Sida 2 av 3

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 20 jul 2012, 19:44
av Lasp
Nog har jag lärt mig mycket, men anledningen till denna tråd är att få till mycken mer kunskap, tillgänglig för alla! :cuckoo:

Så jag ser tacksamt fler tips.

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 16 aug 2012, 09:50
av Val Solo
Vad anser ni att man ska göra med en "std" Scalextric bil som ankommer ny i låda från fabriken?
Bör jag skruva isär den & smörja ngt? Fick nämligen min senaste Cortina igår, därav frågan :)

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 16 aug 2012, 10:20
av balsaworks
En droppe olja på bakaxeln vid vardera lager + motoraxeln vid lagret skadar inte. Jag har för mig att pinjong/krondrev redan är infettat. Jag har också för mig att det är hela 6 skruvar i botten som måste lossas för att få isär bilen. Två skruvar sitter i så fall mellan bottenplattan och inredningen och dem kan man vara utan.
Om du sen vill köra magnetlöst så blir det en helt annan femma, Scalextrics klassiska bilar är notoriskt svåra att få att gå bara utan magnet. Då skulle jag hellre satsa på en Cortina från Revell/Monogram, där man enkelt kan släppa isär bottenplatta och kaross för att få vibrationsdämpning, har gott om plats för blyvikter, enkelt kan byta till en bättre styrsko, osv.

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 16 aug 2012, 11:20
av Val Solo
balsaworks skrev:En droppe olja på bakaxeln vid vardera lager + motoraxeln vid lagret skadar inte. Jag har för mig att pinjong/krondrev redan är infettat. Jag har också för mig att det är hela 6 skruvar i botten som måste lossas för att få isär bilen. Två skruvar sitter i så fall mellan bottenplattan och inredningen och dem kan man vara utan.
Om du sen vill köra magnetlöst så blir det en helt annan femma, Scalextrics klassiska bilar är notoriskt svåra att få att gå bara utan magnet. Då skulle jag hellre satsa på en Cortina från Revell/Monogram, där man enkelt kan släppa isär bottenplatta och kaross för att få vibrationsdämpning, har gott om plats för blyvikter, enkelt kan byta till en bättre styrsko, osv.


Tack balsaworks!
- Kan man använda vanlig matolja?
- Betr Revells Cortina.. Jag kör ju digitalt, hur svårt är Revells Cortina att chippa?

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 16 aug 2012, 13:24
av Lasse1930
Val Solo skrev:- Kan man använda vanlig matolja?

Nej! Den härsknar. Gjorde själv det misstaget på ett Märklin-Lok för många år sedan. Det klegga igen totalt och fick tri-tvättas för att komma igång igen.
Symaskinsolja eller för ändamålet avsedd smörjolja. Vet inte exakt vad som finns men jag använder Hushållsolja från Clas Ohlson (eller single grade SAE30 från ungarnas moppeföråd)
Lasse

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 16 aug 2012, 14:56
av Val Solo
Lasse1930 skrev:
Val Solo skrev:- Kan man använda vanlig matolja?

Nej! Den härsknar. Gjorde själv det misstaget på ett Märklin-Lok för många år sedan. Det klegga igen totalt och fick tri-tvättas för att komma igång igen.
Symaskinsolja eller för ändamålet avsedd smörjolja. Vet inte exakt vad som finns men jag använder Hushållsolja från Clas Ohlson (eller single grade SAE30 från ungarnas moppeföråd)
Lasse


Ahh, ok. Här i storstan med 2 döttrar finnes ingen mopedolja till hands :) Så jag får prova med C-O'ns
Tack Lasse

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 16 aug 2012, 15:56
av Janne L
Symaskinsolja avråder jag ifrån både då det gäller bilbanebilar och allrahelst Märklinlok. Symaskinsolja har alldeles för låg viskositet och sprider sig överallt där det inte skall vara någon olja, efter många år i modelltågsbranchen har jag sett en uppsjö med nerkladdade lok som krävde minitiös rengöring för att bli funktionsdugliga. Köp hem olja avsedd för bilbanebilar typ PARMAS eller liknande.
Janne L

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 03 okt 2012, 23:51
av balsaworks
Det händer för lite på forumet. Hög tid att uppdatera och styra upp lite på upp-packningssidan.
Här följer några praktiska exempel för den blivande experten på upp- (och ner-)packning:

Kuvert med mer eller mindre vaddering är en styggelse som saknar plats i vår hobby. Det är förpackningar som nästan utan undantag ger bestående transportskador både på bilar och på plastaskar.
Bild

Bild

En stabil och rymlig kartong är alltid bäst. Den på bilden är helt täckt med tejp – lovvärt men knappast nödvändigt och svårt att bryta sig in i.
Bild

Fyllningen är avgörande. Här bubbelplast – mycket vanligt och helt klart effektivt. Tar dock stor plats i soptunnan sen.
Bild

Styrene-chips. Jämförbart med bubbelplast men om möjligt ännu jobbigare att kasta. Sprider sig lätt runt i bostaden och chipsen blir statiskt elektriska och vill gärna fastna överallt när man jagar dem.
Bild

Bubbelplast med extrastora bubblor. Mycket bättre, nu går det lätt att trampa ihop det förbrukade emballaget till en tunn plastfilm som inte stjäl någon plats i soporna. Det smäller som knallpulver när man trampar och när det inte låter längre så är det färdigt. Rätt kul.
Bild

Min favorit – flera meter mediumstadigt omslagspapper noggrant ihopknycklat. Mycket effektivt som stötdämpning och kan sen enkelt slätas ut och vikas till ett tunt packet som lätt smyges ned i kanten på soptunnan. Lägg också märke till den rymliga, rena och prydliga ytterkartongen. Snyggt. Det här är en säljare som kan sina saker och som man gärna återvänder till.
Bild

En mardröm för en upp-packare; pappersskräp från dokument-strimlaren! Det vänder sig i magen... Tänk er hur det ser ut på golvet när man lirkat ut innehållet ur den här kartongen. För att inte tala om att försöka få ner skräpet i soporna. Tungt och dåligt som stötdämpare också.
Tyvärr inte helt ovanligt bland säljare i mellan-Europa.
Bild

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 04 okt 2012, 00:59
av Aramis
Balsaworks du har nog fått med alla altetnativa packnigssätt utom, som jag erfarit, den allra vanligaste är ifrån de svenska webshopparna - tidningspapper! Tycker det fungerar klockrent. Har aldrig fått nån skadad artikel under alla år... :up:

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 14 nov 2012, 21:19
av Lasp
Har nu sålt ett större antal bilar på Tradera och vad gör man då?
Jo man beställer ny så det blir påfyllt i skåpen!!
PICT8470.JPG
PICT8470.JPG (27.2 KB) Visad 26312 gånger

När ett paket kommer skall det okulärbesiktigas, och kollas om godset är skadat!
PICT8472.JPG
PICT8472.JPG (46.97 KB) Visad 26294 gånger

Här vilar några i godan ro ingen fara alltså
PICT8474.JPG
PICT8474.JPG (58.01 KB) Visad 26270 gånger

Så blir det uppackning och syn i garaget!
PICT8479.JPG
PICT8479.JPG (59.26 KB) Visad 26503 gånger

Den här pärlan ser väl bra ut?

Jag måste säga att allt så långt är perfekt.men det var från den ene av de engelska leverantörerna
Fler bilder kommer.

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 14 nov 2012, 21:58
av Lasp
Det kom ett nytt paket i veckan.
Några av bilarna har jag visat som min nya bil!
Så här står det på hemsidan:

Slot Cars - Sale & Clearance

ALL CARS BRAND NEW & BOXED UNLESS STATED OTHERWISE

Fan trot, Mendez kommer mera!

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 11 dec 2012, 23:53
av GTA
Bild

Oj villken läcker bakgrund.. var har du fått den ifrån?

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 12 dec 2012, 01:56
av Lasp
Tack för förfrågan, trodde att den skulle intressera.
Jo jag har printat ut den från Carrera4fun.de och limmat på mitt Forexmaterial!
Höjt upp golvet så att jag kan ha ett slot i det!

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 12 dec 2012, 11:37
av GTA
där fanns det mycket gobitar :thumb:

Re: Hur blir man expert! Upppackning och kontroll!

InläggPostat: 14 jan 2013, 21:46
av balsaworks
Idag fick jag ett paket med en märklig skada.
Paketet såg helt oskadat ut men jag hörde redan på posten att det skramlade så jag förstod att en bil hade lossnat inuti sin ask. Bara att hålla tummarna.
Tyvärr var det en SRC Porsche 907L. Skruven i botten på plinten hade roterat loss och till min häpnad hade hela chassit brutits tvärs av på mitten - inte genom skruvhålet utan strax bakom.
Jag har sett ett antal chassiplattor som spruckit genom fästskruven, t.ex. Scalextric GT40, PowerSlot Opel GT och en Carrera Jaguar D, men aldrig bakom fästskruven som här.
Lika märkligt var att karossen med alla detaljer i stort sett var helt oskadad och då är det ändå är en del sköra tunna etsade metalldelar på den här modellen. Chassi-plattan går att reparera men helst vill man ha en ny. Får se om det går att ordna, SRC verkar inte ha någon hemsida?
Jag skulle gärna se att SRC förbättrade paketeringen, t.ex som Slot-it gör med en eller två insatser inuti locket som gör att bilen inte kan röra sig även om bottenskruven lossnar.
Bild
Bild