Sida 7 av 7

Re: Nytt till Grupp 5

InläggPostat: 28 maj 2016, 22:37
av SlotRacer
Jo det låter trevligt men då får man ju plussa på ca 300 pix. För dom pengarna köper jag hellre en aw NSR alla dagar i veckan. Dessutom är jag inte särskillt förtjust i inline.
Sideways, det hör man ju dessutom på namnet hur motorn skall sitta. Men en 18k Flat 6 på tvären skulle nog smaka bra.

Kram

Re: Nytt till Grupp 5

InläggPostat: 03 jun 2016, 10:39
av Janne L
Det är klart att har man 30 meters bana med feta rakor så är nog Flat 6 och andra vassa motorer roliga men kör man magnetlöst och på banor runt 15- 25 meter så är 18 K receptet oslagbart om man gillar snabba körglada bilar, så enkelt är det och om det känns konstigt så prova åtminstone.
Janne L.

Re: Nytt till Grupp 5

InläggPostat: 03 jun 2016, 23:22
av SlotRacer
Känns absolut inte konstigt. Jag har ca 2*15m Scalextric och kör magnetlöst (så när som på det motorn verkar ge ibland) så det mesta är ganska övermotoriserat vid 13,8v och 25ohms handtag. Men jag har även ett Slot.It handtag så det där med 18k eller 20.5k är inte så kinkigt.
Dessutom så har jag nu hittat NSR Baby King 17k motorer som verkar ha liknande prestanda som en mabuchi S-Can 18k som går att byta med rakt av om så önskas (har någon provat?). Men jag leker helst med bilarna som dom är bestyckade från fabrik. Dvs jag kan dra på så det ryker och ligga på gränsen om jag vill eller köra som folk. Jämför med en riktig bil/sportbil, mys/bruksköra är det vanligaste men ibland så vill man bara...ja ni fattar.
Min Sideways BMW hade en defekt motor och nu en med för lite, om man jämför med de andra SW bilarna, magnetkraft i sig. Jag vill helst bara få den i normalt fabriksskick igen.

Men jag är nyfiken på varför ni (Nico/Janne L) verkar förorda IL framför AW.
För mig är tyngdpunkt (iom "Flat") och justerbarhet (iom "AW") viktiga egenskaper.

Re: Nytt till Grupp 5

InläggPostat: 04 jun 2016, 10:56
av GranTurismo
Bild

Den hann väl knappt landa i Slotshops lager innan ett ex kom över till mig. Helt klart den snyggaste BMW:n hittills enligt mig. Denna har en lite annorlunda kaross mot de tidigare. Denna har endast enkla lyktor fram, lite annorlunda stänkskärmar fram och en annan bakspoiler. Har endast provkör en kort stund men den känns likadan som den andra vilket inte är konstigt eftersom det är samma chassi.

Bild
Bild

Re: Nytt till Grupp 5

InläggPostat: 04 jun 2016, 13:06
av SlotRacer
...och jag som precis hade bestämt mig för att BMW:n gillar vi inte...

Re: Nytt till Grupp 5

InläggPostat: 04 jun 2016, 21:24
av Nico
SlotRacer skrev:Men jag är nyfiken på varför ni (Nico/Janne L) verkar förorda IL framför AW.
För mig är tyngdpunkt (iom "Flat") och justerbarhet (iom "AW") viktiga egenskaper.


Äh det är inget fel i det du vill göra med dina bilar. Absolutely not. Lite bakgrund till vår approach är följande;

1. Äntligen feta gr5 kärror.
2. Övermotoriserade och adrenalinstinna hur man än ställde in dom.

Vad gör man? Jag knäckte bort flärparna i chassiet där motorpodden sitter och langade in en IL vagga från soptippen (vi byggde om slotit gr c från IL till fritt val sen tidigare). Tog en av de billiga Pendle 18k scan motorerna och klämde in. Bilen blev en dröm att köra. En riktig jäkla dröm... det är den bästa bilen man har när det kommer till körbarhet. Responsen i bilarna blev kanonbra på alla sätt.

Sen ska jag bekräfta dina tankar kring NSR babyking 17k. Motorn sätter vi i AW-läge i nsr porsche klassen och i gt2-klasen (i gt2 är motorn och däcksbredden de enda begränsningarna). Bilarna i GT klasserna är super-spitze som vi anser vara riktigt snabba med full körbarhet och kontroll ända fram till gränsen.

Det kände vi väl aldrig att man hade med gr5's agressiva grund-setup, kontroll ända fram till gränsen för vad bilen klarade av. Man nådde liksom en punkt där man var passagerare innan man var på gränsen för bilens kapacitet.
Där är väl förklaringen och feedbacken kring gr5 och bk17k från NSR. Alla gillar olika saker bara. :-)

// Nico