I vintras så presenterade Ninco sin Lancia Stratos, och det finns väl få bilar som är så läckra som denna gamla rallyracer från 70-talet? Som de flesta vet har ju Teamslot tillverkat Stratosen i många år och med det nya chassit som kom 2011 blev den ju riktigt bra också.
Eftersom Alitaliasponsringen är ett av mina absoluta favoritfärgscheman så var det inte ett svårt beslut att köpa en sådan när Ninco gav ut den trots att jag redan hade en sådan från Teamslot.
Faktum är att bilen föreställer exakt samma bil från samma rally och med samma förare. Sandro Munari från Monte Carlorallyt. Trots likheterna finns (som alltid) en hel del olikheter mellan två tillverkares versioner av samma bil. Tänkte visa på några av dessa.
Först och främst är båda rikitgt fina modeller.
Ninco
Teamslot
Framtill har Ninco valt att göra extraljus som syns medan Teamslot har skydd på sina.
Man blir inte riktigt klok på Stratosens former i verkligheten. Det är en salig blandning av kurvor och så kilformen så klart. Därför tror jag skillnaderna blir så pass framträdande som det blir när man försöker göra en liten modell.
Här en bild på en riktig bil.
Sedan de två rakt från sidan. Vem har fått till formen bäst? Jag undrar om det inte är Teamslot (överst) trots allt?
Och sedan är det det här med rutan. Det skiljer verkligen mycket. Jag kan dock inte komma fram till vem som lyckats bäst utifrån bilder. TS till vänster har en större ruta helt klart och visst ser Nincon lite ihoptryckt ut?
De allra mest tydliga skillnaderna är bakdelen. Även här tycker jag Teamslot är närmare den verkliga bilen.
Nincos bakdel är helt förkrympt (förutom bredden)! Bakljusen och registreringsskylten ser jättesmå ut.
Teamslot ser klart mer ut som den verkliga bilen.
Trots de visuella bristerna i de små detaljerna så är Nincon lyckad som helhet och en riktig fröjd att köra. Den har deras patenterade fjädring och ger en rikitgt mjuk och fin gång. Den har en NC-9 så den är inte jättesnabb men riktigt rolig att köra med bra respons och fin drift genom kurvorna. Det kommer definitivt bli fler när rätt liverys kommer.
Just den här Teamsloten har det gamla chassit och är rätt träig att köra, men faktiskt snabbare än Nincon. Har en till TS Stratos med det nya chassit som är nästan en sekund snabbare och går rikitgt bra.