Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Janne L 25 jan 2013, 07:50

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav guadeloupe 25 jan 2013, 10:34

Imponerade. Vilket bilbaneparadis ni skapat. Riktigt roligt att se. :klappa:
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav balsaworks 25 jan 2013, 10:40

Ja, det är helt sanslöst. Bilanehobbyn lever och frodas... :up:
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Lempa 30 jan 2013, 10:26

Stort tack för alla trevliga kommentarer och omdömen ang banorna och klubblokalen! Riktigt kul att se att så många reagerat så positivt från norr till söder. Vi är nu i full gång med verksamheten, även om en hel del jobb återstår för att få lokalen tipp topp. Men vi jobbar raskt vidare på både lokalen och banorna.

Aramis skrev:WOW!!!

Ska börja söka jobb i Malmö... :thumb:


Men precis! :beer:

Gulf Persson skrev::w00t: Underbart, vilka banor och vilken lokal, hoppas man har vägarna förbi någon gång så man kan få se banorna på riktigt och kanske köra ett varv eller två. :thumb:


Klart du ska komma förbi och köra betydligt mer än två varv. Varför inte två dagar? :-$

Marsupilami skrev:Ser ju mycket trevligt ut det där!

Måste svänga förbi någon dag och se/prova underverken!


Ja det var ett tag sen vi sågs sist. Hoppas du kommer ner inom det snaraste. Det hade ju varit kanonkul!

L Kongo skrev:Barasåjevvrabäst!!!.jpg


Herr Kongo får ju slita sig från plikterna en dag och komma hit och rasta sina goa racers! :beer:

Jormungandr skrev:ser kanon ut! är redigt avundsjuk på alla fina banor ni har därnere :) :thumb: :thumb: :thumb:


Du får ta med polarna hemifrån och komma och testa dem allihop. Ni har självklart en stående inbjudan när det passar er!

GranTurismo skrev:Jag måste säga att jag blev imponerad. Först bilder på en står Scalextricbana. Sedan en stor Ninco som får en att haja till. Sedan kommer lite bilder på en "gammal Scalextricbana" som visar sig vara av betydande längd den med. 8-o

Skulle vara en permanent besökare om det inte vore 50 mil...

Undrar dock hur klubben drivs, hur många är ni och hur finansieras det hela? Bara lokalen måste ju kosta en slant?


Klubben består i en ideell förening som har 7 andelsägare, där samtliga ingår i en formell styrelse. I övrigt har vi klubbmedlemmar med medlemskap per säsong samt mer sporadiska besökare. Gissningsvis är vi väl mellan 12-15 som kör relativt regelbundet för närvarande.
Synd på de 50 milen... :(

guadeloupe skrev:Imponerade. Vilket bilbaneparadis ni skapat. Riktigt roligt att se. :klappa:


Bara att tacka och buga!

balsaworks skrev:Ja, det är helt sanslöst. Bilbanehobbyn lever och frodas... :up:


Visst är det roligt! :thumb:


NIK_2519 (Custom).jpg
Egenimporterad Trofé modell äldre från Spanien med nationalhjälten Alonso i en välnyttjad Renault som får förgylla klubblokalen och kanske bli ett vandringspris så småningom...
NIK_2519 (Custom).jpg (60.23 KB) Visad 28486 gånger


Återkommer med uppdateringar från insidan av klubben inom det närmsta.
Tack igen alla!

/Lempa :checkeredflag:
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Kilgore 02 feb 2013, 18:26

Jag dyker upp o kör i morgon söndag 13-15! 8-)
Kanske får meka lite med mina 787:or oxå...
"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Användarvisningsbild
Kilgore
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 mar 2010, 15:09
Ort: Malmö
Klubb: Singelgatans Slotcar Club

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav indidragracer 06 feb 2013, 19:08

Hade tänkt komma förbi i morron efter jobb om det är någon där och man är välkommen, förstås. Jag tar med grejorna så får vi se.
Tomas aka "Indianen"
The sweetness of low E.T. is forgotten long before memories of bad R.T.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... %20raceway
Användarvisningsbild
indidragracer
Mekaniker
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 apr 2005, 08:26
Ort: Vallåkra, Skåne
Klubb: Hagadalington Raceway

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Rudemästaren 06 feb 2013, 19:25

Klart du skall komma in och gasa med oss :thumb:
Rudemästaren
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 dec 2011, 17:04
Klubb: SSR Malmö

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Bertil 11 feb 2013, 09:49

Vilken adress på singelgatan?
/B
Bertil
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 feb 2013, 18:17

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Lempa 12 feb 2013, 07:23

Hej Bertil!
Vi finns på Singelgatan 12. När vi har öppet hänger vi ut en ringklocka bredvid dörren med ett rött SCX-märke på. Plinga på den så kommer någon av oss och öppnar. Om du vill ha en mer detaljerad beskrivning av hur du hittar rätt får du gärna skicka ett PM, så kommer en något mer målande beskrivning.

Du är hjärtligt välkommen att komma ner och köra med oss! :)

Hälsningar
/Lempa

NIK_3767 (Custom).JPG
Vi kör nästan alla sorters biltyper och fabrikat. Här ett par helsköna Vanquish Lola som är en fröjd både för ögat och att släppa loss på bana!
NIK_3767 (Custom).JPG (76.54 KB) Visad 27997 gånger
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Pollymannen 03 mar 2013, 21:39

Hej alla ni racers i Malmö
Fick absolut mersmak av era fina banor och trevliga miljö
Alltid kul att prova nya och träffa nya människor
Berättade för en del att jag varit där och fick en fråga om vem som helst fick
komma dit. Så nu undrar jag om det är ok för vem som helst och testa och om ni har lite bilar och handtag till
utlåning.
Ni lär ju nog se mer av mig i den lokalen :-)
Hoppas ni fixar en tävling med, hade varit hur kul som helst
Tack på förhand
Pollymannen
Hellre dö än tveka
Användarvisningsbild
Pollymannen
Depåman
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 24 aug 2008, 01:40
Ort: Asmundtorp
Klubb: SP Racing

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Lempa 04 mar 2013, 10:34

Tjena Pollymannen!
Riktigt kul att höra att du hade trevligt på klubben sist! Intresset tycks växa för varje vecka nu, och det blir fler och fler som kör, både en del folk från förr, men också mycket nytt folk som hittar ner till oss. Det känns kanon! Jag hoppas att du fick blodad tand och fortsätter dyka in igen så snart tillfälle ges!

På din fråga om vem som helst får komma så är svaret ett absolut självklart JA! Alla som har lust att bara testa köra för skojs skull, eller de som redan är eller på väg att bli entusiaster är därmed alltid hjärtligt välkomna. Nu när vi har tre banor och därmed alltid 12 spår öppna så vi har plats för ett bra gäng med folk som vill vara med och köra. Vi har både handtag och bilar att låna ut för de som kommer tomhänta, så det är inga som helst problem med den detaljen. Ju fler vi kan bli, desto roligare för alla! :thumb:

Vi kommer att fixa tävlingar så småningom, ingen tvekan om det. Vi har dock fortfarande lite att reda med då någon bana fortfarande saknar race-system och skärm, och en modernisering och uppdatering behövs på en av de andra banorna, men det är på gång att bli fixat inom det snarare. Sen lär vi nog kunna dra ihop till lite tävlingar!

För ytterligare upplysningar får den som är intresserad av att komma ner och gasa med oss gärna ta kontakt med mig via lemmy at netatonce.net (ja, blanksteg ska bort, och at bytas mot @ förstås, detta för att undvika onödig spam). Det går bra att bara dyka ner ändå, men om du/ni vill ha mer info så rekommenderar jag att maila mig.

Ser fram mot härliga bataljer på banorna där röken av bränt gummi och plast hänger i täta dimridåer! :beer:

Hälsningar
Lempa

Tänkte också att passa på att uppdatera tråden med lite fler bilder, och då får jag ju börja med att korrigera min sinnesförvirring när jag till bilden i mitt förra inlägg angav helt fel bilmodell:

NIK_3767 MG Vanquish (Custom).JPG
Det skall naturligtvis stå MG Vaquish Mclaren M8D och inget annat! Ber om ursäkt för min förvirring!
NIK_3767 MG Vanquish (Custom).JPG (38.64 KB) Visad 27649 gånger


I klubben råder numera febril aktivitet, men ibland måste man ju även hinna städa banorna mellan körningarna:

DSC_7907 (Custom).JPG
Sportbanan på väg att få sig en omgång 100-milaservice.
DSC_7907 (Custom).JPG (78.9 KB) Visad 27629 gånger


DSC_7908 (Custom).JPG
Byte av Oljefilter på gång?
DSC_7908 (Custom).JPG (77.67 KB) Visad 27626 gånger


DSC_7912 (Custom).JPG
Stefan verkar törstig efter allt damm i strupen...
DSC_7912 (Custom).JPG (67.04 KB) Visad 27617 gånger


DSC_7914 (Custom).JPG
Peter tycks jobba på ackord. Nästan så man tror han är sponsrad...
DSC_7914 (Custom).JPG (65.35 KB) Visad 27607 gånger


DSC_7922 (Custom).JPG
Några skrumpna par händer och ett par ryggskott senare så blänker banan som ny igen! Men det går fort och är kul om man är många som delar på jobbet!
DSC_7922 (Custom).JPG (78.63 KB) Visad 27627 gånger


NIK_3714 (Custom).JPG
Bäst att få rasta av sig med lite racing efter det...
NIK_3714 (Custom).JPG (66.18 KB) Visad 27598 gånger


NIK_2476 (Custom).JPG
Och så är ett gäng igång igen med 1:24-racing med hardbodies på Nincobanan, vilket fungerar alldeles utmärkt om inte bilmodellen råkar vara alldeles hiskeligt bred.
NIK_2476 (Custom).JPG (71.49 KB) Visad 27610 gånger


NIK_3721 (Custom).JPG
Men här finns även uppstickare som trots sin litenhet ändå vågar utmana de allra största. Här en Scalextric Morris Minor som tar upp kampen med den NSR Mosler som är snabbast av alla Moslers i klubben. Gissa vilken som gick snabbast? Kan väl säga att svaret var ganska otippat...
NIK_3721 (Custom).JPG (80.87 KB) Visad 27589 gånger


NIK_3746 (Custom).JPG
Minin har gett sig på en ännu tyngre division och blir här jagad av ett par riktigt vassa BRM 1:24, som för övrigt går fantastiskt bra ur lådan.
Ok, Minin hade både magnet och värstingmotor, så den gick som en bålgeting över hela banan i 390 mph...
NIK_3746 (Custom).JPG (76.76 KB) Visad 27614 gånger


Fortsättning följer:
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Lempa 04 mar 2013, 12:36

Så ännu lite fler bilder ( :D ) från ett par olika klubbkvällar o dyl. Vi testar det mesta i bilväg just nu, både lite äldre och det senaste, och det känns mycket inspirerande på alla sätt och vis. Vi håller på att jobba fram några olika klasser för de olika banorna som snart kommer att presenteras i denna tråd.

En av de klasser jag personligen hoppas på är sjuttiotals F1:or. F1 är som kanske bekant ganska svåra att få till magnetlösa då rätt dimension på bra däck är en stor bristvara, samt att de är väldigt lätta i nospartiet, dvs vid pickupen där det dessutom är ofta är hemskt snålt med plats i främre delen av bilen för att få plats med blyvikter. Men jag känner förvånansvärt nog att jag lyckats balansera till ett gäng, framförallt bäst då med FLY March 761:or till att gå riktigt bra. Men vi får väl se vad övriga tycker om att köra open wheelers utan magnet. Kräver ju lite taktik vid omkörningar etc, men för min del känns det mest bara kul och dessutom utmanande på ett annorlunda sätt än med sportvagnar etc.

Här ett exemplar att beskåda, och trimningsstrategin är klar och bilen redo för denna lättare modd. Dock allt endast med originaldelar.

NIK_2750 (Large) (Custom) ed.JPG
FLY March 761, som kördes mellan 76 och 77, där Ronnie var en av stallets större hopp
NIK_2750 (Large) (Custom) ed.JPG (166.69 KB) Visad 27580 gånger


NIK_3790 (Custom).JPG
Några andra bilar som är färdigtrimmade av blandade modeller, tyvärr inte på banan utan i en kontorsstol där de ju knappast kommer till sin fulla rätt!
NIK_3790 (Custom).JPG (91.89 KB) Visad 27578 gånger


DSC_7941 (Custom).JPG
En äkta tidig 70 som dessvärre är pensionerad och får stå vid sidan av banan och bara beskåda racingen...
DSC_7941 (Custom).JPG (46.5 KB) Visad 27574 gånger


NIK_3728 (Custom).JPG
Pontus och Indianen, två grabbar som vet hur man både skruvar och kör racing!
NIK_3728 (Custom).JPG (76.95 KB) Visad 27580 gånger


NIK_3726 (Custom).JPG
Modernt med briller i våra sällskap numera...
NIK_3726 (Custom).JPG (55.74 KB) Visad 27508 gånger


NIK_3729 (Custom).JPG
Janne visar upp ett par av sina klassiska alster
NIK_3729 (Custom).JPG (59.84 KB) Visad 27565 gånger


NIK_3737 (Custom).JPG
Några provar köra klassiska bilar på klassisk bana
NIK_3737 (Custom).JPG (72.63 KB) Visad 27569 gånger


NIK_2586 ed (Custom).JPG
Porsche 911 FLY racing. Bilar som lutar ordentligt i kurvorna...
NIK_2586 ed (Custom).JPG (72.67 KB) Visad 27566 gånger


NIK_2585 ed (Custom).JPG
Tight racing med dessa!
NIK_2585 ed (Custom).JPG (74.57 KB) Visad 27579 gånger


NIK_2581 ed 2 (Custom).JPG
Ända tills någon går lite över gränsen då förstås!
NIK_2581 ed 2 (Custom).JPG (95.48 KB) Visad 27588 gånger
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav Lempa 04 mar 2013, 13:21

Och så bara några sista bilder till då, som vanligt: 8-)

NIK_3686 ed (Custom).JPG
Thomas Nilsson och Stefan Olsson koncentrerar sig under en "Crash & Burn"-fight. Förra veckan tog Thomas hem en inofficiell, men ändock klar seger i denna tävlingsform, och han är i grym form!
NIK_3686 ed (Custom).JPG (54.68 KB) Visad 27534 gånger


NIK_3684 (Custom).JPG
Skit i förgasarn på den stackars Slotit-Lolan?
NIK_3684 (Custom).JPG (67.2 KB) Visad 27536 gånger


NIK_3741 (Custom).JPG
Och som vanligt får man ständigt skruva på sina bilar...
NIK_3741 (Custom).JPG (60.08 KB) Visad 27551 gånger


NIK_3745 (Custom).JPG
...både vid banan och i mekrummet. Här Håkan som rotar djupt ned i sitt chassi.
NIK_3745 (Custom).JPG (69.8 KB) Visad 27506 gånger


NIK_3772 (Custom).JPG
Bra med kurvvakter som både ser och når djupt in under bron utan att behöva böja sig ner :)
NIK_3772 (Custom).JPG (85.79 KB) Visad 27560 gånger


NIK_3759 (Custom).JPG
Ett välmatchat par med några riktigt hala D-type's!
NIK_3759 (Custom).JPG (58.77 KB) Visad 27535 gånger


DSC_7952 (Custom).JPG
Kan vara grymt enerverande för förarna med detta ständiga uppbåd av hungriga och svultna sensationsfotografer, ja om man bara skulle slippa dem så hade ju allt varit frid och fröjd...!
DSC_7952 (Custom).JPG (67.42 KB) Visad 27548 gånger


NIK_3724 (Custom).JPG
En klubbkväll börjar närma sig sitt slut. Man längtar redan till nästa!
NIK_3724 (Custom).JPG (73.42 KB) Visad 27528 gånger


Tack från oss så länge
Ses snart vid en bana nära dig

Hälsningar
/Lempa
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav swemoke 05 mar 2013, 22:38

Fantastiska banor ni har och härlig stämning, har inte kört bilbana sen slutet på 70-talet och då på träbana med vingbilar.
Men nu så nu var det läge att kombinera två av mina tidigare intressen nämligen hundkojor (fullskala) och bilbane racing.

Efter en stunds träning så kände jag mig klar att ta upp kampen mot Goliat och det gick ju rätt hyfsat 8-)

Några undra om jag hade stödhjul på cykeln också eftersom jag hade magnet i bilen, men i krig är som man brukar säga alla medel tillåtna och försök själv köra utan med en bil som är lika hög som den är bred det blir lätt som att kasta tärning :D :D

Men till nästa gång så tror jag att jag skall ha en kugg till på pinjongen då toppfarten nåddes redan efter 2 meter på långa rakan och då ni :-$

I mitten på april så planerar vi att invadera klubblokalen med hundkojor då Mini Seven Club Swedens Scalextric race skall avgöras :beer:

//Thomas
swemoke
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 mar 2013, 13:09

Re: Klubb och racing på Singelgatan i Malmö

Inläggav L Kongo 07 mar 2013, 12:36

En episk nutida realityserie... :)
Indianen&Pondus.jpg
Indianen&Pondus.jpg (193.63 KB) Visad 27290 gånger
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster

cron