Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Jormungandr 27 mar 2012, 02:00

ganska många vill måla sina bilar själva och då är ett whitekit, eller en byggsats att föredra eftersom du slipper montera isär bilen, något som är ganska så besvärligt ibland. Carrera har köpt rättigheterna till alla Ferrari modeller. övriga måste då sälja bilarna i delar eller betala höga avgifter. :(
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav GranTurismo 27 mar 2012, 08:20

Kastar in en brandfackla igen och säger undvik Slot it, NSR, Avant slot och andra prestandatillverkare. Du och sönerna kommer inte ha nån glädje av raketer på er lilla hemmabana.

Ja, en Slot it går kanonfint, snabbt och lent och har härliga motorer och komponenter. Men jag tycker karosserna är sköra och går sönder lätt. De Slot it jag har är de som tveklöst fått lagas med mest superlim. Framförallt F40:n vars kaross består av massa smådelar som lossnar.

Undvik så länge du kan också Fly, ser fina ut men flera av mina har gått sönder så de blivit obrukbara med stora repinsatser. Och det bara genom att bilen åker på banan(!!), inte genom krascher.

Många dissar SCX och jag såg påståenden som dålig finish längre upp i tråden. Helt felaktigt vad gäller de senaste åren då jag tycker de är bättre än de flesta andra sett till vad bilarna kostar. Från förra året har de också fått nya motorer som går smidigare. I mitt tycke har de det roligast modellutbudet med variation och inte bara generiska GT-bilar som ges ut av alla tillverkare.

Satsa på Scalextric, SCX eller Carrera. Hyfsat billiga, lagom motoriserade. De flesta bilar har lysen. Prova nån Ninco om du vill ha lite mer fart. Nincobilarna har kanske inte lika fina komponenter som Slot it men de är ofta lättkörda och går fort.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav JensaPson 27 mar 2012, 11:48

Den som säger att Scalextrics bandelar skulle ha hög kvalitet bör nog tänka om och kolla marknaden INNAN man säger något. Inget annat märke behöver boosterkablar på det vis Scalex gör. Usel kontakt alltså. Scalex kan vara precis lika knöligt som Ninco. Fleischmann kan du gå på och inget händer. Skulle själv satsa på Carrera alla dagar i veckan. Scalex ÄR leksaker och kvalitén där efter.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 27 mar 2012, 12:39

Alltså seriöst... SUCK!!!

Vilken bana är bäst??? sen fem sidor med dravel men det är väl skönt att alla nu har fått skriva av sig, undertecknad inkluderad.

Ps. även Ninco har boosterkablar i sortimentet.

Kan vi inte bara skapa en tråd som heter "vilken är bästa banan" och sedan hänga den högst upp här och fylla den med länkarna till alla femtielva diskussioner som har uppstått i och med denna fråga?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav jomol22 27 mar 2012, 12:51

Nico skrev:Alltså seriöst... SUCK!!!

Vilken bana är bäst??? sen fem sidor med dravel men det är väl skönt att alla nu har fått skriva av sig, undertecknad inkluderad.

Ps. även Ninco har boosterkablar i sortimentet.

Kan vi inte bara skapa en tråd som heter "vilken är bästa banan" och sedan hänga den högst upp här och fylla den med länkarna till alla femtielva diskussioner som har uppstått i och med denna fråga?

Håller med! :D
I sådana här lägen blir det en massa bestämda åsikter, som liksom inte verkar tåla mothugg.
Men vi kör ju träbana, fast vi har förstås också våra åsikter om Ninco, Scalextric mm.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 27 mar 2012, 17:55

Därför öppnade jag egentligen , nästan, med att fråga om syftet!
Dvs hur och när och av vilka som skall köra.
Frågan blev inte besvarad! Jag tror att det ligger annat bakom! :-$
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Burström 27 mar 2012, 20:29

Lasp skrev:Därför öppnade jag egentligen , nästan, med att fråga om syftet!
Dvs hur och när och av vilka som skall köra.
Frågan blev inte besvarad! Jag tror att det ligger annat bakom! :-$


Så rätt du har :D Det var det första jag tänkte på när jag började följa tråden.
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nico 27 mar 2012, 21:19

Lasp skrev:Därför öppnade jag egentligen , nästan, med att fråga om syftet!
Dvs hur och när och av vilka som skall köra.
Frågan blev inte besvarad! Jag tror att det ligger annat bakom! :-$


Svaret på frågan, oavsett ... hade inte haft betydelse för antalet svar med personlig åsikt. Trust me, jag vet för vi har sett frågan lagom till varje jul och lite här o där under åren ända sedan forumet öppnade. Därför tycker man att en "notis" högst upp kan ligga klistrad enligt mitt tidigare förslag.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Nonne 27 mar 2012, 22:01

Min pappa är starkare än din !!!
Jag är störst,bäst och vackrast !!
Jag har störst k.. !!

Ungefär den nivån ligger dom flesta på i denna tråd :cuckoo:
Skärp er för he....e!!

Sedan jag reggade mig här, har jag gått in i stort sett varje dag och läst nya inlägg med glädje och känt gemenskapen.... Men med sådana här pissa på grannen trådar kan man ju undra om vi har gemensamma intresse..... :sceptic:

P.s Bäst bilbanan är den som har roligast layout.... ;-)

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Borgis 27 mar 2012, 22:41

Tjaha... ska vi behöva göra som på andra håll och börja tråka oss med att låsa trådar
och annat här också eller tror ni att ni kan sila skitsnacket och börja prata on topic?

Det är väl helt klart att bästa-vad-som-helst-frågor inte har några facit och alltid kommer
att vara kontroversiella. Självklart får alla tycka hur de vill om sina eller andras banor men
håll er till så mycket fakta ni kan åtminstone.

Skärp er, or else...
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 28 mar 2012, 00:46

Om man nu inte vet vilket underlag som passar bäst för sin bil!
Kan man kolla in detta
http://www.youtube.com/watch?v=eA4U-6Gm ... r_embedded
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 29 mar 2012, 02:54

Det är fascinerande med alla dessa utspel om bästa bilbanan, som nu nästan övergått i pajkastning.

Jag vill minnas att "Slotcar racing" på 80-talet hade banor av omålad masonit och bilar som inte imiterade verkligheten, utan hade alla möjliga färger på däcken (efter hårdhet?) och strikt aerodynamisk utformning. Är detta utdött? Har bilbanehobbyn utvecklats till en imitation av modelljärnvägshobbyn?

Fleischmann: utdöd tillverkning, efter modelljärnvägens kris (även bilbanans kris?).

När barnleksaker tas över av vuxenvärlden och förvandlas till "hobby" så händer det saker...
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 29 mar 2012, 03:27

Är det inte enklast att hålla fast vid Scalextric?
Jag kan dock se poängerna med Ninco. Kanske ett startset utan bilar + bilar från SCX vore något?
SCX: hittar inga kul startset.
Carrera: det tycks som om endast 1/43 startset finns i Sverige. Jag vill ha 1/32. Mindre storlek är vad jag kallar för leksaker (och inget annat än leksaker). Jag minns (med en blandning av sorg och avsmak) min barndomsväns Aurora-bilbana - helt poänglös.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav JensaPson 29 mar 2012, 07:06

subtilis skrev:Carrera: det tycks som om endast 1/43 startset finns i Sverige. Jag vill ha 1/32. Mindre storlek är vad jag kallar för leksaker (och inget annat än leksaker)


Carrera finns i 1:32.
Kolla Toys r Us
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 29 mar 2012, 07:46

Men Jensa... :rolleyes:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster