nya chassit som är nästan en sekund snabbare och går rikitgt bra.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 15 nov 2014, 12:52

I höst har det blivit ett par till snygga Stratos till samlingen. En Martinifärgad och en med legendariska Olio Fiat-färgerna.

Bild
Bild

Båda från Team Slot. Båda har de nya förbättrade chassina som kom 2011. Den Martinifärgade har också deras nya fälgsystem. Dock var de däck som satt på med lite väl låg profil så den hade en tendens att skrapa i botten ibland. Som tur var hade jag ett annat par som passade fint och nu går den bra.

Det börjar bli några Stratos i samlingen nu.
Bild

Funderar på att skaffa Nincos Stratos i Pirellifärger också om jag hittar den till bra pris. Den dag Ninco ger ut en Waldegårdstyrd Stratos får det säkert bli en sådan också.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav Antgus87 15 nov 2014, 19:11

Jättebra och kul inlägg för en som behöver köpa nya bilar till min bana jag håller på med. Har mest läst negativa kommentarer om nincobilar överlag men det är inte alls omöjligt att det blir en ninco stratos ändå.

Ha det gott!
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav SlotRacer 15 nov 2014, 21:11

Vilket sammanträffande, i morse beställde jag en Pirelli Stratos och jag valde en Team Slot pga av det här inlägget.
Mycket bra inlägg by the way. :thumb:
Jag tycker att båda ser lite knasiga ut men Ninco ser knasigast ut IMHO. Dessutom hittade jag en Team Slot till ett mycket bra pris. Problemet ligger i sidorutan/takstolpen på båda. Ninco för platt, Team Slot för hög/stor/vågrät.
@Kakmonstret, kolla PM.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 11 maj 2015, 19:35

GranTurismo skrev:Funderar på att skaffa Nincos Stratos i Pirellifärger också om jag hittar den till bra pris.


Ibland är det lustigt när man får för sig att en sådan där bil vill jag ha och den får max kosta så mycket och inte ett enda objekt dyker upp. Vad gäller Nincos Pirelli-Stratos så förekom den under en period förra året till reapris lite varstans. När jag bestämde att jag skulle ha en hade de tagit slut överallt. En skenande pundkurs diskvalificerade också många engelska återförsäljare och eBay-annonsörer eftersom priset blev för högt. Men så till slut efter en halvårs bevakande av den internationella auktionssajten blev det napp. Inte lägsta pris, men inte mer än gränsen heller.

Bild

Tycker Nincokarossen passar bättre i denna färgsättning än Alitaliafärgerna på något sätt. Mest en smaksak antar jag. I övrigt krävdes inte mer än lite däcksslipning för att få till en riktigt trevlig liten bil att sladda runt med på banan.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 22 sep 2015, 20:26

En till skön Ninco-Stratos. Denna gång denna blåa med VSD-sponsring (en fransk tidning).

Bild

Tänker på hur trevliga små bilar det här är. Satte tidtagningsprogrammet på 10 minuter och körde 27 varv med en enda avåkning. Bilen är förvisso inte jättesnabb men är mycket välbalanserad och kontrollerbar.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 18 apr 2016, 22:03

Visste ni att Lancia Stratos tillverkades i fem färger varav denna kermitgröna var en av dem. De gröna ska ha varit de mest svårsålda... Som bilbanemodell tycker jag den var riktigt läcker och sticker ut lite. Fotona ger inte riktigt rättvisa till lacken som har riktigt härlig lyster.

Bild

Som alltid med Team slot lite småfix men när de sakerna är tillrättade har man en underbar liten bil som är hur kul som helst att köra.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 06 jun 2017, 20:06

En till Stratos till samlingen. De andra hälsar den Le Point-sponsrade Stratosen från Teamslot välkommen.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav SlotRacer 27 okt 2018, 21:45

Tjena, har du provat en Scalextric Stratos?
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 29 okt 2018, 06:52

Nej, inte än. Har inte funnit någon anledning ännu då de inte gjort någon i en färg som jag inte har. I december ska det dock komma en röd som jag tänkt köpa. Teamslot släppte samma bil tidigare i år, men i detta fall får det bli Scalexen.

Av en händelse väntar jag på ett paket från England vars innehåll delvis platsar i denna tråd... Bilder kommer senare i veckan. 8-)
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav SlotRacer 30 okt 2018, 20:06

Samma här, jag väntar också på Scalextrics lilla röda.
Jag har redan både TeamSlots och Nincos Pirelli/Alitalia.
Scalextrics jubileumsmodell gör inte Stratosen någon tjänst.
Ser med spänning fram emot uppdateringen av tråden.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 31 okt 2018, 18:57

P1190162.JPG
P1190162.JPG (2.83 MB) Visad 40655 gånger


P1190163.JPG
P1190163.JPG (2.82 MB) Visad 40762 gånger


Min sjunde Teamslot-Stratos i samlingen 8-) . Denna gång i episka Rothmans-färger. Hade för mig mig att jag läst att den röda som nämns i förra posten skulle vara den sista Stratos som de skulle tillverka. Tydligen ändrade de sig. Denna Rotmans-Stratos skiljer sig lite från den tidigare releasen på samma tema med lite mer blå färg i nosen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Stratos vs Stratos

Inläggav GranTurismo 13 jan 2019, 21:54

Så kom den då till slut, en Lancia Stratos från Scalextric. Att det skulle blir just denna färg var solklart eftersom de tidigare färgerna de släppt redan finns på andra bilar i samlingen. Snyggt utförande och bra propo

P1190330.JPG
P1190330.JPG (2.8 MB) Visad 38403 gånger


Har inte kört så mycket, men den går förhållandevis bra. Scalextricdäcken av idag har inget som helst fäste på Nincobana. Lancian har lite udda däckstorlek bak så jag hade inga utbytesdäck hemma. Efter att ha gjort en rejäl nedslipning blev det lite bättre men den ormar sig vid gaspådrag och gör lynniga bakvagnskast i kurvorna. I övrigt håller den sig bra i spåret.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 56 gäster

cron