Sida 1 av 1

I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 06 jun 2012, 16:42
av GranTurismo
På sista tiden har jag fått ett kraftigt ökat intresse för Renault 5 Turbo. En riktigt häftig kärra med en bakdel som heter duga. De breda höfterna så klart ett resultat av mittmotorn och ett sätt att göra bilen mer stadig i böjarna.

Det har bland annat resulterat i flera inköp av R5:or då modellen görs av flera bilbanetillverkare. Som alltid är det skillnad i detaljering, storlek och prestanda mellan de olika tillverkarna trots att det i grunden är samma modell.

Dessa är mina R5:or idag. Som synes är det lite skillnad på dem. Maxiturbon var en specialmodell avsedd för just rally med en hel del extraljus och lite lustiga pinnar som stagar upp bakdelen av taket som utgör vinge.

Fly Renault 5 Turbo
Bild
Bild

SCX Renault 5 Maxiturbo
Bild
Bild

Team slot Renault 5 Turbo
Bild
Bild

Team slot Renault 5 Maxiturbo
Bild
Bild

Ett par översiktsbilder gör att man ser storleksskillnaderna.
Bild
Bild
Bild

Team slotmodellerna är klart större och SCX:en minst. Vem som gjort bäst skala har jag inte kollat, men jag gissar på Fly. Flyen ser nätt ut med fina detaljer. Team slotarna är också detaljerade men lite klumpigare detaljer.

Prestandamässigt är både Team slot bilarna överlägsna, med upp över 1,5 sek snabbare varvtider, framförallt ur den rödgula Calbersonsponsrade. Bra punch i motorn och den breda spårvidden ger vägsäkert beteende. Flyen är lite fladdrig. Scxen går bra, men lider som så ofta av en lite slö motor, man måste mata på med 18v för att få ordentligt med fart.

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 06 jun 2012, 17:49
av fightfireman
Du måste ha en Peugout 205 Gti att matcha dina Renaulter med! :beer:

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 06 jun 2012, 22:57
av Nico
Ooooh yeah, *gilla knappen*


Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 07 jun 2012, 00:27
av Jormungandr
fightfireman skrev:Du måste ha en Peugout 205 Gti att matcha dina Renaulter med! :beer:


Du menar en Peugeto 205 T16 väl? mycket fetare ;-) fast inte så extrem som Renaulten var. klart trevlig recension :thumb: Träffade ett franskt ungt par som var på tältsemester i Dalarna med sin Renault 5 turbo en gång i slutet av 80-talet. den var redigt fet den bilen :-D=

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 07 jun 2012, 19:16
av GranTurismo
:-D= Jepp, Sir Mix a lots gamla dänga gick i huvudet när jag jag skrev inlägget...

Kände mig föranledd att kolla vem som var mest rätt i skalan 1:32 och det är faktiskt SCX:en som är mest rätt. R5:an är en liten bil, 3660 mm enligt wikipedia vilket ger 114 cm i skala 1:32. SCX:en är just det. Team slotbilarna är mer i skala 1:31 och Flyen nånstans däremellan.

Tilläggas kan att modellen även gjorts av en fjärde tillverkare, nämligen Spirit. Har inte sökt den aktivt och en snabbkoll i de vanliga shopparna och på e-bukten tyder på att den är relativt slutsåld. Ser inte så snygg ut på bilder, men får man tag på en billig så.... 8-)

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 22 nov 2012, 23:54
av GranTurismo
En till bredhöftad fransyska i stallet! :-D=

Bild

En till Team slot 5:a i ett riktigt snyggt gult färgschema. Gick lite hattigt i början men efter en rejäl däckslipning och lite uppoljning går den bättre.
Bild

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 09 maj 2013, 15:03
av GranTurismo
GranTurismo skrev:Tilläggas kan att modellen även gjorts av en fjärde tillverkare, nämligen Spirit. Har inte sökt den aktivt och en snabbkoll i de vanliga shopparna och på e-bukten tyder på att den är relativt slutsåld. Ser inte så snygg ut på bilder, men får man tag på en billig så.



Så då bidde det till slut en Renaultfemma från Spirit också....
Bild

Inte den snyggaste som sagt. Ser lite fjantig ut med de små hjulen och karossen är inte så värst väldetaljerad. Men det är nog en bra skalaöverensstämmelse på den.
Bild

Det är under skalet man hittar det intressanta med denna bil som överraskade mig med grym prestanda. Andra Spiritbilen på kort tid som gett mig en positiv överraskning.
Bild

Bilen har ett väldigt annorlunda chassi jag inte stött på tidigare. Motorvaggan är väldigt lös och även bakvagnen är fäst i den. Den är sedan fjädrad vilket ger en väldigt mjuk gång och strålande vägegenskaper.
Bild
Bild

Tillsammans med droparm för släpskon, vass motor och i övrigt fina komponenter så är den en riktigt snabb liten kärra som med lätthet tog sig in i 17sek-klubben runt långa slingan.
Bild

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 15 nov 2014, 12:35
av GranTurismo
En sådan här vecka då en viss välutvecklad kändisrumpa påstås få internet att bryta ihop kom jag att tänka på min gamla tråd om R5 Turbo. En bil med synnerligen bred bakdel och att jag ju har en tämligen färsk sådan i stallet.

Bild

Team Slot släppte tidigare i höst en ny version av sin R5:a i snygga och habegärliga Rothmansfärger. Hög detaljrikedom och en riktigt lång antenn som vi får se hur länge den överlever (det var riktigt nära en kort stund efter fotosessionen).
Bild

Det mest intressanta med denna är att TS designat ett helt nytt chassi och hjul.
Bild
Bild

Det märks att TS är på väg åt rätt håll. Detta chassi lär säkert bli grunden i samtliga kommande bilar längre fram. Enkelt och med låg tyngdpunkt. Övriga komponenter börjar också hålla högre klass. De nya fälgarna ser lite pyttiga ut men om man kollar på en riktig turbofemma har den riktigt små hjul. De nya däcken är riktigt klistriga och bilen går som ett strykjärn.
Bild
Bild

Trots allt nytänk och utveckling finns lite av det gamla TS kvar. De har lite samma syndrom som Fly, dvs att det är inget fel på tänket. Karosserna är tipp topp och de innehåller fina komponenter, men sedan är det slarvigt ihopsatt. Ena bakhjulet satt helt skevt och massor av gjutskägg på däcken. En stunds pyssel och allt funkar prima, frågan är ju om man accepterar pysslet eller inte.

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 11 jan 2016, 23:20
av GranTurismo
Ahh, en till turbofemma. Denna från SCX föreställer Jean Ragnottis klassiska segerbil från Monte Carlo 81 i de härliga Renaultfärgerna gult, vitt och svart. SCX Renault 5:a kan mycket väl vara en av deras bästa modeller. En fröjd att köra efter lite intrimning.

Bild

Bild

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 12 jan 2016, 11:47
av Heda
Kul, en Renault 5 var min första 1:1 bil så dessa måste införskaffas.
Hittade denna, till och med samma färg som min första bil:
http://m.shopmotorsport.com/renault/ren ... -gts132001

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 12 jan 2016, 20:27
av GranTurismo
Le Mans miniatures modell har jag ingen koll på. Har läst mig till att det är fina modeller i resin som inte är så bra att köra. Det är en fin modell, men lite för dyr för att den ska vara intressant för mig (sedan är det ingen turbo heller) ;-) .

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 14 maj 2016, 20:30
av GranTurismo
De fortsätter att ramla in.... denna gång en av Flys fina turbofemmor i tjusig metallicblå färg och ELF-sponsring.

Bild

These hips don´t lie! ;-)

Bild

Re: I like big butts, en hyllning till Renault 5 Turbo

InläggPostat: 28 jun 2016, 14:28
av GranTurismo
Denna R5:a är en riktig HPD (Hop Plockade Delar).

Bild

Den blåa Elfsponsrade i förra postningen var en så kallad Fly Duo kit där en extra kaross och fönster medföljde. Beställde ett HRS-chassi som visade sig vara för brett så det fick komma till annan användning. 3D-chassin är ju det stora nu men ingen verkar ha gjort ett till denna modell ännu. Det fanns till SCX R5:a men det skulle inte heller passa konstaterade jag efter att ha måttat på ett originalchassi. Efter en hel del provningar på olika chassin blev det bingo på Nincos Fiat Punto-chassi. Inhandlade ett sådant och några fälgar. Däck, axlar, släpsko, motor och drev hade jag liggandes så det var bara att passa ihop.

Sen var det det där med inredning. Hittade ingen hos någon handlare. Hade en standard Scalextricförare liggande. Efter lite funderande på lämplig väg framåt såg jag den svarta skärbrädan i köket. Ni vet den där moderna tunna typen man köper för 19.90 kr på ICA som går sönder efter ett halvår. Eftersom den just hade börjat spricka i kanterna kunde den med fördel klippas till för att åtminstone på höll ge intryck av inredning och något att fästa föraren i.

Bild

Blev riktigt bra tycker jag och kul att köra. Nincochassit borgar för bra väghållning och motorn som är en NSR long can på 16 000 rpm ger precis lagom prestanda.