Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 21 apr 2012, 23:56

En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 apr 2012, 00:18

Skaffa dig ett liv, Ravajack.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 22 apr 2012, 00:22

Du är nog Erik ändå :-D=
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav indidragracer 22 apr 2012, 09:08

VAD ÄR PROBLEMET HÄR
Tomas aka "Indianen"
The sweetness of low E.T. is forgotten long before memories of bad R.T.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... %20raceway
Användarvisningsbild
indidragracer
Mekaniker
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 apr 2005, 08:26
Ort: Vallåkra, Skåne
Klubb: Hagadalington Raceway

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 apr 2012, 14:56

Janne L skrev:Du är nog Erik ändå :-D=
Janne L


Det var ett attans tjatande. Är du svärmor i baksätet?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 apr 2012, 14:57

indidragracer skrev:VAD ÄR PROBLEMET HÄR


Problemet är de som har fisar på tvären. Misslyckade puckon som var mobbare i skolan.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 22 apr 2012, 15:05

Efter allt detta tjafsande så har jag nog bestämt mig för att satsa på Star Wars Lego istället. Det drar ju ingen el. Bilbana är inte lika klimatsmart.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav thekop 22 apr 2012, 15:05

BRA!
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Pilsmurfen 02 maj 2012, 11:45

Tjena!

Som nybörjare till detta forum är jag inte direkt en expert i området men tänkte dela med mig av egna erfarenheter vilka jag tror skulle kunna passa som tips till det jag uppfattat som frågan; allt annat till trots...

Jag köpte en bilbana till mina barn (och mig) i julas. Mina barn var då 3,5 och 5,5 år. Jag hade en Aurora som barn och tyckte mina barn kunde få det jag själv inte hade, nämligen en Scalextric-bana i 1:32. Då de andra märkena inte fanns när jag var ung var det bara Scalextric som gällde (jag frågade heller ingen före mitt köp). För att juklappsbudgeten skulle godkännas av familjemedlem med vetorätt fick det inte kosta skjortan heller. Följaktligen köpte jag inte någonting i Sverige. Huvudmålet; glädje för små och stora barn gav behovet; en okomplicerad bilbana med barnvänliga, tåliga bilar. Jag köpte ett s.k. Scalextric Start-set med Lightning McQueen och Francesco Bernouilli från en film mina barn älskar (underdrift). Den köptes på amazon.co.uk för c:a 750:- fraktfritt, men är dock dyrare där nu. Jag köpte även gammaldags skyddsbarriärer (nya passar inte på ”Start”-banor) mycket billigt på en internationell auktionssida. Där köpte jag även ett set med två Audi TT-bilar som såg ut att vara i det närmaste oförstörbara (också det billigt <<100 kr). Start-banorna kan ändras på nolltid; medan barnen går på kisspaus hinner jag bygga om banan om de så vill. Audi bilarna har pimpats av barnen själva, går fin-fint på banan och går inte sönder, troligtvis inte heller med hammare och spik som Povel skulle sagt. Bernouilli å andra sidan gick sönder ofta före jag förstärkte framvagnen med superlim och aluminium. Det fanns när jag köpte banan några skäl till varför jag valde Scalextric Start före något annat: pris, tillgång, tema, enkelhet samt möjligheten att ställa hastigheten på handtaget för barnen i början. Det hela har resulterat i oräkneliga skratt, kul för hela familjen och dess vänner, och mina barn kör numera utan hastighetsbegränsning till och med lite finare bilar, typ Lotus 49 och Eagle Weslake. F.ö är jag mycket tacksam till flera bra tips i denna tråd före den ballade ur. Själv tänker jag fräsa en bana i MDF i det framtida garaget och återkommer gärna till detta forum med frågor när det blir aktuellt. Har bara ett hus i 1:1 som skall färdigställas först till semestern. Jag bör kanske inflika att jag är uppvuxen i England varför Scalextric ligger varmt i minnet. Har dock ett öppet sinne vad gäller slot racing och kör med bilar från Fly, Carrera och Scalextric än så länge. By the way - Känner någon här till en klubb i närheten av Söderhamn? (Ganska nyinflyttad)
Användarvisningsbild
Pilsmurfen
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 apr 2012, 10:55
Ort: Söderala

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 24 jan 2013, 00:18

Nu är jag tillbaka. Till allas glädje. :beer:
Det har blivit Batman-lego tills vidare.
Jag är förvånad över allt hat man attraherade här genom att ställa enkla frågor. Snacka om "troll"!
Frågan är fortfarande: vilken är den bästa bilbanan - dvs. "STARTSETET". Inlägget strax härovan kom med ett klockrent svar.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 30 jan 2014, 06:11

Jag kan tmf inte släppa bilbanetanken. Trots allt LEGO.

Senast: jag noterar NIncos nyheter på banfronten. Och dessa underbara Lotus 49 från Scalextric. Se t ex http://www.slotcar4fun.se/scalextric-lo ... ies/3538-0

Kanske blir det ett återfall trots allt, inklusive hatet i detta forum. Jag hade Scalextric som barn, från början en åtta med doserade kurvor och Shadow F1-bilar - den typ av bil som Tom Pryce omkom i. Den gräsliga olyckshändelsen kan beskådas på Youtube.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 02 dec 2014, 13:16

Efter år av funderingar är jag äntligen (?) konsument av bilbaneartiklar igen.
Det bidde Ninco Montmelo WICO.
Bilar: primärt diverse Fly slot. Jag har ett svagt öga till deras sportvagnar. Men även F1 är trevligt, och här har ju Scalextric några riktiga pärlor. Jag har funderat på deras fina "limited edition" med Lotus & Tyrell: http://www.scalextric.com/legends-tyrre ... ition.html
Varvräknare: DS racing products - efter tips i detta forum. Men ännu har jag inte hört av ÅF efter 4 dagar. NIncos egen förefaller vara alltför plastig/bräcklig. Prisskillnaden är ca. 800 kr. Hoppas att det är värt pengarna.

En dyr julklapp blev det.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav JanF 07 dec 2014, 12:24

Denna tråd dödade mycket tid en söndag förmiddag. Kul läsning.
Ghosts trådar är borttagna eller? Kunde ju finnas nåt kul att läsa där med.

Seriöst jag vill inte reta upp folk men lite rolig läsning är det :D
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 05 feb 2015, 04:49

Nu har vi kört bilbana.

Intryck

Bana
Ninco: väldigt bra bandelar, helt i klass med - eller rentav överträffar - mina minnen av Scalextrics bandelar. Och en superb bana - Montemelo (se http://circuitdebarcelonacatalunya.com/ ... c=1&ed=181) - som även kunde byggas på annat, platsbesparande sätt utan att en enda del blev över (se http://www.fullkontroll.se/custom/3001/ ... PageOnly=1). Konceptet att göra startsatser efter berömda racerbanor är lysande. Skyddsräcken var emellertid lite bökiga att få fast och läskigt plastkletiga. Troligen enorma mängder skadliga mjukgörande medel i dessa… anno 2015.

Handtag
Nincos "WICO" sladdlösa. Överlag fungerade detta väldig bra. Skönt att slippa sladdarna. Dock ett problem… (se nedan, under bilar).

Bilar
SCX: bräcklig bil (sportvagn). Omedelbar lagning med lim i styrskenans fäste.
Fly slot: skiftande kvalitet (sportvagnar), från ganska bra till mindre lyckad (trots högt pris). Jag har t.ex. ett permament problem med en sportvagn som tycks ha inbyggd störsändare i förhållande till de trådlösa handtagen. Klena chassin i halvmjuk plast, rätt dåliga skruvfästen som får limförstärkas.
Scalextric, "super resistant": mycket bra. På sikt (hur lång sikt man nu kan ha med "limited editions") är nog deras klassiska F1-vagnar ett möjligt inköp (Lotus 49, Tyrell, etc.).
Trist att det måste vara så dyrt.

Varvräknare
Ett olöst problem. DS racing products hade leveransproblem.
Kanske får det bli Nincos "leksaksvarvräknare" ändå.

"Erik"
Jag är fortfarande inte Erik (se tidigare inlägg i denna tråd). :-?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Vaargen77 29 dec 2020, 23:31

Har precis köpt bilbana och tänkte gå in här och få lite information, men tyckte att forumet verkade lite dött.

Efter att ha läst den här tråden förstår jag varför.
Otrevligare stämning får man leta efter :o
Vaargen77
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jan 2007, 19:55

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 85 gäster

cron