Belysning / Strålkastare

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Belysning / Strålkastare

Inläggav Björn A 16 feb 2004, 12:04

Äntligen ett riktigt svenskt forum! :D Tack för det!!!

Jag har funderat på att uppgradera några av mina Nincobilar med strålkastare!
Är det någon i forumet som provat? :? I så fall;
Hur gjorde ni?
Vilka prylar använde ni?
Blev det bra?
Blir bilarna slöa?
Rekommendationer?

Annars kanske ni har tips på någon bra sida där jag kan läs mig till detta?

Tack
/Björn

**************************
When I die, I want to go like my grandmother, who died peacefully in her sleep.
Not screaming like all the passengers in her car.
Användarvisningsbild
Björn A
Kurvvakt
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 feb 2004, 16:09
Ort: Södra Stockholm

Vita lysdioder

Inläggav RedTop 16 feb 2004, 15:59

Inga erfarenheter av ljus i bilbanebilar, mer än nåt försök med glödlampor i ungdomen som slöade ner bilen nåt oerhört!!! :(

Däremot byggde jag nyligen om min cykellampa :o med vita lysdioder! Såna borde funka bra till bilar. Man får ett ganska blått ljus ungefär som Xenonljus!

Fördelen med dioder är att de drar lite ström, typiskt 20mA.
3 mm dioder borde vara lätta att få in i en bil. Kolla ELFA artikel EL1224UWC/1B t. ex.
/RedTop/
RedTop
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 feb 2004, 08:42

Inläggav Dale Earnhardt 16 feb 2004, 17:45

Hej. Vill du ha bra belysningsgrejer så kan du gå till "slotservice.com" . En tysk firma som har mycket skoj till just ninco. Har själv köpt ljussats. Bestående av 2 Dioder vita, bakljus och bromsljus röda & orange avgas dioder som blinkar när du släpper gasen.
Har du bra strömmatning på banan inga problem. :thumb:

Lycka till.
Dale Earnhardt
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:39
Ort: GBG

Inläggav Longitude 16 feb 2004, 21:31

Hej!
Jag har moddat dom flesta av mina FLY och Revell-Monogram med strålkastare och bakljus.
Jag har använt färdiga kit från antingen "Slotservice"(från Getslotted.co.uk) som nämndes ovan eller "Kelvin Light"(från slot32.co.uk). Båda dessa är i mina ögon likvärdiga och har ungefär samma pris och utbud, deras xenon-liknande strålkastare ger ett asstarkt sken.

Jag har provat lite olika typer av kit, dels med permanent ljus, dvs ljuset fortsätter lysa med starkt sken ett litet tag efter man har stannat. Dels med permanent sken och bromsljus där bakljusen lyser starkare när man släpper gasen, och dels med sk konstant sken som lyser ungefär lika mycket oberoende hur mycket man gasar.

Jag tycker att permanent sken och bromsljus ger bäst effekt, men på de kit jag provat är det lilla kretskortet som ingår störst och klumpigast (och således svårast att rymma inne i bilen) på just dessa kit.

Om bakljusens form på bilen inte är runda så går det att köpa extra dioder av fyrkantig form, dom går att fila till så att dom passar i dom flesta bilar.
Vad avser strålkastarna så brukar jag försöka borra hål i reflektorerna och passa in dioderna från hjulhus/insida.

Det är lite pilligt att få grejorna att passa, men jag har inte stött på något omöjligt projekt ännu, även om Revell-Monogram bilarna var lite i trängsta laget. På Slotservice hemsida finns dessutom exempel på installationer.

Jag tycker att bilarna får en riktig ansiktslyftning och blir mer levande.

Recept: Ett mått tålamod, tio pillervänliga fingrar, epoxylim, småfilar, modellborr och en lödpenna.

Lycka till
/Jeppe
Användarvisningsbild
Longitude
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 feb 2004, 23:12

Inläggav Björn A 24 feb 2004, 11:46

Tack för era svar! :thumb:

Har faktiskt inte hittat dom där prylarna tidigare!
Allt jag behöver nu är "Ett mått tålamod, tio pillervänliga fingrar, epoxylim, småfilar, modellborr och en lödpenna" och gott om pengar, för inte var det billigt... :o

Tack /Björn
Användarvisningsbild
Björn A
Kurvvakt
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 feb 2004, 16:09
Ort: Södra Stockholm

Inläggav janne66 15 mar 2004, 23:52

Har ingen erfarenhet av bilar, men på modelltåg har jag testat en del.
Lysdiod + zenerdiod ger konstant ljusstyrka. Lägger man dessutom på en kondensator
så lever ljuset en stund även utan spänningsmatning.
I en 1/32 bil är det lite trångt förståss....

Tyvärr har många småbanor alldeles för klen spänningsmatning (lite ampere).
janne66
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 mar 2004, 14:57
Ort: Blekinge


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 77 gäster

cron