Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 23:17

thekop skrev:Varför fortsätter ni att svara på hans frågor då? :-? :-? :-?


Alltså, vad är ert problem?

Varför får man inte diskutera vad som är den bästa bilbanan?

Flera av debattörerna här liknar religiösa fundamentalister som bums tar på sig självmordsbältet för att tillintetgöra dem som har yppat något oförargligt eller roande men som kränkt dessa lättkränkta fåntrattar.

Läget just nu:

1. Ninco med bilar från SCX alt. Scalextric "Full Throttle". Svårt att bestämma sig här.
2. Träbana från LASP. Ett frestande erbjudande, men måhända brandfarligt.

Således: debatten har fått mig att tänka till.

VAD SER NI FÖR PROBLEM MED DETTA, ni lättkränkta fåntrattar? (Bittra, medelålders män, som idoldyrkar F1-förare - precis som jag själv. Har ni för övrigt sett dokumentären "Senna"? Rekommenderas skarpt! Se http://www.imdb.com/title/tt1424432/.)
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 23:19

Janne L skrev:Börjar du tappa brallorna spöket 8-) Du kan va lugn det kommer mera subtiliteter om du jönsar vidare.
Janne L :-D=


På vilket sätt menar du att jag har "jönsat"? Kan du ge några konkreta exempel?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 23:24

Janne L skrev:Börjar du tappa brallorna spöket 8-) Du kan va lugn det kommer mera subtiliteter om du jönsar vidare.
Janne L :-D=


Jag erkänner att jag är Tom Pryces vålnad, i vart fall dess alter ego. Se http://youtu.be/hM249sR6xBM
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 20 apr 2012, 07:57

subtilis skrev:VAD SER NI FÖR PROBLEM MED DETTA


Inget alls, jag tror du har missat att vi har jättekul just nu, keep it going.

subtilis skrev:Läget just nu:

1. Ninco med bilar från SCX alt. Scalextric "Full Throttle". Svårt att bestämma sig här.
2. Träbana från LASP. Ett frestande erbjudande, men måhända brandfarligt.


1. Bra val, Ninco med SCX bilar, men du har inte gått in i detalj på vilka bilar du ska ha till Scalextric bilbanan.
2. Brandfarligt så det förslår, en innerdörr i trä är också brandfarligt - så om du inte kör på med mdf bana skulle jag nog kroka av dörrarna hemma och kasta dom med eftersom dom är brandfarliga.

Skulle vi prata om däcken eller nöjer du dig med det du får tror du, eller blir du missnöjd där med som du till slut alltid blir enligt egen utsago.
Sen har vi det här med handtag också, det behöver vi gå igenom.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 20 apr 2012, 08:01

Jönsat är ett milt uttryck om man följer dina inlägg i tråden, redan på sidan ett ber Lasp dig att inte så split med dina frågeställningar, OCH ?
Ett bra exempel bland många är när den genomgode Lasp erbjuder sig att fräsa en bana åt dig och kommer det något stort glatt tack i ditt svar ?? Istället ifrågasätter du och misstänkligör hans materialval.
På sidan nio mumlar du att du kanske glömt att tacka, SIDAN 9 ! Som du kanske märkt så har dom flesta som försökt vara behjälpliga tröttnat på ditt sätt att kommunicera och en del av oss har börjat använda dig som leksak.
Så antingen använder du dig av alla goda fakta och åsikter som du fick i böjan av tråden eller köper din Italian Job kartong, eller så kan du fortsätta att vara toy boy åt en del av oss tills tråden stängs 8-)
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 20 apr 2012, 09:38

Nico skrev:
1. Bra val, Ninco med SCX bilar, men du har inte gått in i detalj på vilka bilar du ska ha till Scalextric bilbanan.
2. Brandfarligt så det förslår, en innerdörr i trä är också brandfarligt - så om du inte kör på med mdf bana skulle jag nog kroka av dörrarna hemma och kasta dom med eftersom dom är brandfarliga.

Skulle vi prata om däcken eller nöjer du dig med det du får tror du, eller blir du missnöjd där med som du till slut alltid blir enligt egen utsago.
Sen har vi det här med handtag också, det behöver vi gå igenom.


Scalextric: till Full Throttle medföljer bilar, en Lola Aston Martin och en Peugeot 908 HDi FAP.

Här är ju Nincos svaghet i flera av sina startset: man är snål och bjuder varer sig på bilar eller varvräknare. En massa dyr bana är allt man får. Det är störande. Jag vill inte lägga för mycket pengar på detta, eftersom mina barn är målgruppen och de kanske inte tycker att bilbana är lika kul som jag tycker att det är. Troligen måste man kapitulera inför krav på PS3 eller Xbox vad det lider.

Däck: ska du starta en tråd, eller jag? Rubrik: bästa däcken.
Handtag: dito. Rubrik: bästa handtagen.

Vad har du för dörrar hemma? I stål? Jag har "gabondörrar", men brandfarlighet/risk för brand uppkommer först när man kopplar in elektronik. Och jag har inga elledningar i dörrarna. Har du?

Allt med ström i är potentiell brandfara.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 20 apr 2012, 09:43

Janne L skrev:Jönsat är ett milt uttryck om man följer dina inlägg i tråden, redan på sidan ett ber Lasp dig att inte så split med dina frågeställningar, OCH ?
Ett bra exempel bland många är när den genomgode Lasp erbjuder sig att fräsa en bana åt dig och kommer det något stort glatt tack i ditt svar ?? Istället ifrågasätter du och misstänkligör hans materialval.
På sidan nio mumlar du att du kanske glömt att tacka, SIDAN 9 ! Som du kanske märkt så har dom flesta som försökt vara behjälpliga tröttnat på ditt sätt att kommunicera och en del av oss har börjat använda dig som leksak.
Så antingen använder du dig av alla goda fakta och åsikter som du fick i böjan av tråden eller köper din Italian Job kartong, eller så kan du fortsätta att vara toy boy åt en del av oss tills tråden stängs 8-)
Janne L.


Inget av detta kvalificerar som "jönseri". Se http://www.synonymer.se/?query=j%F6nsa för synonymer till "jönsa".
Dina inlägg är bra exempel på att jönsa.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 20 apr 2012, 10:34

Nu ska jag reda ut var haken är.

Ninco: hur mycket pengar ska man behöva slänga ut? Mitt syfte är inte att satsa på en fullskalehobby för medelålders män. Det startset som ligger närmast till hands år de med enbart bana (de med bilar är inte prisvärda) och då är Ninco Starter Pro v.II första alternativ. Men vad ingår i detta? Bara bana? Inte ens Nincos hemsida ger fullödig info. Synnerligen amatörmässigt skött. Ett tänkbart minus är för övrigt att bandelarna slår sig, villket hävdats i denna tråd.

Om jag skulle storsatsa på Ninco så är det denna bana som gäller: http://www.ninco.com/product/8028/0/0/1 ... ROSETS.htm
Som barn tyckte jag själv alltid att min bana var för liten.

Och här tillkommer kostnad för varvräknare och bilar, ca 1500 kr.

Scalextric. de dyraste analoga startseten där allt ingår (bra info på hemsidor) verkar mycket prisvärda, förutom - möjligen - att det är bräckliga bilar som går sönder när de hanteras av barn. Det övergår mitt förstånd varför bilbanetillverkare inte bygger robusta bilar generellt, som dessutom är snygga. Ett tänkbart minus är dålig kontakt mellan bandelar på sikt, vilket hävdats i denna tråd. Dåliga handtag, dessutom, enligt uppgift.
Full Throttle kan man hitta billigt på amazon.co.uk.

Prisskillnaden mellan prisvärt och troligen roligt Scalextric och dyrt men intressant Ninco är ca. 3000 kr i värsta fall.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 20 apr 2012, 11:14

Bästa bilbanan: The ***Official*** Forum Thread...
of a frustrated slot racer with an old computer, and waaay too much time on his hands...
Bild Bild Bild Bild Bild Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 20 apr 2012, 11:15

subtilis skrev:Scalextric: till Full Throttle medföljer bilar, en Lola Aston Martin och en Peugeot 908 HDi FAP.

Häftiga bilar :up:

subtilis skrev:Här är ju Nincos svaghet i flera av sina startset: man är snål ... Jag vill inte lägga för mycket pengar på detta, eftersom mina barn är målgruppen och de kanske inte tycker att bilbana är lika kul som jag tycker att det är. Troligen måste man kapitulera inför krav på PS3 eller Xbox vad det lider.

Bra, med detta i åtanke så tycker jag verkligen med all min samlade erfarenhet, och i min själ och hjärta känner jag verkligen att du ska gå för Scalextric-set'et! Känner inte du det? Det känns redan som att du är på väg dit.

subtilis skrev:Däck: ska du starta en tråd, eller jag? Rubrik: bästa däcken.
Handtag: dito. Rubrik: bästa handtagen.

Bäst att du startar trådarna och formulerar frågan. Jag vet redan vad jag tycker är bäst. Men alla på forumet måste ju få komma med sin åsikt eller hur. Men innan du gör det tänk på att använda sökfunktionen och sök informationen. Jag lovar .... scouts honour ... att alla frågor du har kring handtag och däck kommer besvaras med sökningen. Fast man vet aldrig, men börja med det och läs noga så kommer du hitta tycke, smak, insikt och sen finns det fakta att läsa på tillverkarnas hemsidor. Så chansen är stor att frågan besvaras innan du hinner fråga igen. Många frågor upprepar sig gång på gång här på forumet pga att folk inte använder sökfunktionen.

Dina söner vill ju inte gå miste om bästa däcket och bästa handtaget när dom glatt leker med bilbanan hemma på vardagsrumsgolvet. Eller på ett provisoristk bord i garaget osv.

subtilis skrev:Vad har du för dörrar hemma? I stål? Jag har "gabondörrar", men brandfarlighet/risk för brand uppkommer först när man kopplar in elektronik. Och jag har inga elledningar i dörrarna. Har du?

Jajemensan, jag har två handikappade inneboende och dom måste ha såna där el-mackapärer som öppnar dörrarna automatiskt så att dom kommer in med sina rullstolar. Så japp, helt rätt uppfattat - och golvvärme med el som energikälla. Kan bli en fin brasa hemma hos mig, det ska du veta Erik.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Aramis 20 apr 2012, 15:20

Hur vi än vrider och vänder på det så kommer subtilis aldrig att finna frid och beställa "den bästa bilbanan". Inte utifrån våra samlade erfarenheter iallafall...

Vad är egentligen syftet med att hålla på med provokativa frågeställningar som komplett nykomling på ett forum? Om du nu ens kan klassas som nykomling...???

Det är inspirerande med trådar som väcker debatt men den här tråden är ju bara löjlig... Vad ska alla riktiga nykomlingar tänka när de klickar på rubriken "Bästa bilbanan" i tron om att de ska få matnyttig information istället får läsa en massa osammanhängande tjafs!!??? Ingen bra reklam för bilbanehobbyn precis...

Borgis:
Radera hela skiten!!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 20 apr 2012, 15:23

Aramis skrev:Borgis:
Radera hela skiten!!


hehe, jag kan väl hålla med eftersom frågan är avhandlad hundra gånger om redan - men vi har ju lite kul ändå *S*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Aramis 20 apr 2012, 15:26

Nico skrev:
Aramis skrev:Borgis:
Radera hela skiten!!


hehe, jag kan väl hålla med eftersom frågan är avhandlad hundra gånger om redan - men vi har ju lite kul ändå *S*

Jag skrattar inte...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Pucko Camaro 69 20 apr 2012, 15:27

Även jag håller med de föregående talarna.
Har han inte beställt eller köpt banan än lär han aldrig göra det heller......
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 20 apr 2012, 16:10

Jag har skrattat flera gånger :D :D :D
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 90 gäster

cron