Original slotcars

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Original slotcars

Inläggav GranTurismo 16 jun 2013, 17:27

För er som missat det så har nu det nya fabrikatet Original slotcars haft sin premiär genom att släppa Ari Vatanens Grupp B Peugeot 205 Turbo 16. Det är den första i en rad grupp B-bilar som har antytts komma framöver (Audi S1, Lancia Delta). I den medföljande broschyren jag fick så visas dock endast så länge andra Peugeoter, bl a en modell med de stora vingarna.
Bild

Med en prislapp på 79.50€ så är den den dyraste bilbanebil jag hittills har köpt. Det var dock aldrig nån tvekan till att införskaffa den och med tanke på resultatet så var det definitivt värt det.
Bild
Bild
Bild

Bilderna talar kanske för sig själv. Men detaljrikedomen och kvalitetskänslan är på topp. Hela modellen känns helt rätt sammansatt efter originalet.
Bild
Bild
Bild

Chassit har en härlig tyngd och är rätt avancerat med en intrikat fjädring.
Bild

Fyrhjuldriven såklart. Remdriven sådan.
Bild

Lite rolig lösning är att man måste plocka loss avgasröret för att kunna skruva loss karossen.
Bild

Den är inte bara snyggt gjord. Den går riktigt bra också. Motorn påminner mycket om Avant slots i karaktären tycker jag. Bra vrid och med rätt hög magneteffekt. Utan några som helst triminsatser så ligger den hur säkert som helst i spåret och sätter tider i klass med Avant slots och Nincos rallybilar. Fjädringen och den inneboende tyngden i chassit är säkert bidragande till det.

Tillsammans med lite reservdelar och en insexnyckel medföljer också två vikter man kan montera på ett par förbestämda platser i chassit. Något jag dock inte sett behov av.

Enda anmärkningen var ett konstigt ljud när man körde som jag trodde kom från transmissionen. Efter ett tag märkte jag dock att det var stänkskydden som skrapade i så dessa har fått trimmas ett par mm för att slippa oljudet.

Ser verkligen fram mot kommande releaser från OSC!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Original slotcars

Inläggav Pucko Camaro 69 16 jun 2013, 17:57

Jag ska bara gå på toa och lägga en sats :)
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Original slotcars

Inläggav Nico 16 jun 2013, 20:34

GT

Härligt med din passion för rallyjärn. Det gör att man inte missar några rallynyheter från tillverkarna. Jag tycker dina kortfattade recensioner är klockrena. Kul också att Pucko gillar det så mycket att han måste dra en skinnbanjo.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Original slotcars

Inläggav fightfireman 17 jun 2013, 09:51

Nico skrev:GT

Härligt med din passion för rallyjärn. Det gör att man inte missar några rallynyheter från tillverkarna. Jag tycker dina kortfattade recensioner är klockrena. Kul också att Pucko gillar det så mycket att han måste dra en skinnbanjo.


"Ruoska tupp" heter det i skåne. :beer:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Original slotcars

Inläggav GranTurismo 17 jun 2013, 21:20

Eeehh, Pucko :red: Jag antar att det är som flickorna man kan ringa för 20 kr minuten resonerar. Kul att göra någon glad... :-P

Tack Nico. Du kan vara säker på att det kommer mera. Både bilar och recensioner.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Original slotcars

Inläggav GranTurismo 22 jun 2013, 14:51

Till min glädje upptäckte jag idag att Swedish slotshop tagit in dessa i sitt sortiment. En smula oväntat kanske, för hade jag vetat det så att jag inte handlat ända från Spanien då svenska priset väl överensstämmer med det spanska.

Hoppas de säljer bra!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Original slotcars

Inläggav GranTurismo 12 aug 2014, 22:24

OSC:s andra release kom i våras men till mig kom den först i förra veckan. Denna gång Peugeot 205 T16 Evo2 som den kördes av Timo Salonen på det ödesdigra korsikanska vm-rallyt då Henri Toivonen förolyckades i sin Lancia.

Bild
Bild

Same but different. Det är små detaljer som skiljer förutom de uppenbara vingarna. Andra fälgar, ett litet luftintag här, ett annorlunda bakparti vid avgasröret där.
Bild
Bild

Det här är enligt min mening as good as it gets. Detaljer som detta gör mig glad. Fläktarna syns också från andra hållet genom grillen.
Bild

"Jag sa vänster!"
Bild

Trots likheterna är denna 7 tiondelar snabbare än Evo1:an. OSC ska enligt egen info i sociala medier gjort uppdateringar av chassit men inte trodde jag det skulle märkas så pass. 17,5 sek runt min långa slinga är en respektfull tid i klass med NSR:s Abarth 2000 på 17,2 sek och då är det milsvitt i detaljrikedom dem emellan.

Nu blir det nog inga mer Pegor, men måste ju säga att jag längtar efter andra släpp av OSC. De må kosta nästan dubbelt mot en Carrera eller SCX men det är det värt enligt mig. På gång i pipelinen är bl a Lancia Delta S4, Ferrari 308 och Citroen Xsara så det är nåt att se fram emot.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 78 gäster

cron