Hjälp med varvtal motorer.

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Hjälp med varvtal motorer.

Inläggav Catman 19 feb 2004, 23:36

Tjenare.

Då jag håller på att sätta ihop ett nytt 1:32 reglemente i klubben, så behöver jag en del hjälp känner jag.
Är det någon som har koll på vad olika motorfabrikat varvar i "standard utförande.

Dessa har jag:
Ninco NC2 = 18100 rpm.

Jag behöver ha uppgifter på följande motorer/fabrikat:
FLY
Scalextric
SCX
Proslot evo1
Oz-race
Carrera
(har säkert glömt någon.)

Jonas kanske kan hjälpa till lite :beer:
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Svänn 19 feb 2004, 23:45

Hejs!

Glöm inte bort att vridmomentet har betydelse också. En motor kan ha ett högt angivet varvtal, men ibland klent vridmoment. Då orkar den liksom inte skjussa igång åket ordentligt i alla fall.
T.ex. Ninco NC 2 har ju inte nåt speciellt högt varvtal angivet, men momentet är skapligt.
Med den kan man alltså köra ifrån ett antal motorer med högre "skrytvarv".

/Svänn
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Catman 20 feb 2004, 14:54

Jag vet....
Men vi kör med fri drevning så det gäller att begränsa maxvarvet i standardklasserna....
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Svänn 21 feb 2004, 01:05

Hej igen,

Jag har sett några varvtalsuppgifter,
Ozrace S, 18500 rpm
Ozrace T, 21000
Ozrace V, 23500
Proslot EVO 1, 13500
Proslot EVO 2, 21500
Proslot EVO 3, 26000
Fly P-1, 18000
Fly Racing, 26750

Annars är det intressant det där med momentuppgifter om man skall välja en motor som skall få bilen så snabb som möjligt. Ofta kanske man tror att ju högre varvtal man har på sin motor desto snabbare går det, men så är det ju inte i verkligheten. Precis som med såna bilar som man sitter i själv och kör så är det ju effekten man vill ha så hög som möjligt. Man frågar ju inte grannen efter hur många varv hans motor gör, utan hur många hästar han har. Effekten är en produkt av varvtal och vridmoment. Tyvärr är det inte så många slotracing motorer man kan hitta dessa data för, men några uppger det.

T.ex. så har Ninco NC2 1,5 ggr. så hög effekt som Slot.it V12/2, trots att Slot.it gör 29000 rpm och NC-2 bara 18000 rpm. En NC-3 har 2,2 ggr så hög effekt som Slot.it.
En Cheeta II som har både högt varvtal och moment ligger på 3 ggr. Lägger man på ytterligare 25% effekt så är man uppe på en 16D-motor.......

Sedan är det klart att man måste försöka hitta optimal utväxling för den motor man valt så man utnyttjar den rätt, men gör man det blir förhållandena som ovan.
När man klassar fullskaliga tävlingsbilar/hojar sätter man ju ofta klasserna efter cylindervolymen, och i en förbränningsmotor är cylindervolymen det som betyder allra mest för vridmomentet. Man ordnar aldrig in klasser efter maxvarvtalen.

Nåja...se detta inlägg mest som lite kuriosa från en som råkar vara intresserad av ämnet. Jag vill inte försöka påverka hur man skall klassa slotracingbilar, men håll med om att det är ganska intressant? Ofta tänker man nog inte på detta, hur det egentligen förhåller sig när man jämför motorer?

Hälsningar,
Svänn
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Jonas 04 mar 2004, 01:06

Tjenna!

Här kommer de lite mer varvtal:

SCX
RX-41 13500 rpm
RX-6 16500 rpm
RX-81 13500 rpm
Pro Turbo Plus 19000 rpm
4x4 Pro Turbo 18000 rpm

Ninco
NC1 15700 rpm
NC3 21000 rpm
NC4 31000 rpm
NC5 20000 rpm
NC6 23500 rpm
NC7 19300 rpm
NK1 27500 rpm

Slot.it
SIMN06 17000 rpm
SIMX05 23000 rpm
SIMN02 24000 rpm
SIMX04 25000 rpm
SIMX03 29000 rpm

Men som sagt, varvtalet är inte allt, Nincos NK1-motor som har ett varvtal på hela 27500 sitter normalt i Go-Kartbilarna och har inte mycket vrid alls.

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

varvtal på motrer

Inläggav pab 05 mar 2004, 03:39

Ett smidiggt men kanske dyrt är att skaffa en testbänk från Kelvinligt elller liknande den son DS -racing tillverkar. så har man löst problemet.Och att man bestämmer ett max varv på hjulen, så behöver man bara bestämma typer av motorer för resp. klass som spanjorerna gör inför varje tävling. :thumb:
pab
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 feb 2004, 11:18
Ort: Sundsvall


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 74 gäster