Jag har fått den uppfattningen att plasten är av en inte nödvändigtvis billigare sort, men som åldras och slår sig lättare än Scalextric dito. Den enda Ninco jag kört på som varit riktigt slät är vår egen klubbs portabla gocart bana vi har på olika events. Jag tycker dock inte att det är kul att köra mina egna bilar på denna då däcken är helt fel. Det finns trådar här på forumet med renoveringar av Ninco som legat ett tag och blivit sneda. Dessutom vet jag att passformen mellan olika radier sällan är bra om man skall bygga en 4 eller 6 spårs bana. glipor på upp till en centimeter kan uppstå i vissa kurvor. Men visst håller jag med om att scalextric är långt från felfria. de har problem med kontakt mellan bitarna så på en lång bana är boosterkabel i närmast ett måste. En större bredd hade dessutom varit väldigt trevligt, för med vissa bilar blir det riktigt trångt, speciellt MG Vanquish och liknande.
hittade denna tråd om Ninco renovering. Tyvärr så verkar bilderna vara bortplockade numera...
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=22&t=5755&p=72241&hilit=r%C3%A4ta+ninco#p72241Jag har väl tyvärr mest ganska tråkiga erfarenheter från just Ninco. Första gången jag körde Ninco SM så hade jag klubben snabbaste och spårsäkraste bil, men när jag körde på den studsiga och ojämna SM banan så kunde den hoppa ur precis var som helst i hur låga farter som helst! Det var totalt värdelöst och sån otrolig besvikelse. Det var ändå en av Nincos nyaste modeller, men den var verkligen inte gjord för den banan. Andra Nincobanor har varit lite bättre, men tyvärr inte mycket. kan tänka mig att VM banan har spritt nya delar runt hela 64 metrarna.
Nej, bästa banan, är inte det en gammal Fleischmann från 70-talet? körde på Jensas i söndags och det var en slät och fin bana, men bra kontakter och härlig bredd. tyvärr så är de ju rätt svåra att få tag på idag...
Ravajack skrev:Det är nog läge för den gode
Jormungandr att åter träda in och förklara sig, då subtilis av hans enda inlägg tycks ha fått för sig att Ninco har
lägre kvalitet än Scalextric.
Det är väl av detta skäl som Ninco dominerar så totalt i Europa, där Scalextric knappt ens existerar.
För det vet man ju hur såna där europeer är, de föredrar ju så usel kvalitet som möjligt medan britter och nordbor är kvalitetsambassadörer
par excellence...
Spanska och italienska bilar är väl inte kända för att vara välbyggda, eller? nu menar jag 1:1 bilar alltså