För er som missat det så har nu det nya fabrikatet Original slotcars haft sin premiär genom att släppa Ari Vatanens Grupp B Peugeot 205 Turbo 16. Det är den första i en rad grupp B-bilar som har antytts komma framöver (Audi S1, Lancia Delta). I den medföljande broschyren jag fick så visas dock endast så länge andra Peugeoter, bl a en modell med de stora vingarna.
Med en prislapp på 79.50€ så är den den dyraste bilbanebil jag hittills har köpt. Det var dock aldrig nån tvekan till att införskaffa den och med tanke på resultatet så var det definitivt värt det.
Bilderna talar kanske för sig själv. Men detaljrikedomen och kvalitetskänslan är på topp. Hela modellen känns helt rätt sammansatt efter originalet.
Chassit har en härlig tyngd och är rätt avancerat med en intrikat fjädring.
Fyrhjuldriven såklart. Remdriven sådan.
Lite rolig lösning är att man måste plocka loss avgasröret för att kunna skruva loss karossen.
Den är inte bara snyggt gjord. Den går riktigt bra också. Motorn påminner mycket om Avant slots i karaktären tycker jag. Bra vrid och med rätt hög magneteffekt. Utan några som helst triminsatser så ligger den hur säkert som helst i spåret och sätter tider i klass med Avant slots och Nincos rallybilar. Fjädringen och den inneboende tyngden i chassit är säkert bidragande till det.
Tillsammans med lite reservdelar och en insexnyckel medföljer också två vikter man kan montera på ett par förbestämda platser i chassit. Något jag dock inte sett behov av.
Enda anmärkningen var ett konstigt ljud när man körde som jag trodde kom från transmissionen. Efter ett tag märkte jag dock att det var stänkskydden som skrapade i så dessa har fått trimmas ett par mm för att slippa oljudet.
Ser verkligen fram mot kommande releaser från OSC!