På sista tiden har jag fått ett kraftigt ökat intresse för Renault 5 Turbo. En riktigt häftig kärra med en bakdel som heter duga. De breda höfterna så klart ett resultat av mittmotorn och ett sätt att göra bilen mer stadig i böjarna.
Det har bland annat resulterat i flera inköp av R5:or då modellen görs av flera bilbanetillverkare. Som alltid är det skillnad i detaljering, storlek och prestanda mellan de olika tillverkarna trots att det i grunden är samma modell.
Dessa är mina R5:or idag. Som synes är det lite skillnad på dem. Maxiturbon var en specialmodell avsedd för just rally med en hel del extraljus och lite lustiga pinnar som stagar upp bakdelen av taket som utgör vinge.
Fly Renault 5 Turbo
SCX Renault 5 Maxiturbo
Team slot Renault 5 Turbo
Team slot Renault 5 Maxiturbo
Ett par översiktsbilder gör att man ser storleksskillnaderna.
Team slotmodellerna är klart större och SCX:en minst. Vem som gjort bäst skala har jag inte kollat, men jag gissar på Fly. Flyen ser nätt ut med fina detaljer. Team slotarna är också detaljerade men lite klumpigare detaljer.
Prestandamässigt är både Team slot bilarna överlägsna, med upp över 1,5 sek snabbare varvtider, framförallt ur den rödgula Calbersonsponsrade. Bra punch i motorn och den breda spårvidden ger vägsäkert beteende. Flyen är lite fladdrig. Scxen går bra, men lider som så ofta av en lite slö motor, man måste mata på med 18v för att få ordentligt med fart.