jomol22 skrev:även jag körde Ninco World Cup-kval (är det vad du kallar SM?) och den banan var otroligt dålig.
Har för mig att dessa NWC-kval kördes på Kim Mortensens gamla Ninco-slinga som han släpat landet runt på mässor och olika events under åtskilliga år. Efter oräkneliga upp-och nedmonteringar av denna bana under årens lopp, ofta även med ovan personal, så är det kanske förståeligt att alla banbitar kanske inte var i bästa form.
Även jag hade "förmånen" att få plocka ihop denna bana häromåret (tillsammans med Nico, f ö), och det var knepigare än jag anat att hålla koll på ritningen, leta reda på alla förmärkta bitar samt plocka in dem i rätt ordning och på rätt plats. En och annan defekt bit fick vi plocka från reservhögen, men det var inte många. I övrigt var bitarna förvånansvärt tåliga och funktionsdugliga efter allt slitage, om än kanske inte alltid helt släta efter alla resor.
Och även om det kanske inte direkt var något salsgolv vi fick ihop till sist, så var det definitivt ingen rallycrossbana. Och jag kan inte minnas att det var något mankemang med det elektriska alls när bitarna väl fallit på plats. Strömmen flöt direkt banan runt på alla spår. Kimmen hade ju tidigare kört samma bankoncept med Scalextricbitar, men bytt till Ninco av en orsak.
Det finns förmodligen en gräns för hur många upp- och nedmonteringar som bilbanebitar tål, och Kimmens Nincobitar låg möjligen i närheten av denna gräns. Men jag vill nog påstå att inget annat fabrikat hade presterat bättre i Kimmens speciella verksamhet än Ninco.
Och att det faktiskt finns en Ninco World Cup, med nationella kval och deltagare från tre kontinenter, är väl anmärkningsvärt i sig.
Har någon någonsin hört talas om något liknande evenemang från Scalextric? Eller att ens stora nationella tävlingar har genomförts någonstans i världen med banunderlag från Scalextric?
Nico som Dunlop Bridge.
Slingan nästan på plats.
Uppsnyggad, dekorerard och klar.
Kimmen tackar för hjälpen.