Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 19 apr 2012, 16:39

subtilis skrev:Närmast: Scalextric Full Throttle, på amazon.co.uk + adapter för EU-uttag.
Ninco verkar vara så jäkla krångligt och dyrt. Beställningsvaror etc. Snart konkurs också, kanske?

KÖR PÅ DET!! Det blir skitbra.

subtilis skrev:Skåne är väl tillräckligt exakt, sett ur Tjockhultsperspektivet (Typisk världsbild: innanför tullarna, och övriga Sverige.) Spelar staden någon roll? (Bara om LASP ska leverera träbana...)

Tänkte vara vänlig och tipsa om närliggande klubb där du kan få många tips och svar i ett svep. Men för sjutton, köp dig en strap-on du och softa vidare... 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 19 apr 2012, 16:51

subtilis skrev:Bilden på Ninco-varvräknaren: är det modell anno dazumal?

Svar ja, den är faktiskt från conquistadorernas tid, närmare bestämt 1532 när Francisco Pizarro under sin tredje erövringsseglats till Sydamerika lyckades ta inkarikets tronpretendent Atahualpa till fånga och hålla denne som gisslan.
Pizarro krävde två rum fulla av silver och ett av guld för att frige Atahualpa, vilket Atahualpas undersåtar även lyckades skaffa fram.

Mindre känt är att Atahualpa även hade prototypen till denna varvräknare i sina samlingar, vilken Pizarro även krävde att få. När han nekades detta lät han istället avrätta Atahualpa medelst stypning den 26 juli 1533. Därefter var det en enkel match för Pizarro att tillgripa varvräknaren med våld och föra hem den i triumf till Spanien och en ivrigt väntande kung Filip II.

Pizarros Inkaprototyp till varvräknare klarade tidtagning ned till miljondelen av en sekund, denna konstruktionshemlighet tog dock Atahualpa med sig i graven. De spanska kopior som sedan producerats av bl a Ninco har som mest lyckats producera en mätnoggrannhet av en tusendels sekund.

Men det är ju vackert så, med tanke på att Scalextric i England ännu bara kommit ned till tiondedelar.

Hoppas att du är nöjd med svaret.
Har du fler funderingar kring detta kluriga ämne som stavas "bilbana" så är det bara att fråga på.
Här omkring finns det ju alltid någon tålmodig och vänlig själ som är villig att stå till tjänst.
Som du säkert har märkt.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 19 apr 2012, 17:14

Någon subtil typ har du aldrig varit spöket och kommer nog aldrig att bli, för att lyckas med beteendeförändringar krävs tyvärr ett stort mått av självkännedom och då måste det vara lite kontakt mellan synapserna så poletten kan komma i rullning annars får du tillsätta lite El-Dopa.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 17:20

Janne L skrev:Någon subtil typ har du aldrig varit spöket och kommer nog aldrig att bli, för att lyckas med beteendeförändringar krävs tyvärr ett stort mått av självkännedom och då måste det vara lite kontakt mellan synapserna så poletten kan komma i rullning annars får du tillsätta lite El-Dopa.
Janne L.


Såvitt jag kan se är jag inte tillnärmelsevis så grov i mina inlägg som du.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 17:22

Ravajack skrev:Hoppas att du är nöjd med svaret.
Har du fler funderingar kring detta kluriga ämne som stavas "bilbana" så är det bara att fråga på.
Här omkring finns det ju alltid någon tålmodig och vänlig själ som är villig att stå till tjänst.
Som du säkert har märkt.


Du verkar inte höra till dessa själar. Är du en bitter, medelålders man (eller däröver) eller vad?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 17:24

Nico skrev:Tänkte vara vänlig och tipsa om närliggande klubb där du kan få många tips och svar i ett svep. Men för sjutton, köp dig en strap-on du och softa vidare... 8-)


I Skåne är allting nära, och - tack - jag har redan fått tips. Men jag är ingen föreningsliv-människa som letar efter den minsta gemensamma nämnaren.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 19 apr 2012, 17:32

Grov :-? Tycker jag är ytterst subtil i mina inlägg, när jag är grov har det hänt att det blivit rättegång.
Men jag håller med dig om att du inte bör besudla någon förening, av något slag. 8-)
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 19 apr 2012, 18:03

subtilis skrev:Du verkar inte höra till dessa själar. Är du en bitter, medelålders man (eller däröver) eller vad?

Jajamensan. :thumb:
Men hur kunde du gissa det efter ett sådant vänligt, välformulerat, faktakontrollerat och väl underbyggt inlägg?
Jag skrev ju uttryckligen att det var mindre känt att varvräknarprototypen fanns i Atahualpas samlingar.
Vilket innebär att det faktiskt inte var så många som kände till detta historiska men sorgligt förbisedda faktum.
Kom nu ihåg var du läste det först. :beer:

Och BTW, bittra, medelålders män är väl inte att förakta? :-?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav thekop 19 apr 2012, 18:23

Varför fortsätter ni att svara på hans frågor då? :-? :-? :-?
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 19 apr 2012, 18:40

Jag svarar för att lyfta fokus mot just bilbana, jag var klar i mitt första inlägg, och det blir inte bättre av att jag nästan bannas för att jag har en positiv tilltro till människor!
Så mitt förslag om besök här nere i centrala Skåne var, är allvarligt menat, inklusive erbjudande om att fräsa några skivor! Dock inte inklusive transport.
Är det fel att tro på individer! ;-)
För att ta ut riktning or ett mål, måste man veta vart man står!
Det sade jag tidigt. Så klanka inte på mig som person. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 19 apr 2012, 18:48

Besvara frågorna har jag slutat med och övergått till digital pajkastning då tråden från början bara är något oseriöst tjafs av någon störd typ som i vilket fall som helst inte vill ha någon seriös hjälp med något bilbaneinköp. Vilket inte är svårt att se då man går igenom frågeställningarna från den icke subtila trådstartaren, jag tycker att det ligger en unken doft av Erik runt påståenden och insinuanta frågor.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav thekop 19 apr 2012, 18:55

Lasp. Jag klankar absolut inte ner på dig. Jag tycker du är störtskön. :thumb:
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav GranTurismo 19 apr 2012, 21:19

Ravajack skrev:Mindre känt är att Atahualpa även hade prototypen till denna varvräknare i sina samlingar, vilken Pizarro även krävde att få. När han nekades detta lät han istället avrätta Atahualpa medelst stypning den 26 juli 1533. Därefter var det en enkel match för Pizarro att tillgripa varvräknaren med våld och föra hem den i triumf till Spanien och en ivrigt väntande kung Filip II.

Pizarros Inkaprototyp till varvräknare klarade tidtagning ned till miljondelen av en sekund, denna konstruktionshemlighet tog dock Atahualpa med sig i graven. De spanska kopior som sedan producerats av bl a Ninco har som mest lyckats producera en mätnoggrannhet av en tusendels sekund.


Rava, jag skrattar så jag viker mig och tårarna rinner!

:klappa: :klappa:
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 19 apr 2012, 23:09

Janne L skrev:Besvara frågorna har jag slutat med och övergått till digital pajkastning då tråden från början bara är något oseriöst tjafs av någon störd typ som i vilket fall som helst inte vill ha någon seriös hjälp med något bilbaneinköp. Vilket inte är svårt att se då man går igenom frågeställningarna från den icke subtila trådstartaren, jag tycker att det ligger en unken doft av Erik runt påståenden och insinuanta frågor.
Janne L.


Monumentalt skitprat i detta inlägg (och i övriga inlägg från Janne L.), från början till slut. Kamma dig med en handgranat, vet ja! :beer:
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 19 apr 2012, 23:16

Börjar du tappa brallorna spöket 8-) Du kan va lugn det kommer mera subtiliteter om du jönsar vidare.
Janne L :-D=
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster

cron